Kuljetus- ja logistiikka-ala ansaitsee paikan tulevan hallituksen kärkiteemana. Vaikutukset logistiikkatoimialalle on huomioitava kaikessa päätöksenteossa, sillä alan kustannuspaineet kertautuvat muille aloille. Kyse on koko Suomen kilpailukyvystä, linjaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. – Alan merkittävyyden vuoksi ehdotamme erillistä liikenne- ja logistiikkaministeriä, sanoo puheenjohtaja Jani Ylälehto.
Suomen ensimmäinen logistiikan ajo-opetukseen räätälöity täyssähkökuorma-auto otettiin käyttöön Joensuussa. Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria vastaanotti uuden Scania 25P täyssähkökuorma-auton, joka tulee toimimaan uusimpana koulutusajoneuvona Riverian kuljetus- ja logistiikkatoimialan opetuksessa.
Posti kertoi lokakuussa uudesta puhtaan kuljetuskaluston tiekartasta, joka sisältää suunnitelman jopa tuhansien uusien sähkö-, biokaasu- ja vetyautojen käyttöönotosta seuraavan kahdeksan vuoden kuluessa. Sähköpakettiautoja Postilla oli viime vuoden loppuun mennessä jo runsas 200 ja kuluvan vuoden aikana niitä hankitaan satakunta lisää.
Tekoälypohjaiset algoritmit tunnistavat, paikantavat ja mittaavat kaikki kauttakulkuterminaalin paketit täysin automaattisesti. Dachser suorittaa parhaillaan testejä kahdessa toimipisteessä tehostaakseen prosesseja ja nopeuttaakseen pakettien lähtöä terminaalista, sillä niiden manuaalisen skannauksen ja merkinnän tarve poistuu.
Naisten pujottelun maailmancup-kisa Levillä käydään viime vuodesta kierrätetyillä lumilla. Säilölumen rooli hiihtokeskusbisneksessä on noussut merkittäväksi. Levi on kaikkiaan investoimassa lähes miljoona euroa suomalaisen Snow Securen Oy:n lumensäilöntäratkaisuihin. Katso videolta, miten lumi säilötään ja miten lumisäilö avataan!
Kun rahtialus jää jumiin kanavaan, toimitusketju jos toinenkin häiriintyy merkittävästi. Yritykset kautta maailman, ketjun kaikissa vaiheissa, joutuvat tekemään äkillisiä korjausliikkeitä minimoidakseen vahingot. Moni päätös joudutaan tekemään aikapaineen alla, puutteellisen ja epäluotettavan tiedon varassa.
Norjan ydinjätehuoltoyhtiö NND (Norsk Nuklear Dekommisjonering) on valinnut A-Insinöörit Oy:n, saksalaisen BGE TEC:n, Geologian tutkimuskeskuksen (GTK), Mitta Oy:n, Posiva Solutions Oy:n (PSOY) ja VTT:n sekä alihankkijana toimivan norjalaisen Ramboll-yhtiön muodostaman GeoReN-konsortion kehittämään ydin- ja muun radioaktiivisen jätteen loppusijoitukseen tähtääviä ratkaisuja Norjassa. Nelivuotinen puitesopimus on arvoltaan noin 40 miljoonaa euroa (enintään 550 miljoonaa Norjan kruunua).
HT Laser, joka on osa Teiskonen-konsernia, on yksi Suomen suurimpia ohutlevyosien sopimusvalmistajia. Vuonna 1989 perustettu teollisuuden järjestelmätoimittaja käsittelee vuodessa miljoonia kiloja terästä Suomessa ja Puolassa. Tehokkaan tekemisen tueksi vuonna 2019 Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla palkittu toimija tarvitsee materiaalinkäsittelylaitteita sekä niiden käyttökoulutuksia ja kunnossapitopalveluita. Siksi yhteistyökumppaniksi valikoitui jo vuosia sitten Sigma Trukit.
Espoon kaduilla huhtikuusta alkaen huristelleet sympaattiset kuljetusrobotit ovat saaneet osakseen paljon ihastusta, ja ne ovat toimittaneet tuhansia tilauksia asiakkaille. Nyt Alepan ja Starship Technologiesin onnistunut pilotti on saatu päätökseen ja keskustelut sekä suunnittelu robottikuljetuspalvelujen seuraavasta vaiheesta ensi vuonna ovat käynnissä.
S-ryhmän suurin alueosuuskauppa ja ruoan verkkokaupan markkinajohtaja HOK-Elanto rakentaa Vantaalle jättimäisen, automaatioteknologiaa hyödyntävän ruoan verkkokaupan keräilykeskuksen. Vuoden 2024 aikana valmistuvasta ja kymmeniä miljoonia euroja maksavasta keskuksesta tullaan toimittamaan pääkaupunkiseudun ja lähikuntien asiakkaille tuhansia tilauksia päivässä ja yli 100 robotin lisäksi se tulee työllistämään Vantaalla jopa 200 ihmistä.
Kilpailukykymme on riippuvainen nykyaikaisesta väyläverkostosta, todetaan elinkeinoelämän järjestöjen väylävisiossa. SKAL oli mukana visiotyössä, joka kannustaa yhteiskuntaa parantamaan päätieverkon laatua ja ajanmukaisuutta sekä ankkuroimaan Suomea länteen. Moderni tieverkko lisäisi kuljetusten taloudellisuutta ja turvallisuutta sekä alentaisi päästöjä.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi