Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Mazda MX-30 R-EV – täysin uudenlaisen lataushybridi toimii kuin sähköauto

Mazda on kautta vuosikymmenten toiminut yksilöllisellä tavalla, ja tätä uusi Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV vain vahvistaa. Vuonna 2020 esitelty Mazda MX-30 on ollut tärkeä tekijä merkin sähköistymisessä. Nyt täyssähköauton rinnalle tulee toiseksi vaihtoehdoksi lataushybridi, joka palauttaa samalla kiertomäntämoottorin Mazdan mallistoon.

Toimii kuin sähköauto

Mazdan uudessa Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV:ssä lähtökohtana on sähköauto, jollainen auto ajajan kannalta on. Toimintamatka sähköllä on mainio 85 kilometriä (WLTP), joka riittää kattamaan päivän ajot suurimmalle osalle käyttäjistä. Virran loppuminen ei tarkoita lataustarvetta, vaan silloin käynnistyy generaattorina toimiva kiertomäntämoottori antamaan virtaa ajoakulle. Mazda liikkuu kaiken aikaa täysin sähkömoottorin voimalla.

Mazda valitsi sähkömoottorin rinnalle generaattoriksi kiertomäntämoottorin, sillä se on kevyt ja kooltaan pieni. Noiden ominaisuuksien ansiosta kiertomäntämoottori on saatu mahtumaan helposti sähkömoottorin rinnalle matkustamon tiloista lainkaan tinkimättä. Voidaan hyvällä omallatunnolla sanoa, että Mazda yhdistää uutuudessaan sähköauton ja sarjahybridin parhaat puolet.

Ajatuksena on ollut, että ajaja saa nauttia sähköauton hyvistä ominaisuuksista. Uudella Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV:llä ei matkaa kuitenkaan tarvitse suunnitella sen kummemmin, tai olla huolissaan latauspaikkojen täyttymisestä tai toimivuudesta.

Harvinainen sarjahybridi

Lähes kaikki markkinoilla olevat lataushybridit ovat rinnakkaishybridejä, joissa auto liikkuu sekä poltto- että sähkömoottorin voimalla. Usein lähtökohtana onkin ollut polttomoottorinen auto, johon on lisätty sähkömoottori avuksi.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV on sarjahybridi, joka liikkuu aina sähkömoottorilla. Polttomoottori, tässä tapauksessa kiehtova kiertomäntämoottori, on autossa vain generaattorina lataamassa tarvittaessa ajoakkua sähkömoottorin tarpeisiin.

Mazda päätyi tähän ratkaisuun, sillä sähköauton toimintamatkaa ei haluttu venyttää asentamalla autoon energiasisällöltään suurta ajoakkua. Kookas akku tarvitsee tilaa, se on painava ja lisäksi kallis. Kaikki negatiivisia seikkoja, jotka eivät ole sopusoinnussa pyrittäessä ympäristön huomioon ottavaan ratkaisuun. Suurimman osan ajasta suuri ajoakku on tyhjän panttina, kun valtaosalla käyttäjistä päivittäiset ajomatkat ovat useimmiten varsin lyhyitä.

Pieni ja tehokas

Kompaktin yksikammioisen kiertomäntämoottorin iskutilavuus on 830 cm3. Se kehittää 55 kilowattia (74 hv) käyntinopeudella 4 700 r/min ja suurin vääntömomentti on 116 Nm/4 000 r/min. Kooltaan kiertomäntämoottori on paljon pienempi kuin yhtä tehokas polttomoottori, mikä on helpottanut sen asentamista voimalinjaan.

Sähkömoottorin teho on 125 kilowattia (170 hv) ja vääntömomentti 260 newtonmetriä eli tehoa on vähän enemmän kuin pelkästään sähkömoottorisessa MX-30:ssä. Niinpä uusi MX-30 e-Skyactiv R-EV on ripeämpi, sillä se kiihtyy nollasta sataan 9,1 sekunnissa. Huippunopeus on täyssähköversion tapaan rajoitettu 140 km/h. Yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,0 l/100 km ja vastaava hiilidioksidipäästö 21 g/km (WLTP).

Ajoakun energiasisältö on uutuudessa 17,8 kilowattituntia eli puolet täyssähköisen vastaavasta. Kohtuullinen koko tarkoittaa lyhyitä latausaikoja. Ajoakun voi ladata takalokasuojaan sijoitetun latausportin kautta joko yksivaihe- tai kolmivaihevirralla. Yksivaihevirralla (7,2 kW) latausaika 20 prosentista 80 prosenttiin on olosuhteista riippuen noin puolitoista tuntia ja kolmivaihevirralla (11 kW) vajaa tunti. Kolmantena vaihtoehtona on 36 kilowatin tehoinen pikalataus, jolla tuon virtamäärän saa ajoakkuun parhaimmillaan 25 minuutissa.

Mazdan oivaltavaa ajattelua todistaa, että MX-30 e-Skyactiv R-EV toimii myös energialähteenä. Siitä saa virtaa erilaisiin laitteisiin enimmillään 1500 watin voimalla. Ominaisuudesta on hyötyä niin retkeillessä kuin työtä tehdessä tai vaikkapa virtakatkon yllättäessä kotona.

Hauskoja hetkiä

Vaikka uudessa Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV:ssä on paljon enemmän tekniikkaa kuin sen sähkömoottorisessa sisaressa, on paino pysynyt hallinnassa. Sitä on tullut lisää vain vajaat 50 kiloa, mikä ei vaikuta auton ajettavuuteen.

Niinpä uutuudella on yhtä miellyttävää liikkua sähkömoottorin voimalla kuin sisarmallilla. Siitä pitävät huolen MX-30 BEV:stä tuttu tekniikka, kuten elektroninen G-Vectoring (e-GVC Plus), joka auttaa hallitsemaan autoa kaikissa tilanteissa. Kaasu- tai pikemminkin energiapoljin on suunniteltu niin, että se antaa suoran tuntuman pyörille välitettävään vääntömomenttiin. Regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä huomioi, kuinka paljon tai millä nopeudella ajaja painaa jarrupoljinta, minkä jälkeen järjestelmä käyttää mahdollisimman paljon moottorijarrutusta keräten energiaa ja säästäen mekaanisia jarruja.

Kuljettajan valittavana on kolme ajotilaa. Normaali-ajotilassa käytettävissä on mainio suorituskyky ja ensin ajetaan ajoakku tyhjäksi. Mikäli tarvitaan enemmän virtaa kuin ajoakku voi tarjota vaikkapa nopeassa kiihdytyksessä ohituksen yhteydessä, kiertomäntämoottori käynnistyy avuksi syöttämään virtaa.

Sähkö-ajotilassa auto toimii pelkästään sähköllä niin pitkään kuin mahdollista, eikä generaattori käynnisty ennen kuin ajoakku on lähes tyhjä. Tuossakin tilassa kiertomäntämoottori kuitenkin käynnistyy, mikäli energiapoljin painetaan lähes pohjaan (kuin automaattivaihteiston kick-down).

Lataus-ajotilassa voidaan ajoakkua valmistella vaikkapa ajoon kaupungissa, jossa polttomoottorin käyttö on kokonaan kielletty. Käyttäjä voi valita ajoakun lataustilan, jossa sitä aletaan täyttää. Kun virtaa on tarpeeksi auto siirtyy automaattisesti normaali-ajotilaan.

Mazda on ainoa menestyjä

Kiertomäntämoottoria kutsutaan myös wankelmoottoriksi sen vuonna 1934 patentoineen Felix Wankelin mukaan. Vuonna 1961 Mazda ja NSU allekirjoittivat kehityssopimuksen wankelmoottorin kehittämisestä, mistä alkoi melkoinen kilpajuoksu.

Mazda esitteli toukokuun 30. päivänä 1967 Mazda Cosmo Sportin, joka oli maailman ensimmäinen kaksikammioisella kiertomäntämoottorilla varustettu auto. Moottorikonstruktiosta tuli muotia, jonka käyttöön ottoa moni valmistaja suunnitteli.

Mazda oli kuitenkin ainoa, joka onnistui kiertomäntämoottorin kaupallisessa käytössä, sillä se valmisti 45 vuoden aikana yli kaksi miljoonaa kiertomäntämoottorilla varustettua autoa, kunnes RX-8:n valmistus päättyi kesäkuussa 2012.

Se ei kuitenkaan tarkoittanut, että Mazda olisi keskeyttänyt moottorin kehittämisen. Nyt kymmenen vuoden tauon jälkeen kiertomäntämoottori otetaan uudelleen käyttöön Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV:ssä.

Vuosikymmenen aikana Mazda on kehittänyt ennen kaikkea kiertomäntämoottorin taloudellisuutta sekä samalla vähentänyt sen päästöjä. Yksi erittäin tärkeä tekijä on ollut palotilan tiivistäminen sekä vähäkitkaisten pintojen kehittäminen.

Malliston kruunaa Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R

Mazda valmistaa rajoitetun erän MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R -erikoismallia. Ne eroavat muista versioista pienten yksityiskohtien ja korin värityksen osalta.

Erikoismallin R-kirjain tulee sanasta return eli paluu, mutta se voisi yhtä hyvin tarkoittaa rotarya eli kiertomäntää. Vain erikoismallin saa Maroon Rouge- metallivärillä, joka viittaa merkin ensimmäisen henkilöauton, Mazda R360 Coupén, katon väriin. Väriä käytettiin myös vuonna 2020 esitellyissä satavuotisjuhlamalleissa. Väri on mustan korin tehosteena ja sisustuksessa. Muita pieniä yksityiskohtia ovat erityinen avain, lattiamatot ja pääntukien brodeeraukset.

Uuden Mazda MX-30 e-Skyactiv R:n hinnat lähtevät Exclusive Linen 39 499 eurosta ja hinnaston yläpäätä edustaa vain rajoitetun ajan myynnissä oleva 45 726 euron hintainen Edition R. Lisäpanostuksella saa muun muassa edellä mainitun metalliväriyhdistelmän, BOSE premium -audiojärjestelmän ja Urban Expression -sisustan värimaailman.

Uuden Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV:n ennakkomyynti alkaa tänään 13.1. ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesän kynnyksellä.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi