Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Finnair ei lisää matkustamopalvelun alihankintaa Suomessa

Finnairin matkustamohenkilöstön kanssa on saavutettu säästösopimus, jonka myötä Finnair on tänään päättänyt marraskuussa aloittamansa muutosneuvottelut ja luopuu Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reittien matkustamopalvelun alihankintasuunnitelmasta. Säästösopimus on voimassa vuoden 2025 loppuun saakka.

Finnair on jo aiemmin sopinut säästöistä lentäjien, ylempien toimihenkilöiden ja insinöörien kanssa sekä Japanin ja Korean asemapaikan matkustamopalveluhenkilöstön kanssa sekä tehnyt paikallisia, tehokkuutta lisääviä sopimuksia Finnairin Tekniikassa ja eri maapalvelutoiminnoissa. Yhteensä säästösopimukset kattavat 87 % Finnairin henkilöstöstä.

”On todella hienoa, että olemme löytäneet yhteiset ratkaisut yhdessä henkilöstön kanssa”, sanoo Finnairin henkilöstöjohtaja Johanna Karppi. ”Koronapandemian ja Venäjän ilmatilan sulkeutumisen aiheuttama kaksoiskriisi iski merkittävästi Finnairin talouteen, ja nämä sopimukset osaltaan tukevat tärkeää tavoitettamme palauttaa kannattavuus. Olemme kiitollisia siitä, että henkilöstö on halunnut olla mukana ratkomassa haastetta ja siten turvaamassa niin Finnairin kuin finnairilaisten työpaikkojen tulevaisuutta.”

Matkustamohenkilöstön sopimuksessa sovittiin muun muassa miehistönkäytön tehokkuutta lisäävistä elementeistä, muutoksista pitkistä lennoista maksettaviin lisiin ja esimerkiksi miehistöhotelleja koskeviin ehtoihin. Sopimuksen myötä matkustamohenkilöstö on kaikkien muiden säästösopimusten tehneiden henkilöstöryhmien lailla mukana Finnairin henkilöstön palkitsemisohjelmassa 2023–2025. Palkkio maksetaan osallistujille vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä, jos Finnair saavuttaa ohjelmassa määritellyn liikevoittotavoitteen.

Finnairin matkustamopalvelussa työskentelee Suomessa noin 1750 työntekijää.

Säästösopimuksen yhteydessä sovittiin myös, että Finnairin matkustamohenkilöstöön Suomessa sovellettavan työehtosopimuksen voimassaoloa jatketaan vuodella eli 31.1.2025 saakka. Lisäksi on saavutettu neuvottelutulos vuosien 2023 ja 2024 palkkaratkaisusta, joka noudattaa yleistä teknologiateollisuuden linjaa. Palkkaratkaisu edellyttää vielä hallintojen hyväksynnän.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi