Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Yhä useampi Lidlin myymäläkuljetus liikkuu biokaasulla

Kauppaketju Lidl panostaa kuljetuksissaan biokaasuun. Huhtikuussa 2022 Lidlin reiteillä liikkuu jo kuusi biokaasulla kulkevaa yhdistelmäajoneuvoa, ja määrän on suunniteltu kasvavan vuoden sisällä kymmeneen. Biokaasuun siirtymisellä tavoitellaan merkittäviä päästövähennyksiä.

Lidl kuljettaa vuoden jokaisena päivänä tuoreita tuotteita kolmesta jakelukeskuksesta kaikkiin myymälöihinsä Hangosta Sodankylään. Vuoden 2021 lopussa näillä reiteillä liikennöi kaksi biokaasurekkaa. Huhtikuussa 2022 niitä on jo kuusi ja vuoden kuluttua kymmenen.

Lidlin tavoitteena on lisätä uusiutuvien polttoaineiden käyttöä asteittain niin, että vuoteen 2025 mennessä 20 prosenttia myymäläkuljetuksista tehdään muulla kuin fossiilisilla polttoaineilla.

– Olemme vastuullisuusohjelmassamme sitoutuneet pienentämään kuljetusten päästöjä merkittävästi. Biokaasun käyttö pienentää ajoneuvon päästöjä 85 prosenttia dieseliin verrattuna, Lidlin logistiikan projektipäällikkö Tuomas Räikkönen kertoo.

Lidlillä ei ole omaa kuljetuskalustoa. Lidlin reiteillä biokaasurekkoja liikennöivät vantaalainen Antiokia, tuusulalainen A. Järvimäki, jyväskyläläinen Taipale ja oripääläinen Harri Mikkola sekä Lappeenrannan Kuljetus. Vaihtoehtoisista polttoaineista ja käyttövoimasta keskustellaan aktiivisesti myös muiden kuljetuskumppaneiden kanssa.

– Päästöjen vähentäminen on vahvasti sekä kaupan että kuljetusliikkeiden asialistalla. On ollut ilo huomata, miten kumppanimme ottavat vastuullisuustavoitteet vakavasti ja ovat valmiita kanssamme investoimaan tulevaisuuteen, kun olemme hakeneet ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja, Räikkönen jatkaa.

Biokaasuun siirtyminen ei kuitenkaan ole ainoa keino vaikuttaa kuljettamisen päästöihin. Lidlissä keinovalikoimassa ovat lisäksi mm. pitkät HCT-rekat ja jatkuva reittisuunnittelu. Yhtiön koko logistiikka on viritetty sellaiseksi, että päästöjä syntyisi mahdollisimman vähän.

− Mukautamme kuljetusten reittisuunnitelmat joka päivä tarpeen mukaan ja lähetämme autot aina matkaan mahdollisimman täysinä. Kun autot palaavat jakelukeskuksiin, ne tuovat myymälöistä mukanaan muun muassa kierrätysmateriaaleja, Räikkönen kertoo.

Merkittävimmät haasteet uusiutuvien polttoaineiden käytön lisäämisessä liittyvät niiden saatavuuteen: erityisesti biokaasun osalta jakeluverkostoon ja moottoritehojen riittävyyteen.

– Suomen rajallinen tankkausverkosto vaatii tarkkaa reittisuunnittelua ja rajoittaa käyttöönottoa erityisesti maan pohjoisosissa, Räikkönen summaa.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi