Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Wasalinen Aurora Botnia on Silta yli Pohjanlahden

Wasalinen viime vuonna valmistunut laiva kuljettaa jatkuvasti suurempia määriä rahtia ja matkustajia. Aurora Botnia on ympäristöystävällisyydessään mestariteos.

Wasaline on maailman pohjoisin varustamo, joka kuljettaa matkustajia ja rahtia päivittäin Suomen ja Ruotsin – Vaasan ja Uumajan – välillä. Yhtiön uusi alus, Aurora Botnia, on maailman ympäristöystävällisin matkustaja-alus.

Vaasan ja Uumajan väliä liikennöivä Wasaline elää uutta kukoistuskauttaan. Reilu vuosi sitten valmistunut uusi matkustaja-autolautta Aurora Botnia kuljettaa matkustajia ja rahtia Merenkurkun yli vuoden jokaisena päivänä. Uuden aluksen myötä Wasaline on rikkonut ennätyksiä sekä matkustajien että rahdin määrässä kuukausi toisensa perään. 

– Uusi laiva on ollut meille lottovoitto ja toiminut täysin odotusten mukaisesti. Aurora Botnia on maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta, ja koko suunnittelu on tehty ympäristönäkökulmasta, sanoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Aurora Botnian rakensi Rauma Marine Constructions, ja aluksella on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-tunnus merkiksi suomalaisesta työstä. 

“Aurora Botnia täyttää ensimmäisenä matkustaja-autolauttana maailmassa Clean Design -luokkamerkin kriteerit.”

– Vanha laiva ei olisi täyttänyt päästövaatimuksia, ja se oli liian pieni rahtia ajatellen. Meillä on nyt 22 lisävuoroa kuukaudessa, mutta kuukausittainen energiankulutus on sama kuin vanhalla aluksella, Ståhlberg sanoo.

Aurora Botnia täyttää ensimmäisenä matkustaja-autolauttana maailmassa Clean Design -luokkamerkin kriteerit ja on huomattavasti nykyvaatimuksia ympäristöystävällisempi.

Laivan pääkoneet toimivat ensisijaisesti vähäpäästöisellä nesteytetyllä maakaasulla, mikä vähentää rikki-, typpi- ja hiilidioksidipäästöjä. Liikenne satamiin voidaan hoitaa sähköllä, ja tulevaisuudessa laiva pystyy hyödyntämään polttoaineenaan myös biokaasua.

– Aurora Botnia on mestariteos. Se on meriklusterille näyteikkuna siihen, mihin suomalainen telakkateollisuus ja innovatiiviset laitetoimittajat yhteistyössä pystyvät. 

Lisää rahtia ja ruotsalaisia

Siinä missä aiemmin suomalaiset matkustivat enemmän Ruotsin puolelle kuin toisinpäin, nyt matkustajia on molemmista maista suunnilleen saman verran. Päiväristeilijöitä hemmotellaan paikallisuutta painottavalla buffetilla ja à la carte -ravintolalla, ja myös lapsille on laivalla paljon ohjelmaa. Kyytiin mahtuu 800 matkustajaa. Myös rahtikapasiteetti on uudella aluksella lisääntynyt, ja ylimenot nopeutuneet. Uumajan satamassa on hyvät mahdollisuudet intermodaaliliikenteeseen, sillä satamasta voi liittyä Ruotsin ja kansainväliseen rautatieverkkoon. 

“Aurora Botnia ylittää meren 3,5 tunnissa ja ohittaa Unescon maailmanperintö-luetteloon kuuluvan Merenkurkun saariston.”

– Suurimmat rahdin toimittajat ovat erittäin kiinnostuneita, paljonko hiilidioksidipäästöt ovat tonnilta. Hiilijalanjälki on uuden aluksen myötä enemmän kuin puolittunut, ja tällä hetkellä se on noin 10 kiloa tonnia kohden, Ståhlberg sanoo. 

Aurora Botnia ylittää meren 3,5 tunnissa ja ohittaa Unescon maailmanperintö-
luetteloon kuuluvan Merenkurkun saariston. Poikkiliikenne nähdään myös tärkeänä osana huoltovarmuutta.

– Tämä on lyhin merimatka Ruotsiin. Liikenne ja kiinnostus logistiikan ympäristöystävällisyyttä kohtaan kasvavat nyt sitä vauhtia, että pitkän tähtäimen tavoitteemme on hiilijalanjäljen vähentäminen joka vuosi, Ståhlberg sanoo.

Teksti: Meri Savonen

www.wasaline.com

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi