Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Volkswagenin Ikonisen minibussin paluu: täyssähköisen ID. Buzzin lähtölaskenta on alkanut

Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa 2017 esitelty ID. BUZZ -konseptiauto sai sensaatiomaisen innostuneen vastaanoton eri puolilla maapalloa. Se saattoi johtaa vain yhteen lopputulokseen: konseptiauto oli vietävä tuotantoon. Sitä seurasi viisi intensiivistä vuotta tuotekehityksen parissa. Nyt odotus on ohi ja uusi täyssähköinen ID. Buzz on tulossa sarjatuotantoon.

Volkswagen ID Buzz

Volkswagen valmistautuu jo ensi-iltaan: vuonna 1949 rakennetun ensimmäisen Volkswagen Transporterin täyssähköiset seuraajat julkistetaan 9. maaliskuuta. Nousukiidon aloittavat täysin päästöttömästi viisipaikkainen henkilöautomalli ID. Buzz ja pakettiauto ID. Buzz Cargo.

Volkswagen ID.Buzz naamioituna liikenteessä

ID. Buzzin esituotantoautot ovat kiertäneet Eurooppaa ja testejä on tehty todellisissa olosuhteissa Barcelonan, Pariisin, Lontoon, Amsterdamin, Kööpenhaminan, Hampurin ja Hannoverin teillä.

”Ennen kuin täysimittainen tuotanto alkaa, teemme vielä välttämättömiä hienosäätöjä ja viimeisiä testejä ajoneuvoilla, jotka ovat jo käytännössä vastaavia kuin tulevat tuotantoautot”, kertoo Volkswagen Hyötyautojen tuotekehitysjohtaja Kai Grünitz. 

Ilmeikäs uusi muotoilu sai inspiraationsa ikonisesta T1:stä

Nyt liikenteessä olleet ID. Buzz -prototyypit on naamioitu kevyesti, joten niistä näkee jo selvästi, että suunnittelijat ovat siirtäneet lähes kaikki vuoden 2017 konseptiauton piirteet vuoden 2022 tuotantomalliin. Molemmat ID. Buzz -versiot hyödyntävät legendaarisen Volkswagen T1:n muotoiluelementtejä.

Suomessa Transporterina ja Kleinbus-pikkubussina tunnetun, saksalaisittain ”Bullin” piirteisiin kuuluvat lyhyet etu- ja takaylitykset, maksimaalinen tilankäyttö mahdollisimman pienellä pohjapinta-alalla, korin klassinen jako ylä- ja alaosaan sekä tunnusomainen keula V-muotoineen. Ja alkuperäisen T1:n tapaan myös ID. Buzz on takavetoinen.

Huolimatta yhteyksistä mallin pitkään historiaan, ID. Buzz on uraauurtava uusi täyssähköauto. Uutuudella ei ole kilpailijoita, sillä lähtökohtana ei ole eri käyttövoimille suunnitellun alustan päivitetty versio, vaan alun pitäen vain sähköllä liikkumaan suunniteltu auto. Molemmat versiot, henkilöauto ja pakettiauto, kertovat että omistaja on valinnut älykkään liikkumisen, jonka avulla sekä yksityiset että yrityskäyttäjät voivat taistella ilmastonmuutosta vastaan.

MEB-konsepti mahdollistaa joustavat ratkaisut

Teknisesti uusi mallisarja perustuu Volkswagen-konsernin MEB-alustaratkaisuun. Molemmissa nyt nähtävissä ID. Buzz -versioissa on 82 kWh korkeajännitelitiumakku (nettosisältö 77 kWh) ja taka-akseliin integroitu 150 kW sähkömoottori. Huippunopeus on rajoitettu elektronisesti 145 kilometriin tunnissa. Virallisia lukuja toimintamatkasta ei ole vielä saatavilla. Uusi ID. Buzz on ripeä ja ketterä auto. Yksi tekijä on sähkömoottorin 310 Nm:n maksimivääntömomentti, joka on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä. Toinen keskeinen asia on dynaamisten komponenttien yhdistyminen hyvin matalalla olevaan painopisteeseen, joka on sandwich-lattiarakenteeseen sijoitettujen akkujen ansiota. Lisäksi täyssähköisen auton kääntöympyrä on vain hieman yli 11 metriä.

Tilan ja akselivälin maksimaalista hyödyntämistä T6.1:n tapaan

Volkswagen Hyötyautot on kehittänyt MEB-alustaan perustuvan monipuolisen rakenteen, joka mahdollistaa erityisen laajan käyttöalueen. Viisipaikkainen, monella tavalla mukautuva ID. Buzz sopii yhtä lailla vapaa-aikaan kuin yrityskäyttöön ja kolmipaikkainen ID. Buzz Cargo on huippumoderni päästötön pakettiauto. Mutta tämä on vasta alkua. Myöhemmin henkilöautovalikoimaa täydennetään pidemmän akselivälin mallilla, joka antaa enemmän mahdollisuuksia sisätiloihin.

Tänä vuonna markkinoille tulevat normaaliakselivälillä (2 988 mm) varustetut ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -versiot ovat 4 712 mm pitkiä. Vertailun vuoksi: uuden ID Buzzin akseliväli eroaa vain kaksi millimetriä T6.1:n akselivälistä, jonka kokonaispituus on kuitenkin 4 904 mm. ID. Buzz mahtuu siis pienemmille pysäköintipaikoille, mutta sisätilat ovat yhtä suuret.

Runsaista lasipinnoista tunnistettava henkilöautoversio on 1 937 mm korkea ja pakettiautoversio 1 938 mm johtuen pienistä eroista autojen alustoissa (T6.1: 1 970 mm). Molemmat ID. Buzz -versiot ovat 1 985 mm leveitä (ilman sivupeilejä); uusi malli on siis 81 mm leveämpi kuin T6.1. Uuden mallisarjan pyörät ovat suuret: vannekoko on 18-21 tuumaa ja pyörien halkaisija 750 mm. 

Runsaasti tilaa ihmisille, matkatavaroille ja työlle

Tilaa säästävän MEB-konseptin ansiosta ID. Buzzin ja ID. Buzz Cargon tilankäyttö on epätavallisen tehokasta. Viisipaikkaisessa ID. Buzzissa matkatavaratilaa on 1 121 litraa, vaikka kaikki istuimet olisivat käytössä. Väliseinällä varustetussa ID. Buzz Cargossa on tavaratilaa yli 3,9 kuutiota.

”Plug & Charge” ja kaksisuuntainen lataus

Tulevaisuudessa ID.-ohjelmisto mahdollistaa myös älykkään kytke ja lataa (Plug & Charge) -toiminnon. Sen avulla ID. Buzz tunnistautuu ja vaihtaa tarvittavat tiedot latausliittimen kautta useiden palveluntarjoajien pikalatausasemilla. Näin lataaminen käy kätevästi ilman latauskortteja tai -tunnisteita. Toinen uusi ominaisuus on kaksisuuntainen lataus. Uusi teknologia avaa kokonaan uusia mahdollisuuksia, esimerkiksi mahdollisuuden varastoida auton akkuun kodin aurinkopaneeleista saatavaa ylimääräistä energiaa, jota voidaan syöttää auton akusta takaisin kodin sähköverkkoon. (Kaksisuuntainen lataus on mahdollista vain yhteensopivien DC- eli tasavirtalatureiden kanssa.) 

OTA-päivitykset ja innovatiiviset avustavat järjestelmät

Muiden ID.-perheen mallien tapaan myös ID. Buzzin ohjelmistopäivitykset voi ladata langattomasti (OTA; Over-the-air). Tämä koskee sekä infotainment-järjestelmää että lataukseen ja kuljettajaa avustaviin toimintoihin liittyviä päivityksiä. Kuljettajaa avustavien järjestelmien kirjo sisältää innovatiivisesti toisiinsa liitettyjä teknologioita. Näitä ovat esimerkiksi uusi ’Trained Parking’ -toiminto (automaattinen ohjaaminen pysäköintialueelle ja sieltä pois), ’Car2X’ (varoitukset ja vaarahälytykset lähiympäristöstä) sekä Travel Assist -avustimen uusimman version, joka hyödyntää joukkoistettua dataa. Järjestelmä mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen koko nopeusalueella. 

ID. Buzzin varhainen edeltäjä debytoi jo 50 vuotta sitten

Volkswagen esitteli jo 50 vuotta sitten Hannoverin messuilla Transporter T2 -mallin prototyypin, joka oli varustettu taakse asennetulla sähkömoottorilla. Sen 85 kilometrin toimintamatka kuitenkin kertoo, että silloinen akkutekniikka oli vielä kaukana käytännöllisestä. Mutta unelma päästöttömyydestä oli syntynyt jo vuonna 1972 ja vuonna 2022 siitä on tulossa todellisuutta.

ID. Buzzin tuotanto alkaa tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja lanseeraus on  Euroopassa hieman myöhemmin syksyllä. Samalla malli palaa myös Yhdysvaltojen markkinoille. 

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi