Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Vastoinkäymisten koulima Tapio Lehtinen ei lannistu – purjehdus maailman ympäri jatkuu

Vahvassa revanssihengessä maailman haastavimpaan purjehduskilpailuun Golden Globe Raceen syyskuun alussa startanneen yksinpurjehtija Tapio Lehtisen matka katkesi dramaattiseen onnettomuuteen 75. purjehduspäivänä. Onnettomuushetkellä kisassa toisena purjehtineen Lehtisen Asteria-purjevene upposi minuuteissa Intian valtameren ja Eteläisen jäämeren rajalla.

Ensimmäisenä onnettomuuspaikalle ehti kilpakumppani Kirsten Neuschäfer Minnehaha-veneellään lauantaina 19.11.2022. Kuva: Anglo-Eastern Ship Management

Kilpakumppaninsa pelastama ja rahtialuksen kyydissä Indonesian Jakartaan rantautunut Lehtinen suree kahdessa Golden Globe Racessa palvelleen Asteria-aluksensa kohtaloa, mutta ei lannistu. Hän valmistautuu jo seuraavaan maailmanympäripurjehduskilpailuun Galiana-purjeveneellään 12-hengen purjehdustiiminsä kanssa.

”Rakastan merta, mutta enää tämän lähemmäksi sitä en halua päästä”, viestitti purjehtija Tapio Lehtinen perjantaina 18. marraskuuta YB3-seuranta-viestintälaitteellaan maatessaan valtameren aalloissa jollan kokoisella pelastuslautallaan. Hän oli lähes tuhat kilometriä lähimmästä rannasta paikassa, jossa hänen klassinen venekaunottarensa Asteria oli hetkeä aikaisemmin painunut viiden kilometrin syvyyteen.

Lehtinen ehti kiertää 36-jalkaisella, klassisella Asteria-sloopillaan lähes 1,5 kertaa yksin maailman ympäri. Selvitettyään vuoden 2018 Golden Globe Race -kilpailun Lehtisestä tuli purjehdushistorian kuudes ihminen, joka on purjehtinut yksin maapallon ympäri ilman pysähdyksiä, varuste- ja muonatäydennyksiä, automaattiohjauslaitteita tai elektronisia navigointivälineitä. Hän nousi sisukkaalla suorituksellaan lajilegendojen joukkoon, sillä pohjaan tarttuneiden barnakkeleiden vuoksi ensimmäinen kisa venyi 322 vuorokauden mittaiseksi. Lehtinen starttasikin syyskuun 4. päivänä 15 muun purjehtijan kanssa vuoden 2022 Golden Globe Race -kilpailuun revanssihengessä, tähtäimenään tulla maaliin kärkikahinoissa.

”Valmistauduin tähän kilpailuun mielestäni paremmin kuin kukaan muu. Minulla oli lisäksi muutama valttikortti: tuttuakin tutumpi Asteria, opit ja kokemukset edellisestä kisasta ja purjehtimisen eri osa-alueet taitava Galiana-tiimimme. Vaikka tällaisessa kisassa sijoitukset eivät ole tärkein tavoite, olin Asterian suorituskyvyn ja hyvin onnistuneen navigoinnin ansiosta kisassa toisena. Kuten taas huomattiin, jokainen maaliin päässyt on todellakin voittaja”, kommentoi Lehtinen, jonka lisäksi GGR-kisan on keskeyttänyt jo 7 muuta purjehtijaa.

Vahva startti, vähän vastoinkäymisiä ja Hyväntoivonniemi

Syyskuun alussa tapahtuneessa startissa Lehtinen valitsi muista kilpailijoista poikkeavan reitin.

”Startti oli haastava, sillä sain lähtöjuhlallisuuksista flunssan. Korkea kuume nousikin heti merelle päästyämme. Minulla oli onneksi poikani Laurin ja Galiana-tiimimme Lassi Liimataisen yhdessä laatimat nuotit. Vaikka muut kilpailijat lähtivätkin eri suuntaan, päätin noudattaa saamiani ohjeita. Podin tautia pari päivää punkassa maaten, pitäen kompassin nuottien mukaisessa suunnassa. Kun kuume sitten hellitti ja nousin ylös, huomasin että piru vie, olen toisena!”

Lehtinen olikin kolmen kärjessä seuraavat 10 viikkoa ja saapui Kapkaupunkiin aivan eteläafrikkalaisen Kirsten Neuschäfer vanavedessä. Lyhyen, 20 minuutin pysähdyksen ja kisajärjestäjähaastatteluiden jälkeen suomalaispurjehtija nousi pian taas toiseksi.

”Etelä-Afrikan rannikko on tuulien osalta todella haastava ja koska tuo yö oli tyyni, päätin yrittää haastavan Hyväntoivonniemen ohi mahdollisimman nopeasti. Kilpailijoilla on lupa käyttää koko purjehduksen aikana ­­yhteensä 25 litraa dieseliä, joten ajoin moottorilla Kapkaupungista Hyväntoivonniemeen kääntyäkseni sieltä etelään kohti turvallisia vesiä. Tuota valtameret yhdistävää aluetta pidetään yhtenä maailman vaarallisimmista paikoista, jossa nousee jopa rahtilaivat katkaisevia maininkeja”, kertoo Lehtinen ja jatkaa:

”Olin Kapkaupunkia ennen valvonut jo kolmatta vuorokautta ja tilassa, jossa ihminen alkaa kokemaan aistiharhoja. Kannella ollessani luulin, että minulla on kajuutassa matkustaja. Kun sitten menin kannen alle, kuvittelin että kannella on kaveri pitämässä ruoria. Noustessani ylös ymmärsin, että olin edelleen yksin, mutta Asteria oli vain muutaman sadan metrin päässä Kommentjen rantakallioista. Ehdin kääntää, sain purjeet ylös ja nappasimme etelälounaistuulesta kiinni. Nukuin seuraavat 16 tuntia ja herättyäni huomasin saavuttaneeni lähes vuorokauden etumatkan seuraaviin.”

Lehtisen loistavasti mennyt kisa katkesi Eteläisen jäämeren (Southern Ocean) ja Intian valtameren (Indian Ocean) rajapinnassa 450 merimailin (n. 830 km) päässä Etelä-Afrikan Port Elizabethistä. Hän heräsi 75. purjehduspäivän aamuna kovaan pamaukseen.

”Kun avasin silmäni, oli salongin lattialla vettä lähes polviin. Lisää tulvi aluksen takaosasta. Tajusin, että Asteria uppoaisi pian ja minulla olisi vain muutama minuutti aikaa hypätä pelastautumispukuun, napata grab bagit, eli hätäpelastautumisvälineistö, ja laukaista pelastuslautta. Vettä tulvi Asteriaan niin nopeasti, että onnistuin näistä vain puolessa. Sain mukaani pelastuslautalle mukaan yhden, mutta sitäkin tärkeämmän, eli kommunikaatiovälineet sisältävän hätälaukun.”

Suomea puhuvalle Kirstenille lämmin kiitoslahja

Lehtinen ajelehti vuorokauden ennen kuin häntä lähimpänä ollut kilpakumppani, eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer ehti hänen luokseen Minnehaha-purjeveneellään. Suomenkielisen juttutuokion ja rommiryypyn jälkeen Lehtinen kiipesi paikalle tulleeseen M/Y Darya Gayatri -rahtialukseen. Rahtilaivan kyydissä Lehtinen matkusti Indonesian Jakartaan ja sieltä edelleen lentäen koti-Suomeen.

”Tiesin olevani hengenvaarassa, mutta en epäillyt, ettenkö selviäisi. Vietin tuon vuorokauden lautalla albatrossien ja muiden merilintujen kanssa juttelemalla ja pettymystäni työstämällä. Olen todella kiitollinen, miten Golden Globe Race -tiimi, Etelä-Afrikan meripelastus, oma tiimini ja läheiseni Suomessa sekä mahtava kilpakumppanini Kirsten Neuschäfer toimivat. Heidän rohkeutensa ja päättäväisyytensä ansiosta tarinalla on onnellinen loppu”, kiittää Lehtinen ja lisää:

”Lähtöni Asterialta oli hätäinen ja sinne jäi kaikki passista ja rilleistä lähtien. Kirstenille riisuin kiitokseksi suomalaisen pelastautumispukuni välikerroksena toimivan kevytkuivapuvun, jonka toivon tuovan hänelle lämpöä ja hyvää mieltä loppukisaan. Suomen hyvin tuntevana hän osaa sitä arvostaa.”

Viimeinen kuva Asteriasta Tapio Lehtisen pysähdyttyä tiistaina 8.11. Kapkaupungin edustalle 20 minuutin ajaksi. Hän jätti pysähdyksen aikana kisajärjestäjille kuvamateriaalia, kirjeitä ja ohjeita läheisilleen sekä seuraavaan OGR-purjehduskisaan osallistuvan Galianan tiimilleen toimitettavaksi. Kuva: Aida Valceanu, McIntyre Adventure/GGR

Veri vetää heti takaisin merille

Vaikka uskollisesti palvelleen ”vanhan rouvan” ja korvaamattomien historiallisten navigointivälineiden uppoaminen tuntuu pahalta, ei Lehtinen ole muuttanut suunnitelmiaan lähteä taas uuteen maailmanympäripurjehduskilpailuun. Syksyllä 2023 käynnistyy legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailu, joka purjehditaan kiertotalouden hengessä klassisilla veneillä ja menetelmillä. Lehtinen lähtee matkaan 12-henkisen tiiminsä kanssa S/Y Galianalla, joka on 52 vuotta vanha kaksimastoinen Swan 55 -jooli

STTInfo

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi