Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Varaosat pilvestä: DB Schenker edistää toimitusketjujen digitaalisia innovaatioita

Ensimmäinen globaali logistiikkatoimittaja, joka tarjoaa 3D-tulostusta ja virtuaalivarastoa. Varaosien toimituksesta tulee nopeampaa, halvempaa ja kestävämpää • DB Schenker esittelee innovaatioita Product Show’ssa.

Kuva: DB AG

Frankfurt, 28.9.2022 – DB Schenkeristä tulee kestävän varaosalogistiikan edelläkävijä. ”Olemme ensimmäinen globaali logistiikkatoimittaja, joka tarjoaa 3D-tulostukseen perustuvaa varaosapalvelua. Virtuaalivarastostamme tuotteet ovat saatavilla hyvin lyhyessä ajassa ja ne valmistetaan juuri sinne, missä niitä tarvitaan”, sanoi DB Schenkerin toimitusjohtaja Jochen Thewes DB Schenkerin ensimmäisessä Product Show -konferenssissa. 

Virtuaalivarasto alentaa toimituskustannuksia, lyhentää toimitusaikoja ja suojelee ympäristöä. ”Tämä on esimerkki siitä, mitä tulevaisuuden logistiikka voi antaa asiakkaille. Tavoitteena on välttää tarpeetonta varastointia ja tehdä toimitusketjuista entistä vakaampia ja joustavampia”, Thewes sanoo.

Maailmanlaajuisen logistiikan haasteet kasvavat koko ajan, joten asiakkaat saavat todellista lisäarvoa digitaalisista innovaatioista, kuten 3D-tulostettujen varaosien toimituksista. ”Haluamme lyhentää etäisyyksiä ja samalla pitää tuotteet saatavilla nopeammin ja halvemmalla. Tämän saavuttamiseksi olemme sitoutuneet digitaalisiin innovaatioihin”, Thewes kertoi. 

DB Schenker on pilottihankkeissa jo menestyksekkäästi testannut virtuaalivarastoa, joka on suunniteltu konepaja- ja autoteollisuuden sekä rautatiekuljetusten asiakkaille. Asiakkaiden lähellä tuotettiin tilauksesta erilaisia osia, kuten kahvoja, verhoiluja ja koteloita. Ilman esivalmistusta ja varastointia tilaustuotanto vähentää pääoman sitoutumiskustannuksia. Schenkerin uutta virtuaalivarastopalvelua tarjotaan nyt laajalle asiakaskunnalle maailmanlaajuisesti.

Kuva: DB AG

DB Schenker tekee tiivistä yhteistyötä Deutsche Bahnin kanssa, jolla on jo syvällistä kokemusta 3D-tulostuksesta, mm. 80 000 eri materiaaleista ja eri tekniikoilla valmistettua osaa. ”Selvitystemme mukaan jopa kymmenen prosenttia yritysten varastoimista tuotteista voidaan valmistaa paikan päällä”, Thewes sanoo. 3D-tulostukseen soveltuvat erityisen hyvin varaosat, joita tarvitaan suhteellisen harvoin, ja osat, joita on varastoitava suuria määriä isojen vähimmäisostomäärien vuoksi. Osat varastoidaan virtuaalisesti lataamalla 3D-piirustukset turvallisesti pilveen.

DB Schenker esitteli Frankfurtissa uuden ”On-Demand Production” -palvelun lisäksi lukuisia muita innovaatioita, kuten maaliikenteen digitaalisen Control Towerin, jonka avulla voidaan päivittäin seurata reaaliaikaisesti 9 000 konsolidoitua kuljetusta ympäri Eurooppaa. DB Schenkerin ”Intercontinental Supply Chain Solutions” käyttää lento- ja merirahdissa tekoälyä, reaaliaikaista dataa ja vuorovaikutteisia tietoalustoja tehdäkseen asiakkaiden toimitusketjuista joustavampia ja kestävämpiä. Varastoinnissa DB Schenker on hyödyntänyt pandemian aikana anturiteknologiaa työntekijöiden terveydenhoidossa ja datalaseja erilaisiin tarkastuksiin, millä on vältetty matka- ja kuljetuskustannuksia. 

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi