Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Uuden sukupolven Ford Ranger Raptor nostaa suorituskyvyn uudelle tasolle vaikeimmissakin maastoissa

Uuden sukupolven ja uuden tason Ranger Raptor on saapunut ja nostaa avolava-autojen maasto-ominaisuuksien rimaa yhä korkeammalle äärimmäisellä suorituskyvyllään vaativimmissakin ajo-olosuhteissa.

Ford Performancen kehittämä täysin uusi Ranger Raptor on uuden sukupolven Ford Ranger -malliston tehokkain versio. Uudessa Ranger Raptorissa raaka voima yhdistyy mekaaniseen ja tekniseen tarkkuuteen älykkäämmän teknologian ohjatessa entistä vahvempaa laitteistoa. Tuloksena on kaikkien aikojen kehittynein Ranger-malli.

”Olemme todella keskittyneet siihen, että tarjoamme aidosti suorituskykyisen auton”, sanoo Dave Burn, Ford Performance Chief Programme Engineer, Ranger Raptor. ”Uusi Ranger Raptor on merkittävästi nopeampi, näyttää uskomattomalta ja on täynnä uusia ominaisuuksia. Se on kovin koskaan tehty Ranger.”

Täysin uusi Ranger Raptor on ensimmäinen Euroopassa julkaistava uuden sukupolven Ranger -sarjan malli. Raptorin toimitukset eurooppalaisille asiakkaille alkavat vuoden 2022 loppupuolella. Suomen hinnat ja aikataulut vahvistetaan kevään aikana.

Enemmän tehoa 3.0 EcoBoost V6 -bensiinimoottorista

Täysin uudessa Ranger Raptorissa on Ford Performancen virittämä 3,0-litrainen EcoBoost V6 -bensiinimoottori, jossa on tehoa 288 hv ja vääntöä 491 Nm.  Uusi moottori on huomattavasti tehokkaampi kuin nykyinen 2.0-litrainen kaksoisturbodieselmoottori, joka on myös saatavana uuden sukupolven Ranger Raptoriin vuodesta 2023 alkaen. Kaksilitraisen dieselmoottorin markkinakohtaiset tiedot julkaistaan lähempänä lanseerausta.

3.0-litraisessa EcoBoost V6 -kaksoisturbomoottorissa on tiivistetty grafiittirautainen sylinterilohko. Materiaali on noin 75 prosenttia vahvempi ja jopa 75 prosenttia jäykempi kuin perinteisissä sylinterilohkoissa käytetty rauta. Ford Performance on myös varmistanut, että moottori reagoi välittömästi kaasutukseen. Autossa on myös kilpatasoinen järjestelmä tehoviiveen estämiseksi, minkä ansiosta suurempi teho saadaan tarvittaessa käyttöön nopeasti.

Uusi viiveenestojärjestelmä pitää turboahtimet pyörimässä jopa kolmen sekunnin ajan sen jälkeen, kun kuljettaja on nostanut kaasupoljinta. Tämän ansiosta auto kiihtyy nopeammin kuljettajan painaessa kaasua uudestaan mutkan tai vaihteenvaihdon jälkeen. Lisäksi moottori on ohjelmoitu yksilöllisellä turboahtimen tehostusprofiililla jokaiselle edistyksellisen 10-vaihteisen automaattivaihteiston vaihteelle, jotta on saavutettu optimaalinen suorituskyky.

Ranger Raptorin uusi voimansiirto mahdollistaa vaivattoman kiihdytyksen soralla, mudalla ja hiekalla. Elektronisesti ohjattu aktiivinen pakokaasujärjestelmä vahvistaa suorituskykyä neljällä valittavalla asetuksella, jotka muuttavat Ranger Raptorin äänen.

Haluamansa moottorin äänen voi valita ohjauspyörän painikkeella tai valitsemalla yhden seuraavista asetuksista:

  • Quiet – säätää äänet hiljaisemmaksi, jotta naapurit eivät häiriinny varhaisina aamuina.
  • Normal – on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön. Tässä profiilissa on pakoputkiääni, jolla on luonnetta, mutta joka ei ole liian kova katukäyttöön. Tämä profiili on oletusarvoisesti käytössä ajotiloissa Normal, Slippery, Mud/Rut ja Rock Crawl.
  • Sport – tarjoaa kovemman ja dynaamisemman äänen.
  • Baja – näyttävin profiili sekä voimakkuudeltaan että ääneltään. Baja-tilassa pakoputki toimii enemmän suoraviivaisena järjestelmänä. Tarkoitettu vain maastokäyttöön.

Rakennettu raskaaseen käyttöön

Täysin uuden Ranger Raptorin alusta on ainutlaatuinen verrattuna täysin uuteen Rangeriin. Raptorin lujat kiinnikkeet ja vahvistukset takaavat auton suorituskyvyn ja kestävyyden rankimmissakin maastoissa. Näihin ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa C-pilari, lavakaukalo ja vararengas sekä ainutlaatuiset suojakehykset puskurille, iskunvaimentimille ja takana sijaitsevalle iskunkannattimelle.

Fordin insinöörit suunnittelivat Ranger Raptorin jousituksen kokonaan uudelleen. Täysin uusi kestävä, mutta kevyt alumiininen ylä- ja alatukivarsi, suuren liikevaran omaavat etu- ja takajousitus sekä hienostunut Watts link-takajousitus on suunniteltu tuottamaan parempaa ajoneuvonhallintaa ajettaessa karussa maastossa suurella nopeudella.

”Ranger Raptorin jousituspäivitykset hyödyntävät uusia FOX® Live Valve – iskunvaimentimia parhaalla mahdollisella tavalla. Jousitus säätyy reaaliaikaisesti, minkä ansiosta auton hallinta on erinomainen maantiellä, samalla se vaimentaa tehokkaasti ajoa vaikeakulkuisessa maastossa”, Burn sanoo.

Uuden sukupolven FOX®2.5” Live Valve -järjestelmän sähkösäätöisissä iskunvaimentimissa on huippuluokan säätöjärjestelmä, joka tarjoaa erittäin tarkat säätöominaisuudet. Läpimitaltaan 2,5 tuuman iskunvaimentimet ovat Ranger Raptorin kaikkien aikojen hienostuneimmat ja ne on täytetty Teflon™ -infuusioöljyllä, joka vähentää kitkaa noin 50 prosenttia poistuvaan malliin verrattuna.

Laitteisto on FOX®, mutta säädöt ja kehitystyön suoritti Ford Performance yhdistämällä tietokoneavusteista suunnittelua ja tosielämän testausta. Kaikki osa-alueet joustonopeuden säätämisestä ajokorkeuden asettamiseen, venttiilien säätöön ja ajoalueiden hiomiseen suoritettiin, jotta saavutettiin täydellinen tasapaino mukavuuden, hallinnan, vakauden ja pidon välillä sekä tiellä että maastossa.

Ranger Raptorin uudistettuihin valittaviin ajotiloihin yhdistetty Live Valve -iskunvaimennus on kehitetty tarjoamaan parempaa mukavuutta maantiellä ja laatua maastoajoon sekä suurilla että pienillä nopeuksilla.

Järjestelmä on käytössä kaikkien ajotilojen kanssa, mutta toimii lisäksi taustalla valmistellakseen uuden sukupolven Ranger Raptoria erilaisiin olosuhteisiin. Iskunvaimentimien puristuessa kasaan säätöasetusten eri vyöhykkeet antavat juuri sen verran tukea kuin kussakin tilanteessa tarvitaan, ja toimivat päinvastoin iskunvaimentimien palautuessa täyteen mittaan.

Suojatakseen autoa pohjavaurioilta kilpailussa testattu FOX® Bottom-Out Control tarjoaa maksimaalisen vaimennusvoiman iskunvaimennuksen viimeisen 25 prosentin aikana. Samalla tavalla järjestelmä voi jäykistää takavaimentimia pitääkseen Ranger Raptorin vakaana kovan kiihdytyksen aikana. Iskunvaimentimet tarjoavat oikean määrän vaimennusvoimaa jokaisessa asennossa sekä maantieajossa että maastossa.

Ranger Raptorin suorituskykyä maastossa parantaa lisäksi vahva alustasuojaus. Etulevy on lähes kaksinkertainen verrattuna uuden sukupolven Rangerin vakiomalleihin. Se on valmistettu 2,3 mm paksusta erikoislujasta teräksestä. Tämä levy – moottorin alasuojan ja jakolaatikon suojan lisäksi – on suunniteltu suojaamaan keskeisiä komponentteja, kuten jäähdytintä, ohjausjärjestelmää, etupyörän poikittaispalkkia, moottorin öljypohjaa ja etutasauspyörästöä.

Mallissa on kaksi vetokoukkua edessä ja takana, mikä helpottaa muun muassa hinaustilanteessa maastossa. Toista vetokoukkua on helppo käyttää, jos toinen on esimerkiksi hautautuneena mutaan. Kaksi koukkua mahdollistaa myös tasapainohihnojen käytön syvästä hiekasta tai mudasta hinattaessa.

Auton hallinta uudelle tasolle

Ranger Raptorissa on ensimmäistä kertaa edistyksellinen jatkuvasti käytössä oleva nelivetojärjestelmä, jossa on täysin uusi elektronisesti ohjattu tarvittaessa käyttöönotettava kaksinopeuksinen jakovaihteisto yhdistettynä edessä ja takana oleviin tasauspyörästön lukkoihin.

”Vaikka Raptorin syntyperä on aavikkoajossa, se on myös erittäin tehokas kaikessa muussakin käytössä. Olemme luoneet maastoajoneuvon, jota ei tarvitse muokata päästäkseen turvallisesti määränpäähän ja takaisin”, Burn sanoo.

Täysin uudessa Ranger Raptorissa on jopa seitsemän valittavissa olevaa ajotilaa, joiden avulla se pärjää missä tahansa maastossa sileän tien ja mudan ja urien väliltä. Ajotiloihin kuuluu myös maastoajoon tarkoitettu Baja-ajotila, joka säätää auton elektroniset järjestelmät äärimmäiseen suorituskykyyn nopeaa maastoajoa varten.

Jokainen valittavissa oleva ajotila säätää useita toimintoja moottorista ja vaihteistosta ABS-jarrujen herkkyyteen ja kalibrointiin, veto- ja ajonvakautustoimintoihin, pakoventtiilin toimintaan, ohjaukseen ja kaasuvasteeseen. Lisäksi mittariston ja kosketusnäytön mittarit, auton tiedot ja väriteemat vaihtuvat valitun ajotilan mukaan. 

Tiellä

  • Normal – suunniteltu mukavuuteen ja polttoainetaloudellisuuteen
  • Sport – reagoivampi urheilullisempaan ajoon tien päällä
  • Slippery – varmuutta liukkailla tai epätasaisilla pinnoilla ajamiseen

Maastossa

  • Rock crawl – optimaalinen erittäin alhaisella nopeudella ajettaessa äärimmäisen kivisessä ja epätasaisessa maastossa
  • Sand – optimoi vaihteiden vaihdot ja tehontuoton hiekassa ja syvässä lumessa edetessä
  • Mud/Ruts – takaa maksimaalisen pidon lähdössä ja ylläpitää vauhtia
  • Baja – asettaa kaikki järjestelmät maksimihyökkäykseen huippunopeaan maastoajoon

Uuden sukupolven Ranger Raptorissa on myös Trail Control™, joka on ikään kuin maastoajon vakionopeudensäädin. Kuljettaja yksinkertaisesti valitsee asetetun nopeuden alle 32 tuntivauhdista, ja auto hallitsee kiihdytystä ja jarrutusta kuljettaja keskittyessä ohjaamaan vaikeassa maastossa.

Vahva ja urheilullinen

Ranger Raptorin parannettuihin ominaisuuksiin sopii auton täysin uusi ilme, joka perustuu uuden sukupolven Rangerin rohkeaan ja vahvaan tyyliin. Levenevät pyöränkaaret ja C-muotoiset ajovalot korostavat auton leveyttä, kun taas etusäleikön erottuva F-O-R-D -teksti ja vahva erillinen puskuri lisäävät näyttävyyttä.

”Kaikilla Ranger Raptoriin suunnitelluilla ominaisuuksilla on tarkoituksensa”, sanoo Dave Dewitt, Ranger Raptor Exterior Design Manager. ”Viestitämme jo pelkästään ulkonäöllä, mihin Raptor kykenee.”

LED-päiväajovaloilla varustetut matriisi-LED-ajovalot nostavat Ranger Raptorin valaistuskyvyn uudelle tasolle. Valojärjestelmässä ominaisuudet kuten ennakoivat kaarrevalot, häikäisemättömät kaukovalot ja automaattinen dynaaminen tasonsäätö, parantavat Ranger Raptorin kuljettajien ja muiden tienkäyttäjien näkyvyyttä.

Levenevät lokasuojat kattavat näyttävät 17-tuumaiset alumiinivanteet, joissa on vain Raptoriin saatavat all-terrain -renkaat. Toiminnalliset tuuletusaukot, aerodynaamiset ominaisuudet ja lujat, liukumattomat valualumiiniset sivuaskelmat parantavat auton ulkonäköä ja toiminnallisuutta. LED-takavalot jatkavat tyylillisesti keulan muotoilua. Precision Grey -värisessä takapuskurissa on integroitu askelma ja vetokoukku, joka on kiinnitetty korkealle, jotta liikkeelle lähtö onnistuu jyrkässäkin mäessä.

Myös sisätiloissa korostuvat Ranger Raptorin maastoajo-ominaisuudet ja energinen luonne. Ohjaamossa on täysin uudet, hävittäjähenkiset urheiluistuimet edessä ja takana. Istuimet lisäävät mukavuutta ja tarjoavat enemmän tukea nopeissa kaarteissa.

Sisätilojen laadukkuutta korostavat kojetaulun, verhoilun ja istuinten Code Orange -väriset yksityiskohdat ja tunnelmavalaistus. Urheilullista tunnelmaa täydentää premium-nahkainen urheilullinen lämmitettävä ohjauspyörä, jossa on painaumat peukaloille, merkintä keskikohdassa ja valetusta magnesiumista valmistetut vaihdevivut.

Omistajat hyötyvät myös uusimmasta digitaalitekniikasta: huipputeknisessä ohjaamossa on 12,4 tuuman digitaalimittaristo ja keskelle sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö, jossa on Fordin uuden sukupolven SYNC 4A® -tietoviihdejärjestelmä, joka tarjoaa langattoman Apple Carplayn ja Android Auto™ -yhteensopivuuden ilman lisäkustannuksia. Mallin varusteisiin kuuluu myös kymmenen kaiutinta sisältävä B&O ® -audiojärjestelmä.

Ranger Raptor on osa Ford Performance -perhettä

Raptor-nimen juuret ovat Pohjois-Amerikassa, missä Ford on käyttänyt sitä huipputehokkaissa avolava-autoissa ja hyötyajoneuvoissa nopeaan maastoajoon optimoidusta ensimmäisen sukupolven F-150 SVT Raptorista lähtien. Vuonna 2018 Ford Performancen kehittämä Ranger Raptor laajensi Raptor-merkin myös muualle maailmaan, mukaan lukien Eurooppa.

Täysin uusi Ranger Raptor jatkaa tätä perintöä tarkoituksenmukaisesti rakennetulla ajoneuvolla, joka tasapainottaa päivittäiset työtehtävät ja suorituskyvyn, jota ei ole koskaan ennen nähty Rangerin kokoisessa lava-autossa.

”Tiesimme, että asiakkaat osasivat odottaa meidän parantavan uuden sukupolven Raptorin suorituskykyä maastoajossa. Mutta en ole varma, odottivatko he niin valtavaa harppausta kuin olemme tehneet. Autoa on todella hauska ajaa ja uskon, että auton raaka suorituskyky tulee todella yllättämään heidät”, Burn sanoo.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi