Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Tiesitkö, että Scania toimittaa myös paloautoja? Näin niitä huolletaan Lapin pelastuslaitoksella

Paras tapa taata paloauton kunto on ennakoiva huolto. Sen puolesta puhuu myös Lapin pelastuslaitoksen ylipalomies Ari Mäkimurto, joka vastaa kaluston huolenpitosopimuksista.

– Meillä on yli 50 Scania-merkistä paloautoa huolenpitosopimuksella. Ennakoiva huolto on kaikista tärkein, ettei homma eskaloidu. Pikkuinen vika poikii aina uuden vian. Laitamme autot kuntoon heti, mitä sitten laitettavaa tai vikoja on, pitkän kokemuksen raskaiden autojen käyttämisestä ja ylläpitämisestä omaava Ari Mäkimurto kertoo.

Lapin pelastuslaitos ei ollut ensimmäinen, mutta ensimmäisten joukossa, joka päätti tehdä Scanian kanssa paloautoista huolenpitosopimuksen. Se oli Mäkimurron mielestä aivan huikean hyvä päätös.

– Homma toimii todella hyvin. Autot käyvät kerran vuodessa isossa huollossa. Siitä tulee aina Scanialta kutsu eli ei tarvitse kalenterin kanssa olla liikkeellä. Vuosihuollon yhteydessä auto myös katsastetaan eli katsastukset tulee aina tehtyä ajallaan. Saamme tosi hyvää ja toimivaa palvelua Scanialta.

Jämptisti toimiva huolenpitosopimus on siis tärkeä elementti Scania-merkkisten paloautojen toimintavarmuuden takaamisessa.

– Osa sopimuksistamme on myös sellaisia, että määrätyt autot pääsevät huoltoon saman päivän aikana, jos on kriittinen vika. Tällaisia autoja on jokaisella paikkakunnalla muutamia. Ei jäädä ottamaan, vaan homma toimii ja auto tulee heti kuntoon. Saman päivän aika palveluun, Mäkimurto iloitsee.

Ihmishenki menee aina kaiken edelle

Helmikuun 11. päivänä vietettävä 112-päivä kiinnittää valtakunnallisesti huomiota arjen turvallisuuteen ja sen parantamiseen.

Ylipalomies Ari Mäkimurto Lapin pelastuslaitokselta pitää 112-päivää mainiona asiana, sillä päivä mahdollistaa tietoiskumaisen viestinnän. Se lisää arjen turvallisuutta, kun tiedämme, miten esimerkiksi mahdollisessa palotilanteessa tulee toimia.

112-päivänä monet palolaitokset jalkautuvat kertomaan omasta työstään ja vastaamaan kansalaisten mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

– Suomalaiset ovat hieman varovaisia kysymään, mutta perusasiat ovat tärkeitä. Niitä kysytään ja niitä kannattaa kysyä.

Mäkimurto antaa esimerkin.

– Mahdollisessa tulipaloepäilyssä ovet, ikkunat ja ilmastointi kiinni, ettei palo leviä. Toinen äärimmäisen tärkeä seikka on aina tarkistaa, ettei ihmisiä ole sisällä. Ihmishenki menee myös meillä ammattilaisilla aina kaiken edelle, se on prioriteetti numero yksi, Mäkimurto painottaa.

Toinen esimerkki liittyy liikenneonnettomuuksiin.

– Meillä pohjoisessa, ja välillä myös etelässä, tulee paljon lunta. Joskus esimerkiksi sairauskohtauksen takia tieltä suistunut auto voi näyttää siltä, ettei siellä ole ketään. Silti on aina syytä käydä varmistamassa, että kukaan ei ihan oikeasti ole enää autossa sisällä. Eli älä aja ohi ja oleta, vaan varmista.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi