Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

SKAL: Hallitukselta odotetaan edelleen nopeita toimia logistiikan toimivuuden varmistamiseksi

Venäjän käynnistämän sodan kerrannaisvaikutukset uhkaavat Suomen kuljetuksien toimivuutta. SKAL on tyytyväinen, että hallituksen piirissä tunnistetaan alan tilanne, mutta samalla pettynyt, että varautumisen ministerityöryhmän päätökset vielä uupuvat. Kuljetusalan toimintamahdollisuuksien turvaamiseksi on kyettävä nopeisiin ratkaisuihin, vaatii SKAL.

– Uskomme, että hallituksen piirissä on sama tilannekuva alan tilanteesta kuin meillä, mutta päätökset puuttuvat, toteaa SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto

– Moni keskeinen päättäjä on ottanut kantaa ehdotuksiemme puolesta. On valitettavaa, että nyt ei edetä riittävän nopeasti, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Varautumisen ministerityöryhmän piirissä oli 22.3. käsitelty kuljetusalan toimintamahdollisuuksien palauttamisen keinoina suoraa taloudellista tukea kuljetusalalla ja myös jakeluvelvoitteen väliaikaista alentamista.  

SKAL on esittänyt useita pikaisesti vaikuttavia toimenpiteitä kuljetustoimialan toimintamahdollisuuksien palauttamiseksi: 

  • Jakeluvelvoite tulee liikennepolttoaineissa poistaa määräaikaisesti 31.12.2022 asti. Tällä toimenpiteellä vaikutetaan suoraan dieselöljyn hintaa alentavasti arviolta noin 30 senttiä per litra.  
  • Dieselin polttoaineveron alentaminen EU:n minimitasolle (33 snt/l). Tämä laskisi polttoaineen arvonlisäverotonta hintaa noin 17 sentillä.  
  • Ammattidieselin valmistelu ja käyttöönotto heti niin sanottuna kustannustukena, jolloin kuljetusyritykset voisivat saada tukea käyttämiensä diesellitrojen perusteella. Ks. skal.fi/Ammattidiesel

– Koko Eurooppa etsii parhaillaan ratkaisuja energian hinnan alentamiseksi. Moni muista EU-jäsenvaltioista, esimerkiksi Ruotsi, Ranska ja Belgia, on jo ryhtynyt toimiin energian hinnan nousun kompensoimiseksi liikenteelle. Nämä maat ovat esimerkiksi alentaneet polttoaineen valmisteveron EU:n sallimaan minimiin, sanoo Anssi Kujala. 

– Kuljetusintensiivisenä maana Suomen pitää pystyä tekemään nopeita päätöksiä. Ala odottaa edelleen varautumisen ministerityöryhmältä ratkaisuja. Keinovalikoiman on oltava riittävä ja vaikuttavuudeltaan ripeä, Jani Ylälehto vaatii. 

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi