Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Scania rakentaa akkulaboratorion

Scanian suunnitelma kasvattaa sähköajoneuvojen tuotantoa tulevina vuosina, lisää akkujen testauksen ja räätälöidyn käyttöönoton tarpeita. Tämän takia Scania investoi 15,5 miljoonaa euroa uuteen akkulaboratorioon tutkimus- ja kehityslaitoksissaan Ruotsin Södertäljessä.

Scanian suunnitelma kasvattaa sähköajoneuvojen tuotantoa tulevina vuosina, lisää akkujen testauksen ja räätälöidyn käyttöönoton tarpeita. Siksi Scania sijoittaa 15,5 miljoonaa euroa uuteen akkulaboratorioon. 1 000 neliömetrin laboratorion rakennustyöt on jo aloitettu, ja ne valmistuvat kevääseen 2021 mennessä. Laitteiden ja välineiden kattavan testauksen ja tarkistuksen jälkeen laboratorio aloittaa toimintansa syksyllä 2021. Laboratoriossa on kolme 250 neliömetrin testisalia akkukennoille, -moduuleille ja -paketeille. Näiden salien vieressä on myös erilliset tilat testinäytteiden valmisteluun työympäristön, turvallisuuden ja testaustehokkuuden parantamiseksi.

”Kehitysvauhdin kiihtyessä laboratorio vahvistaa kykyämme valita juuri oikean kokoiset akut jokaiseen käyttökohteeseen”, Scanian tutkimus- ja kehitysjohtaja Claes Erixon sanoo. ”Meillä on kunnianhimoinen suunnitelma, jossa esitellään vuosittain uusia ja päivitettyjä sähkötuotteita sekä niihin liittyviä akkuratkaisuja. Tämä korostaa akkujen käyttöön ja elinkaaren optimointiin liittyvän osaamisen tärkeyttä.”

Laboratoriossa keskitytään ensisijaisesti akkujen suorituskyvyn ja käyttöiän arviointiin vaihtelevissa olosuhteissa aina -40 celsiusasteesta 70 celsiusasteeseen saakka. Scanian insinöörit tutkivat ja määrittävät akkujen parhaita käyttöolosuhteita muun muassa lämpötilan ohjearvon, latausaikataulun ja lataustehon osalta. Näin saadaan räätälöityjä ratkaisuja, jotka optimoivat akkujen käyttöiän asiakkaiden tarpeiden mukaan.

”Scania jatkaa investointeja osaamisen kehittämiseen sekä omassa toiminnassamme että tärkeiden kumppanuuksien kautta. Aiomme varmistaa, että Södertälje ja Tukholman alue pysyvät tutkimuksen ja kehityksen eturintamassa myös raskaan kuljetusteollisuuden sähköistetyssä tulevaisuudessa”, Erixon toteaa. 

Uusi akkulaboratorio täydentää aiemmin tänä vuonna käyttöön otettua pienempää laitosta, jossa on eri ilmasto-olosuhteita jäljittelevä tila akkupakettien testausta varten. Tämän laboratorion avulla Scania voi testata akkupakettien suorituskykyä toimintakuntoisissa sähkökuorma-autoissa ja -linja-autoissa ilman akkujen irrottamista. Ajoneuvot pysäköidään laboratorion viereen ja kytketään testauslaitteistoon.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi