Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Scania esittelee uudet sähköiset ajoneuvoratkaisut raskaampaan rahtiliikenteeseen

Scania on aiemmin julkaisemansa suunnitelman mukaisesti esittelemässä ratkaisuja, jotka perustuvat edelleen kehitettyihin täyssähköisiin kuorma-autoihin (BEV). Uusi sukupolvi, joka on saatavana R- tai S-makuuohjaamolla, on osa kokonaisratkaisua, joka mahdollistaa sähköistettyyn liikennöintiin siirtymisen yhä useammalle asiakkaalle eri kuljetustehtäviin. 624 kWh:n akuilla Scania mahdollistaa merkittävän kehitysaskeleen sähkökäyttöisissä kuorma-autoissa, jolloin ne soveltuvat hyvin erityisesti alueelliseen kaukoliikenteeseen.

Scania 45 R BEV 4×2 general cargo transport

”Tämä lanseeraus on merkittävä virstanpylväs meille ja kumppaneillemme”, sanoo Scanian toimitusjohtaja Christian Levin. ”Laajennamme nyt tarjontaamme kaikkiin suuntiin tarjoamalla uusia mahdollisuuksia laajalle asiakaskunnalle ja koko kuljetusalan ekosysteemille. Nämä kuorma-autot ovat osa ratkaisuja, jotka sisältävät kaikki ne ominaisuudet, joita sähköistymistä kaipaava kuljetusala vaatii.”

Scanian uusi BEV-kuorma-autosukupolvi perustuu Scanian klassisiin kulmakiviin, kuten modulaarisuuteen, kestävyyteen ja kokonaistaloudellisuuteen, ja sillä on potentiaalia saavuttaa tai jopa ylittää kaikki, mitä tavanomaisilta kuorma-autoilta odotetaan. Uusimpiin Scanian sähkökäyttöisiin kuorma-autoihin on liitetty kaikki tuki sekä toiminnalliset tekijät ja palvelut, jotka tekevät niistä kokonaisratkaisuja: lataus, rahoitus, vakuutus ja huolto ovat kaikki valmiina.

”Näiden ratkaisujen lisääminen Scanian valikoimaan on merkittävä muutos asiakkaille, jotka haluavat ottaa ohjat käsiinsä ”, sanoo Fredrik Allard, Scanian sähköistämisen johtaja ja varatoimitusjohtaja. ”Helpotamme asiakkaidemme siirtymistä liittämällä mukaan tärkeitä asiakasarvoja, kuten tiiviin kumppanuuden ja päästöttömyyden.”

Uudet Scanian täyssähköiset kuorma-autot soveltuvat entistä laajemmin eri käyttötarkoituksiin joko täysperävaunu- tai puoliperävaunu -yhdistelminä mahdollistaen esimerkiksi lämpötilasäädellyt elintarvikekuljetukset.

Toimintamatkat vaihtelevat painon, kokoonpanon ja reitin topografian mukaan, mutta kuudella akulla varustetulla 4×2-vetoautolla voidaan saavuttaa jopa 350 km:n ajomatkaa latauskertojen välillä, keskinopeuden ollessa 80 km/h. Mallit soveltuvat parhaiten reiteille, jotka mahdollistavat suunnitellun latauksen kotivarikolla tai määränpäässä. Mahdollisuus lataukseen kuljettajan pakollisen 45 minuutin lepoajan aikana lisää tietenkin toimintamatkaa.

”Scania on nyt saavuttanut suotuisan kypsyysasteen sähköistetyn tarjontamme suhteen”, Allard sanoo. ”Tämän nykyisten hybridiemme ja vuonna 2020 esittelemiemme kaupunkijakeluun tarkoitettujen BEV-autojen valikoimaa täydentävän merkittävän lisäyksen myötä voimme nyt tarjota asiakkaillemme vastuullisen ja monipuolisen valikoiman päästöttömiä ratkaisuja.”

Uudet Scania BEV-kuorma-autot voi aluksi tilata 4×2-vetoautona tai 6×2*4 kuorma-auton alustana. Kuudella akulla varustetun 4×2-vetoauton akseliväli on 4 150 mm, joten se hyötyy Euroopassa voimassa olevasta Increased Vehicle Dimension -asetuksesta. Yhdistelmän kokonaismassa voi olla jopa 64 tonnia, kuten tyypillisessä pohjoismaisessa yhdistelmässä.

Latauskapasiteetti on jopa 375 kW, mikä tarkoittaa, että tunnin lataus lisää toimintamatkaa noin 270–300 kilometriä. Scania 45 R- tai S-mallin jatkuva teho on 410 kW (vastaa noin 560 hv). Uudet Scanian sähkökuorma-autot ovat nyt tilattavissa Scanian edustajilta, ja tuotanto alkaa vuoden 2023 neljännellä neljänneksellä.

”Maailmanlaajuisten hiilidioksidihaasteiden ratkaiseminen tarkoittaa, että meidän kaikkien on tuotettava ja kulutettava uudella tavalla”, Levin sanoo. ”Vähennä, käytä ja kierrätä on aina ollut Scanialle tärkeää. Ainoa asia, joka estää meitä siirtymästä sähköisiin ratkaisuihin perustuvaan fossiilivapaaseen liikennejärjestelmään, on täydellinen latausinfrastruktuuri, mutta siinäkin on tapahtunut suurta edistystä.”

Latausratkaisujen saatavuus on ratkaisevan tärkeää eurooppalaisille asiakkaille, jotka haluavat investoida laajemmin BEV-kuorma-autoihin. Scania on ryhtynyt yhteistyöhön maailmanlaajuisten kumppaneiden kanssa, jotka voivat yhdessä Scanian kanssa tarjota täydellisiä latausratkaisuja, jotka takaavat saumattoman ja kestävän kokemuksen BEV-asiakkaille.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi