Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Scania esittelee uuden Scania Interlinkin

Parin viime vuoden aikana olemme esitelleet uuden Scania-linja-autosukupolven. Näitä tuotteita täydentää nyt uusi Scania Interlink. Linja-autoa käytetään pääasiassa kaupunkiympäristössä ja kaupunkien välisessä liikenteessä.

Alusta ja kori on uusittu, ja se tarjoaa jopa 8 prosentin polttoainesäästöt sekä laajan valikoiman varustevaihtoehtoja, kuten kehittyneitä turvallisuusominaisuuksia, uusia käytettävyyttä parantavia huoltopalveluita sekä merkittävästi uudistetun kuljettajan tilan.

Scania Interlink tarjoaa useita vaihtoehtoja ajoneuvon pituuden ja sisätilojen, tavaratilojen, ovikokoonpanojen, luokittelun, voimansiirtolinjan ja muiden vaihtoehtojen osalta.

Uusiin vaihtoehtoihin lukeutuvat myös pidemmät kaksiakseliset bussit, joiden matkustajakapasiteetti on kasvanut, sekä lyhyemmät kaasubussit. ”Vähähiilisten voimansiirtojen laaja valikoima on myös osa joustavuutta. Biodiesel (FAME), HVO, biokaasu ja hybridivaihtoehdot vähentävät CO2-päästöjä merkittävästi”, Scania Buses & Coachesin tuotehallintajohtaja Karolina Wennerblom sanoo.

Myöskään kuljettajan työympäristöä ei ole unohdettu. Kuljettajan alue on ergonomisuudeltaan erinomainen, ilmastointia on parannettu ja turvallisuusominaisuuksia on lisätty. Näkyvyys ja laaja kääntösäde parantavat ajettavuutta. Kehittyneet kuljettajan avustusjärjestelmät (ADAS) auttavat kuljettajaa hallitsemaan ajoneuvoa paremman tehostetun käsiteltävyyden, ohjauksen ja jarrutuksen ansiosta. ADAS ja Scania Zone, joka varmistavat, että kuljettajat noudattavat nopeusrajoituksia koulujen ja muiden huomiota vaativien paikkojen läheisyydessä, parantavat turvallisuutta ja auttavat minimoimaan onnettomuudet, jolloin vältetään myös tarpeettomia kustannuksia.

Uusi Scania Interlink on erittäin energiatehokas. Sen polttoainesäästöt ovat huomattavat, jopa 8 prosenttia, moottorin ja vaihteiston parantuneen hyötysuhteen ansiosta. Uusi pysäytys-/käynnistystoiminto ja vakionopeudensäädin pienentävät kulutusta entisestään. Uudessa Interlinkissä on itsenäinen etupyörätuenta, joka parantaa ajomukavuutta ja lisää kantavuutta 500 kg:lla. Ajoneuvo on suunniteltu rajoittamaan vaurioita ja välttämään mm. ohjausjärjestelmän, jälkikäsittelyjärjestelmän tai akkujen tilamuutoksia, mikä on kriittisen tärkeää seisonta-aikojen ja kalliiden korjausten minimoimiseksi. Käytettävyyttä lisäävät myös helposti vaihdettavat etukulmat, parempi puhdistettavuus sekä ajoneuvon yhteensopivuus ennakoivan ja reaaliaikaiseen tietoon perustuvan Scanian joustavan huoltosuunnittelun kanssa.

Uudessa nykyaikaisessa ulkoasussa on suuremmat sivuikkunat, Bi-LED- tai Bi-Halogeeni-ajovalot sekä uudet sivu- ja takavalot. Sähkökäyttöiset liukuovet lisäävät käytettävyyttä ja alentavat huoltokustannuksia, ja sisätiloissa uudet materiaalit vähentävät melua. Ilmastointijärjestelmä minimoi energiankulutuksen ilmastosta riippumatta. Yhdessä uuden ja kirkkaamman sisustuksen kanssa se lisää matkustajien viihtyvyyttä. ”Uusi Scania Interlink kiinnostaa varmasti liikennöitsijöitä, joilla on korkeat vaatimukset. Vastuullisuus vain parantaa kokemusta”, Wennerblom toteaa.

Uuden Scania Interlinkin myötä Scania on tuonut markkinoille täysin uuden kaupunkiliikenteeseen tarkoitetun linja-automalliston. Uusi linja-autosukupolvi esiteltiin 2019 ja siihen on sen jälkeen tehty jatkuvia päivityksiä, erityisesti BEV-valikoimaan, jonka akkukapasiteettia ja toimintasädettä on parannettu.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi