Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Sähköistettyjen kuljetusten uusi virstanpylväs – Scanian uudet BEV kuorma-autot esillä IAA-näyttelyssä

Kesäkuussa Scania esitteli seuraavan tason sähkökuorma-autot (BEV) verkkotapahtumassa, joka herätti paljon kiinnostusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Tarjoamalla sekä R- että S-ohjaamoja kahdella eri teholla ja laajan akselivälivalikoiman, joka kattaa sekä vetoautot että kuorma-autoalustat, BEV-kuorma-autojen valikoima laajeni yhtäkkiä huomattavasti. Kahteen eri tehotasoon on saatavana jopa 624 kWh:n akut, mikä tarkoittaa, että 40 tonnin kuorma-auton toimintasäde voi olla jopa 350 km. Yhdessä nämä luvut avaavat tietä erilaisille alueellisille kuljetussovelluksille.

”Kesäkuun esittely oli merkittävä virstanpylväs meille ja yhteistyökumppaneillemme”, Scanian sähköistämisen johtaja Fredrik Allard sanoo. ”Voimme nyt tarjota ratkaisuja useille eri asiakkaille ja sovelluksiin, mikä tarkoittaa, että liikenteen ekosysteemin muutos on nopeutumassa. Meillä on valmiina sellaiset sähköiset valmiudet ja ratkaisut, joita asiakkaamme ja kuljetusteollisuus kaipaavat.”

Scanian uusi BEV-kuorma-autosukupolvi perustuu Scanian klassisiin kulmakiviin, kuten modulaarisuuteen, vastuullisuuteen ja kokonaistaloudellisuuteen, ja sillä on potentiaalia saavuttaa tai jopa ylittää kaikki, mitä sähköautoilta odotetaan. Scania on myös tehnyt kaikki tarvittavat digitalisointia koskevat kotiläksyt etukäteen, jotta uusista sähkökuorma-autoista tulisi täydellisiä ratkaisuja, joissa latauksen, rahoituksen, vakuutusten ja huollon kaltaisiin palveluihin on varauduttu hyvin.

”Uskomme, että nämä lisäykset toimivat lähtökohtana kaikenlaisten asiakkaiden siirtymiselle kohti sähköajoneuvoja, sillä ne sisältävät tärkeitä näkökohtia, kuten tiiviin kumppanuuden ja nollapäästötavoitteen”, Allard sanoo. ”Asiakkaat, jotka haluavat ottaa ohjat käsiinsä ja aloittaa muutoksen, voivat nyt saada tarvitsemansa kokonaisuuden Scanian laajasta ratkaisuvalikoimasta.”

Scanian seuraavan tason sähkökuorma-autoja on saatavana sekä kuorma-auton alustoina että vetoautoina. Odotettavissa olevat toimintasäteet vaihtelevat painon, kokoonpanon ja maaston mukaan, mutta kuudella akulla varustetun 40 tonnin 4×2-vetoauto-perävaunuyhdistelmän toimintasäde voi olla jopa 350 km latauskertojen välillä, kun keskinopeus moottoriteillä on 80 km/h. Samoissa olosuhteissa 64 tonnin painoisella ”pohjoismaisella” yhdistelmällä toimintasäde voi olla noin 250 kilometriä.

Kiinteää reittiä ajavat kuorma-autot voivat lisäksi hyötyä suunnitellusta latauksesta kotivarikolla ja/tai määränpäässä. Yksi lataus päivässä – esimerkiksi kuljettajan pakollisen 45 minuutin lepoajan aikana – tukee kuorma-autoja, joiden käyttö on joustavampaa, jolloin kippiauto voi liikkua vapaasti päivän aikana suurkaupunkialueella (jos sen 350 kilometrin toimintasäde, jolla se todennäköisesti aloittaa päivänsä, ei riitä).

”Scanian sähköistetty valikoima on nyt saavuttanut pisteen, jossa meillä on houkuttelevia tarjouksia monille eri asiakkaille”, Allard sanoo. ”Meillä on hybridejä tiettyjä sovelluksia varten, sillä ne ovat ”matalan kynnyksen” lähtökohta sähköistymiselle. Kahden uuden BEV-mallin myötä voimme tarjota houkuttelevia ratkaisuja, mukaan luettuna palvelut kaikille malleille aina 16 tonnin jakeluautoista aluekuljetuksiin ja 64 tonnin puutavara-autoihin asti. Tämä on houkuttelevaa niille asiakkaille, jotka pyrkivät päästöttömyyteen ja alhaisiin käyttökustannuksiin.”

Scanian uudet korkeamman tason BEV-kuorma-autot voi tilata 4×2-vetoautona tai 6×2*4 kuorma-autoalustana. Kuudella akulla varustetun 4×2-vetoauton akseliväli on 4 150 mm, joten se hyötyy Euroopassa voimassa olevasta Increased Vehicle Dimension -asetuksesta. Yhdistelmän bruttopaino voi olla jopa 64 tonnia, kuten tyypillisessä pohjoismaisessa yhdistelmässä.

Latauskapasiteetti on enintään 375 kW, mikä tarkoittaa, että tunnin lataus lisää toimintasädettä noin 270–300 kilometriä. Scania 40 R- tai S-mallien jatkuva teho on 400 kW (vastaa noin 560 hv) ja 45 R- tai S-mallien jatkuva teho on 450 kW (vastaa noin 610 hv). Scanian seuraavan tason sähkökuorma-autoja voi ennakkotilata Scanian edustajilta, ja tuotanto alkaa vuoden 2023 neljännellä neljänneksellä.

”Näemme kasvavaa kiinnostusta ja kysyntää asiakkailta, jotka haluavat vastata maailmanlaajuisiin CO2-haasteisiin”, Allard sanoo. ”Scania on heille luonnollinen kumppani, sillä meillä on vankka perintö kestävän kehityksen ja kokonaisratkaisujen alalla. Ja kun latausinfrastruktuurin kehittämisessä edistytään, odotan, että kiinnostus lisääntyy entisestään tulevina vuosina. Merkittävä siirtymä kohti fossiilivapaita maantiekuljetuksia on alkamassa.”

Scania esittelee osastollaan CHARIN-allianssin tuottaman Megawatt Charging System -aseman prototyyppiä. MCS-standardin tarkoituksena on mahdollistaa suuritehoinen lataus, jonka teho on vähintään 1 MW. Tämä mahdollistaisi kaukoliikenteen kuorma-autojen lataamisen kuljettajien 45 minuutin pakollisen tauon aikana. Tällaisen latausjärjestelmän standardia ei ole vielä täysin päätetty. Tavoitteena on muun muassa yksi johtava pistoke, joka on erittäin turvallinen. Liitäntä olisi voitava automatisoida ajoneuvossa olevan vakioidun paikan avulla, ja sen on mahdollistettava kaksisuuntainen V2X-viestintä (ajoneuvon ja verkon välinen).

CCS- (nykyinen standardi) ja MCS-latausratkaisujen saatavuus on ratkaisevan tärkeää eurooppalaisille asiakkaille, jotka haluavat investoida laajemmin BEV-kuorma-autoihin. Scania on tehnyt yhteistyötä useiden maailmanlaajuisten kumppaneiden kanssa tarjotakseen räätälöityjä yksilöllisiä ratkaisuja paikallisesti. Scanian emoyhtiö Traton on perustanut yhteisyrityksen Volvo Groupin ja Daimler Truckin kanssa rakentaakseen julkisen latausinfrastruktuuriverkoston raskaille ajoneuvoille Euroopassa.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi