Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Projektikuljetukset Raahen sataman kirittäjiä

Raahen satamalla on vahva asema niin yleis- kuin projektikuljetuksissa. Projektikuljetusten osuutta kasvattavat erityisesti Pohjois-Pohjanmaan tuulivoimalahankkeisiin liittyvät komponentti- ja tavarakuljetukset. Niiden käsittelyssä tarvitaan usein erikoiskalustoa ja erityisosaamista, mutta myös oikeankokoista sataman ja tieverkoston mitoitusta.

Nosturit nostavat tornilohkoa.

− Olemme kehittäneet palvelujamme sekä satamainfraa systemaattisesti siihen suuntaan, että kykenemme olemaan alueen johtava projektilastisatama, Raahen Satama Oy:n toimitusjohtaja Pauli Sarpola korostaa.

Sujuvaa toimintaa

Raahen satama pystyy lunastamaan asiakaslupauksensa jo nyt. Palvelut pelaavat ympäri vuoden ja yhteydet sujuvat säännöllisesti. Esimerkiksi maantie- ja raideliikenneyhteydet toimivat erinomaisesti.

Kesään 2022 mennessä Raahen satamassa on yhteensä 32 hehtaaria kantavia varastokenttiä, jotka soveltuvat tuulivoimalaitosten osien varastointiin. Suunnitteilla on vielä noin 20 hehtaaria lisää varastoalueita, jotka tulevat käyttöön muutaman vuoden kuluessa.

− Tuulivoimaloiden komponentit ovat isokokoisia, joten olemme parantaneet myös satamasta johtavia ulosmenoreittejä esimerkiksi leventämällä risteyksiä ja siirtämällä katuvaloja. Samalla muunkin liikenteen sujuvuus on parantunut, Sarpola toteaa.

Voimat yhdistetty

Satamayhtiö ja satamaoperaattori HOOLI Stevedoring Oy tekevät entistä tiiviimpää yhteistyötä. HOOLI Stevedoring on hankkinut sataman sisäisiin siirtoihin omaa kalustoa, mikä vapauttaa perinteiset erikoiskuljetuslavetit niille kuuluviin kuljetuksiin eli maantiekuljetuksiin.

Maaliskuussa työnsä aloittanut Minna Lento on esimerkki sataman toimijoiden yhteistyöstä henkilöstöpuolella. Lento toimii satamayhtiön sekä satamaoperaattorin yhteisenä myynti- ja markkinointipäällikkönä.

Kasvunvaraa on

Lento kertoo, että maatuulivoima on Suomessa kovassa nosteessa. Kahden seuraavan vuoden aikana uutta kapasiteettia on tulossa lähes 3 700 MW, mikä tarkoittaa noin 700 tuulivoimalaa.

− Määrä on niin iso, että siitä riittää jaettavaa Raahen sataman lisäksi myös muille Pohjanmaan satamille. Hän laskee, että viime vuonna sataman kautta kuljetettiin jo 136 tuulivoimalaa, mikä vastaa noin 1 800 sataman kautta kulkenutta erikoiskuljetusta.

− Nykyinen kapasiteettimme sallisi jopa 200 tuulivoimalan läpimenon vuodessa.

Merituulivoimaa

Satamajohtaja Sarpola lisää, että Raahen satama on myös mukana merelle rakennettavan offshoretuulipuiston rakentamiseen liittyvässä logistiikassa.

− Lähiaikoina Raahen edustan merialueelle on nousemassa yhteensä peräti 410 tuulivoimalaa, joista ensimmäisten rakentaminen alkaa 2020-luvun lopulla ja käyttöönotto ennen vuotta 2040. Tulevaisuushankkeita Raahen satamalla on kiikarissa useita kehityshankkeita.

Vuoden 2025 paikkeilla toiveena on päästä toteuttamaan tarpeellinen väyläsyvennys. Nykyinen väylä on liian matala isoille aluksille. Useat muut kehitysprojekteista liittyvät ympäristöteemoihin.

− Pitkän aikavälin tavoitteisiin kuuluu taata Raahen satamassa käyville aluksille päästötön satamakäynti. Sataman palvelut aiotaan jollakin aikavälillä ulottaa rahtilaivojen jätevesien talteenottoon. Sarpolan mukaan tällaiselle palvelulle on jo nyt kysyntää. Isossa kuvassa Raahen satama tähtää kohti hiilineutraaliutta. Listalta löytyy myös kiertotalouden edistäminen, mikä käytännössä tarkoittaisi esimerkiksi bio- ja uusiutuvan energian jakelun aloittamista satamassa.

− Tuulivoimahankkeiden myötä satamaan tulee lisää erikoisaluksia, joten lisäkapasiteettia tarvitaan. Laitureihin kohdistuu myös entistä suurempia pistekuormia, Sarpola muistuttaa. Rakennettaville laitureille tehdään varaukset laivoille toimitettavan maasähkön kaapelointia varten.

Teksti: Merja Maansalo
Kuvat: HOOLI Stevedoring Oy/nosturit ja Harri Tarvainen/satamahinaaja

Artikkeli on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 2/2022

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi