Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Nokian Renkaiden Ivalon testikeskus ”White Hell” laittaa renkaat tositestiin

Maailman pohjoisin rengasvalmistaja Nokian Renkaat testaa talvirenkaita vaativissa pohjoisen olosuhteissa. Kokeneet testikuljettajat ottavat renkaista mittaa napapiirin pohjoispuolella, Ivalossa. Mikäli rengas toimii maailman vaativimmissa olosuhteissa White Hell -testikeskuksessa, se toimii luotettavasti myös arjessa.

Nokian Renkaiden testikeskus ”White Hell” Ivalossa.

– Meillä on White Hell -testikeskuksessa yli 30 erilaista rataa, joilla testaamme talvirenkaita niiden äärirajoilla kaikenlaisissa talvioloissa, taataksemme renkaiden turvallisuuden tavallisille autonkuljettajille, kertoo testausinsinööri ja testikeskuksen isäntä Matti Suuripää Nokian Renkailta.

Teknologia ei korvaa ihmistä

Ivalon testikeskus on Nokian Renkaille korvaamattoman tärkeä. Autenttisia testejä jäällä ja lumella ei voi korvata pelkällä tietokonemallinnuksella tai laboratorio-olosuhteissa. Kokeneet ja tuotekehitys- ja testaustiimit sekä tuntumakuljettajat ottavat renkaista mittaa päivin ja öin.

– Kokeilemme, miten testattava rengas toimii esimerkiksi kiihdytyksissä ja jarrutuksissa tai erilaisissa kaarteissa ja mäissä, ja millainen pito on jäällä ja lumella. Testauksessa käytetään apuna huippuluokan teknologiaa, Suuripää kertoo.

Talvirenkailta vaaditaan erilaisia ominaisuuksia riippuen siitä, ajetaanko niillä pohjoisen jäisissä olosuhteissa vaiko esimerkiksi Keski-Euroopan leudommissa talvikeleissä.

– Yli 700 hehtaarin kokoisella White Hell -testialueella ei turhaan ole kovaa mainetta, sillä se on maailman suurin ja monipuolisin talvirengastestialue. Yhteensä yli sata kilometriä kattavien, hoidettujen testiratojen lisäksi käytössämme on 700 metriä pitkä jäähalli, joka mahdollistaa tasaiset olosuhteet ja tarkkojen testien tekemisen kaikissa olosuhteissa, toteaa Suuripää.

Testejä pakkasessa ja kaamoksen pimeydessä

Valkoiseksi helvetiksi kutsutussa tekstikeskuksessa renkaista otetaan mittaa päivin öin. Talvirenkaiden testikausi kestää yleensä marraskuusta huhtikuuhun. Yhden kauden aikana testataan keskimäärin 20 000 rengasta ja ajetaan yli 40 000 testikilometriä.

– Säähän emme voi vaikuttaa, mutta tärkeintä on testata jokainen rengas tasaisissa olosuhteissa. Kaamosaika on itse asiassa hyvä aika rengastesteille, kun aurinko tai lämpötilan vaihtelut eivät häiritse testausta, kertoo Suuripää.

– Oli sitten kyseessä sivuttaispito, renkaan jäykkyys tai vaikka ohjausvaste estettä väistettäessä, me otamme siitä selvää, toteaa tuntumakuljettaja Petri Paananen Nokian Renkailta.

Paanasen tarkoituksena ei ole ajaa tuulispäänä vaan tunnustella ja analysoida. Tietysti välillä mennään vauhdilla, mutta renkaiden toimivuus on aina pääosassa. Maailman parhaat testikuljettajat, laaja-alainen testaustoiminta ja monipuolinen testauskalusto takaavat, että renkaat toimivat parhaalla mahdollisella tavalla vaihtelevissa tilanteissa myös äärioloissa.

– Haluamme testata renkaat äärioloissa, ettei tavallisten autoilijoiden tarvitse testata niitä yleisillä teillä. Turvallisuus on johtotähtemme kaikessa tekemisessä, Paananen sanoo.

– Testaaminen vaatii äärimmäistä ammattitaitoa, tarkkuutta ja tuhansia toistoja. Nokian Renkaiden tuotekehitysmenoista jopa yli puolet käytetään tuotteiden testaamiseen, ja tärkein talvitestauspaikka on nimenomaan White Hell. Päämääräämme on kehittää entistä luotettavampia talvirenkaita, jotta autoilijat voivat ajaa talvisilla teillä rauhallisin mielin, summaa Suuripää.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi