Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Näin autojen akkuja testataan äärimmäisen kylmissä olosuhteissa

Kolmasosan maailman ajoneuvoakuista valmistava Clarios laajentaa edelleen Hannoverissa sijaitsevaa tutkimuslaitostaan. Hyvin varustettuun ajoneuvolaboratorioon on nyt lisätty jäähdytyskammio. Siinä voidaan jäähdyttää kaksi ajoneuvoa jopa -40 °C:seen uusien ja vanhojen akkujen toiminnan äärirajojen testaamiseksi. Tavoitteena on analysoida ja parantaa akun käynnistyskykyä ja käynnistys-/sammutustoimintoa äärimmäisen kylmissä olosuhteissa.

Jäähdytyskammiossa Clarios voi tutkia uusien ja vanhojen akkujen suorituskykyä ääriolosuhteissa. Kuva: Clarios

Tutkimuslaboratorio ja uusi jäähdytyskammio kuuluvat Clariosin kehitysosastolle ja niitä käytetään tuotekehitykseen. Kylmässä tehtävillä testeillä tutkitaan etupäässä akun toimintaa ajoneuvon muiden elektronisten osien kanssa riippumatta siitä, onko kyseessä polttomoottori- vai sähköauto. Jopa täyssähköautoissa 12 voltin akku on tärkeä komponentti. Korkeajänniteakku tuottaa virtaa moottorille, kun taas 12 voltin Clarios xEV -akkuja tarvitaan ajoneuvon sisäistä sähköjärjestelmää ja muun muassa tärkeitä turvatoimintoja varten.

Clariosin mahdollisuudet akkujen testaamiseen voivat palvella myös OEM-asiakkaiden erityistoiveita ja vaatimuksia. Ne voivat liittyä esimerkiksi akun suorituskyvyn tutkimiseen tietyssä ajoneuvossa moottorin käynnistyksen aikana ajoneuvon koko elinkaaren ajan. Tällaiseen tarkoitukseen käytetään akkuja, jotka on vanhennettu keinotekoisesti. Käyttäjäprofiilin mukaan testeissä voidaan simuloida erilaisia elinkaaria sekä pitkiä ja lyhyitä ajomatkoja. Nämä huolelliset testit akun täyden kapasiteetin selvittämiseksi auttavat varmistamaan oikean akun valinnan.

Uusi Hannoverin laitos tukee Clariosin globaalia verkostoa

Jäähdytyskammio ja johdotusjärjestelmiin keskittyvä laboratorio eivät ole pelkästään vahvistuksia Hannoverin laitokseen. Tiivis yhteistyö Clariosin globaaliin verkostoon kuuluvien tutkimus- ja kehityskeskusten kanssa mahdollistaa kehitysprojektien tukemisen Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Työntekijät tutkivat, miten akut reagoivat erilaisissa olosuhteissa. Mittaukset tehdään usein realistisissa olosuhteissa paikan päällä, ja ne voivat kestää useita vuosia.

Markus Hoh, Hannoverin ajoneuvolaboratorion johtaja. Kuva: Clarios

Clariosin Hannoverissa toimivan ajoneuvolaboratorion johtaja Markus Hoh sanoo:
– Emme koe olevamme pelkkä valmistaja, vaan teknisten ratkaisujen toimittajana ja asiantuntijana haluamme myös aktiivisesti neuvoa ja tukea asiakkaitamme.

Tutkimustuloksia hyödynnetään nopeasti

Lyhyt välimatka tuotekehitysosaston ja testilaboratorion välillä tuottaa huomattavia synergiaetuja. Uudet tutkimustulokset saadaan nopeasti käyttöön tuotekehityksessä ja asiakkaiden hyödyksi. Tuotteiden laadun parantuminen lisää puolestaan asiakastyytyväisyyttä niin ajoneuvovalmistajien kuin loppukäyttäjienkin keskuudessa.

Testituloksia hyödynnetään akkujen käynnistyskyvyn ja käynnistys-/sammutustoiminnon parantamiseen edelleen äärimmäisen alhaisissa lämpötiloissa. Kuva: Clarios

– Clarios tekee tiivistä yhteistyötä eri puolilla maailmaa toimivien ajoneuvovalmistajien kanssa, joten saamme jo varhaisessa vaiheessa tietoa olennaisista lähitulevaisuuden trendeistä. Voimme välittää tätä tietoa edelleen jälkimarkkinoilla toimiville asiakkaillemme ja auttaa heitä valmistautumaan ja valmistelemaan korjaamojaan tulevaisuutta varten, kertoo Markus Hoh.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi