Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Mercedes-Benziltä kaksi täyssähköistä kaukoliikenteen kuljetusratkaisua sekä uuden sukupolven FUSO eCanter

Mercedes-Benz Truck esittelee Hannoverin IAA 2022 -kuljetusnäyttelyssä kaksi täyssähköistä kuorma-autokonseptia, jotka on tarkoitettu ympäristöystävällisiin kaukoliikenteen tavarakuljetuksiin: eActros LongHaulin sekä ensimmäistä kertaa julkisuudessa nähtävän GenH2-vetykuorma-auton. Täysin uusi tuote on myös toisen sukupolven FUSO eCanter, josta saadaan tarjolle ennätysmäiset 42 eri koko- ja painovaihtoehtoa. Nyt käynnistyvä IAA-näyttely on ensimmäinen, johon Daimler Truck AG osallistuu täysin itsenäisenä pörssiyhtiönä.

Mercedes-Benz Trucks – täyssähköinen valikoima: eActros LongHaul, eActros 300, eActros 300 ja eEconic.

”Edellisestä neljä vuotta sitten järjestetystä IAA-näyttelystä lähtien olemme edenneet täysillä eteenpäin CO2-neutraaleissa kuljetusratkaisuissa. Valikoimiimme kuuluu tänä vuonna jo kahdeksan täyssähköistä sarjatuotantomallia”, Daimler Truckin toimitusjohtaja Martin Daum viestittää.

Daimler Truckin tavoite on, että jopa 60 prosenttia EU30-alueella toimivista kuorma-autoista on CO2-neutraaleja vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2039 mennessä yhtiö aikoo myydä Euroopassa, Japanissa ja Pohjois-Amerikassa ainoastaan paikallisesti päästöttömiä hyötyajoneuvoja. Lähtökohta on erinomainen, sillä 1. sukupolven FUSO eCanter esiteltiin jo vuonna 2017. Seuraavina sarjatuotantoon pääsivät eCitaro (2018), eActros (2021) sekä eEconic (2022).  

Täyssähköinen eAtego on tuotekehitysvaiheessa ja esitellään ensi vuonna.

Sähköinen eActros LongHaul sarjatuotannon kynnyksellä, testit käynnistymässä

Uusi pitkän matkan raskaisiin tavarakuljetuksiin tarkoitettu Mercedes-Benz eActros LongHaul esittäytyy IAA-näyttelyssä ”konsepti-prototyyppinä”. Auton muotoilu ja ulkonäkö led-valoineen viestivät vahvasti, miltä sarjatuotantomalli näyttää valmistuksen käynnistyessä vuonna 2024. Mallin testiajot yleisillä teillä käynnistyvät jo tänä vuonna, ja Amazon ja logistiikkayhtiö Rhenus jatkavat testiajoja muun muassa konttikuljetuksissa vuoden 2023 aikana Saksassa. Kaukokuljetuksiin tarkoitetussa kuorma-automallissa on yhteensä 600 kWh:n akkukapasiteetti jaettuna kolmeen erilliseen akkuyksikköön. Akut edustavat LFP- eli litium-rautafosfaattiteknologiaa.

Auton kaksi sähkömoottoria sekä uusi e-akseli takaavat 400 kW:n jatkuvan ja 600 kW:n hetkellisen huipputehon. Lataus riittää noin 500 kilometrin ajoihin, ja niin sanotun megawattilatauksen ansiosta akut täyttyvät 30 minuutissa 20:stä 80 prosentin varaustasolle. Toinen valtti on sähköistetty eTrailer-perävaunu, joka voidaan liittää eActrosin vedettäväksi. Vaunun e-akseliin on liitetty akku, joka tarjoaa lisätehoa vetämiseen ja helpottaa perävaunun kuljettamista. Sähköperävaunun akkukapasiteetista riippuen eActros LongHaulilla voidaan yltää jopa 800 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella.

”Mallistomme on alusta lähtien suunniteltu sähkökäyttöiseksi, ja se takaa erinomaisen ajettavuuden, energiatehokkuuden ja kestävyyden”, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Karin Rådström vakuuttaa.

GenH2:n vetypolttokennoilla jopa 1000 kilometrin toimintamatka

Mercedes-Benz Trucks aloittaa 2020-luvun jälkipuoliskolla vetykäyttöisen sähkökuorma-auton sarjavalmistuksen. Tämän Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton ensimmäisillä prototyypeillä on ajettu testiradoilla ja maanteillä vuodesta 2021 alkaen. Sarjatuotantomallin toimintamatkatavoite on 1000 kilometriä ennen uutta tankkausta, jolloin auto sopisi erityisesti joustavuutta ja hyvää suorituskykyä vaativiin kaukoliikenteen kuljetustehtäviin. Lisäksi tavoitteena on hyödyntää vain kestävästi tuotettua eli niin sanottua vihreää vetyä ja sähköä.

Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton ensimmäisillä prototyypeillä on ajettu testiradoilla ja maanteillä vuodesta 2021 alkaen. Sarjatuotantomallin toimintamatkatavoite on 1000 kilometriä ennen uutta tankkausta.

GenH2-kuorma-auton lähtökohtana on nykyinen Mercedes-Benz Actros LongHaul -malli ja sen 25 tonnin hyötykuorma ja 40 tonnin kokonaispaino. Kahteen ruostumattomasta teräksestä valmistettuun tankkiin mahtuu yhteensä 80 kiloa vetypolttoainetta. Mercedes-Benz on päätynyt käyttämään polttoaineena nestemäistä vetyä, jonka energiatiheys on huomattavasti suurempi kuin vetykaasulla. Konseptimallissa hyödynnetään 2 x 230 kW:n sähkömoottoria, ja järjestelmän huipputeho on 2 x 330 kW. Sarjatuotantoversiossa auton polttokennojärjestelmä tuottaa 2 x 150 kW:n tehon. Lisävoimaa jopa 400 kW:n huipputeholla kiihdytyksiin ja nousuihin saadaan 70 kWh:n kiinteästä akusta. Akkua ladataan ottamalla talteen auton jarrutus- ja hidastusenergiaa sekä polttokennojen tuottamalla energialla.

Daimler Truck ja energiayhtiö Linde avaavat ensimmäisen vetytankkausaseman Saksassa ensi vuonna. Mantereen laajuisen vetytankkausverkoston rakentamisessa yhteistyökumppaneita ovat Shell, BP ja TotalEnergies. Lisäksi Daimler Truck on osakkaana H2 Mobility -yhteishankkeessa, johon edellisten lisäksi kuuluvat myös IVECO ja Volvo. Daimler Truck ja Volvo omistavat cellcentric-yhteisyrityksen, joka aloittaa polttokennojärjestelmien valmistamisen Euroopassa vuonna 2025.

FUSO eCanterin malli- ja akkuvaihtoehdot lisääntyvät, latauksella jopa 200 kilometriä

Yksi IAA-kuljetusnäyttelyn odotetuimmista uutuuksista on FUSO eCanterin uusi sukupolvi, joka monessa suhteessa vie eteenpäin edeltäjänsä jo paljon kiitettyjä ominaisuuksia. Jatkossa eCanteriin voi valita kolme vaihtoehtoista akkukokoa: S, M ja L – aina kulloisenkin käyttötarpeen mukaan. S-koon akun kapasiteetti on 41 kWh ja auton toimintamatka latauksella noin 70 kilometriä. M-tasolla vastaavat luvut ovat 83 kWh ja 140 km ja L-tasolla 124 kWh ja jopa 200 kilometriä. DC-lataus 90 prosentin varaustasoon kestää akusta riippuen 36–75 minuuttia ja AC-lataus 4–6 tuntia. CCS-lataus on vakiona, ja akut edustavat uutta LFP-teknologiaa. Nykyisessä eCanterissa on 81 kWh:n akku ja noin 100 kilometrin toimintamatka.

Toisen sukupolven Fuso eCanter-jakeluauto tulee markkinoille useilla eri akseliväleillä ja akustovaihtoehdoilla.

Nykyisiä eCanter-kuorma-autoja on käytössä noin 450 kappaletta Euroopassa, Japanissa, Yhdysvalloissa ja myös Suomessa. Yhteensä niillä on ajettu yli 6 miljoonaa kilometriä. Uuden sukupolven mallista tarjolle tulee maailmanlaajuisesti yli 100 erilaista versiota, kuusi akselivälivaihtoehtoa 2500–4750 millin väliltä sekä kaksi ohjaamoleveyttä (Standard: 1695 mm ja Comfort: 1995 mm). Kokonaispainot vaihtelevat 4,25–8,55 tonnin välillä, ja hyötykuorma on jopa 5 tonnia. Valittavana on kaksi moottorivaihtoehtoa eli 110- tai 129-kilowattiset moottorit auton painoluokasta riippuen. Molemmat tuottavat 430 Nm:n väännön. Huippunopeus on 89 km/h.

Uuteen eCanteriin ovat saatavilla uusin ABA5-jarruavustin, aktiivinen sivuvalvonta-avustin sekä PTO-ominaisuus (Power Take Off). Mallin myynti alkaa loppuvuonna 2022 ja sarjatuotanto ensi vuonna.

”Laajeneva eCanter-mallisto kattaa useimmat kevyen kuorma-auton käyttötarpeet- ja kohteet ja mahdollistaa huomattavan paikallisesti päästöttömän kaupunkien sisäisen jakeluliikenteen laajenemisen”, Daimler Truckin hallituksen jäsen Karl Deppen korostaa.

Mercedes-Benzin linja-autot sähköistyvät, uusi akkusukupolvi tuo lisätehoa

Daimler Buses tähtää määrätietoisesti vuoteen 2030, johon mennessä yhtiö aikoo tarjota asiakkailleen CO2-neutraalin linja-autovaihtoehdon jokaisessa kokoluokassa. Nykyisen Mercedes-Benz eCitaron lisäksi yhtiö aikoo esitellä sähköisen bussimallin kaupunkien väliseen liikenteeseen vuonna 2025. Ensimmäinen täyssähköinen turistibussi esitellään ennen vuosikymmenen loppua. IAA-näyttelyn tuoreimmat tuotantomallit ovat Setra TopClass ja ComfortClass varustettuina ABA5-jarruavustimella ja aktiivisella 2. sukupolven ajoavustimella.

Mercedes-Benz eCitaro

Mercedes-Benz eCitarossa nähdään IAA-messuilla ensi kertaa 3. sukupolven litiumioniakut. Niiden kapasiteetti on kasvanut 50 prosenttia, mutta akkujen paino on ennallaan. Uusilla NMC°3-akuilla eCitaron ja eCitaro G -nivelbussin toimintamatkat normaalioloissa ovat noin 220 kilometriä ja optimioloissa jopa 300 kilometriä. Ensimmäiset näin varustellut eCitarot toimitetaan asiakkaille ennen vuoden loppua. Range Extenderillä toimintamatkaa voidaan kasvattaa edelleen 350–400 kilometriin.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi