Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Mercedes-Benz VISION EQXX rikkoi oman ennätyksensä – 1202 kilometriä yhdellä latauksella

Mercedes-Benzin VISION EQXX -sähköauto on osoittanut jälleen ultimaattisen tehokkuutensa. Autolla ajettiin yhdellä latauksella peräti 1202 kilometrin matkan Saksan Stuttgartista Ison-Britannian Silverstoneen – ja sen lisäksi vielä 11 kierrosta legendaarisella moottoriradalla yhdellä ainoalla latauksella.

Mercedes-Benzin VISION EQXX -sähköauto on osoittanut jälleen ultimaattisen tehokkuutensa. Autolla ajettiin yhdellä latauksella peräti 1202 kilometrin matkan Saksan Stuttgartista Ison-Britannian Silverstoneen – ja sen lisäksi vielä 11 kierrosta legendaarisella moottoriradalla yhdellä ainoalla latauksella.

Stuttgartista Silverstoneen ja ratakierrokset päälle vain 8,3 kWh:n keskikulutuksella

Koko matkan keskinopeus oli 83 km/h ja huippunopeus radalla 140 km/h. Sähkön keskikulutus oli ainoastaan 8,3 kWh sadalla kilometrillä. VISION EQXX rikkoi näin oman keväällä ajetun ensimmäisen matka- ja kulutusennätyksensä, jotka syntyivät Stuttgartin ja Ranskan Cassisin välillä. Tuolla matkalla sähköä kului keskimäärin 8,7 kWh/100 km. Konseptimallin ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on ainoastaan 0.17 ja auton tyhjäpaino 1755 kiloa.

Silverstoneen suuntautuneen matkan aikana ulkoilman lämpötila nousi jopa 30 asteeseen, ja liikenne oli ruuhkautunut sekä reitin alku- että loppupäässä. Auton monitoiminen lämpöpumppu ja erittäin tehokas lämmönhallintajärjestelmä pitivät matkustamon lämpötilan sopivana kaikissa oloissa. Auton ilmastointijärjestelmä toimi vain noin 8 tunnin ajan, vaikka kokonaisajoaika oli 14 tuntia 30 minuuttia. Ratakierrokset Silverstonessa ajoi hollantilainen Nyck de Vries, joka kuuluu Mercedes-EQ Formula E -sarjan kuljettajatiimiin.

Mercedes-Benz on esillä yli 20 autolla Le Mans Classic 2022 -tapahtumassa tällä viikolla

Yksi Le Mansin 24 tunnin ajojen ikimuistoisista voitoista ajettiin 70 vuotta sitten, kun kaksi 300 SL -autoa (W 194) ylitti maaliviivan tuoden Mercedes-Benzille ansaitun kaksoisvoiton. Samalla tähtimerkki asemoitiin takaisin autourheilun kansainväliselle huipulle sotavuosien jälkeen. Kaksi vuotta myöhemmin esiteltiin urheiluautojen legendaarinen tuotantoversio 300 SL ”Lokinsiipi” (W 198), joka edelleen on yksi automaailman kaikkein halutuimmista ja kauneimmista malleista. Mercedes-Benz juhlistaa Le Mansissa saavutettua menestystä 30.6.–3.7. järjestettävässä Le Mans Classic 2022 -tapahtumassa, jossa on mukana yli 20 merkin historiaa henkivää automallia. Tapahtumaan odotetaan noin 800 kilpa-autoa, 8500 muuta historiallista ajoneuvoa ja noin 200 000 kävijää eri puolilta maailmaa.

Sauber-Mercedes C 9, ryhmän C rata-auto, vuonna 1989. Mercedes otti kisassa kaksoisvoiton.

Mercedes-Benzin klassikkoautovalikoiman ääripäihin kuuluvat Mercedes-Simplex vuodelta 1902 sekä McLaren Mercedes MP4-15 vuodelta 2000. Jälkimmäisellä Mika Häkkinen voitti neljä ja David Coulthard kolme kauden F1-sarjan osakilpailua. Vanhin nähtävillä oleva tuote on Daimlerin 2-sylinterinen moottori vuodelta 1894, uusin puolestaan Mercedes-AMG F1 W09 EQ Power+ -kilpa-auto vuodelta 2018. Mercedes-Benz on Le Mans Classic 2022 -tapahtuman ja ajojen virallinen tukija.

Mercedes-AMG ONE tuo F1-teknologiat katukäyttöön

Mercedes-AMG ONE tuo F1-teknologiat katukäyttöön.

Mercedes-AMG ONE juhlistaa AMG:n 55-vuotista historiaa valmistajalle ominaisella tavalla: tarjolla on paras mahdollinen taloudellisuus ja ajokokemus suorituskyvystä piiruakaan tinkimättä. Kaksipaikkaisessa urheiluautossa on keskellä 1,6-litrainen V6-moottori, jota tukee peräti neljä sähkömoottoria, kaksi niistä etuakselilla. Voimalinjan esikuvana on Mercedes-AMG:n F1-auton E Performance -hybridijärjestelmä. Moottorien yhteisteho on peräti 782 kW (1063 hv) ja auton huippunopeus 352 km/h.

Yhdistetty kulutus on (bensiini) 8,7 l/100 km ja (sähkö) 32 kWh/100 km ja CO2-päästöt 198 g/km. Voimalinjan lisäksi muita F1-lainoja ovat hiilikuiturakenteinen monokokkikori ja alusta, aktiivisesti muuttuva aerodynamiikka ja F1-tyyppinen jousitus. ONE:ssa tarjolla on vielä tätäkin enemmän: AMG Performance 4Matic+ -nelivetoratkaisu, joka perustuu hybriditoimiseen taka-akseliin ja sähköiseen, momentinmuuntimella varustettuun etuakseliin. Mercedes-AMG ONE:lla voi lisäksi ajaa 18 kilometriä yksinomaan sähkövoimalla.

Moottorien yhteisteho on peräti 782 kW (1063 hv) ja auton huippunopeus 352 km/h.

Mercedes-Benz on suomalaisten eniten arvostama automerkki

Kun suomalaisilta kysytään heidän eniten arvostamaansa automerkkiä, yksi nousee ylitse muiden: Mercedes-Benz. Tämä käy ilmi autokauppaketju Kamuxin toteuttamasta Suomalaiset autokaupoilla 2022 -barometritutkimuksesta. Online-kyselyn kohteena olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, joista 35 prosenttia kertoi arvostavansa eniten juuri Mercedes-Benziä. Ero seuraaviksi sijoittuneisiin saksalaisiin kilpailijoihin oli selvä. Mercedes-Benz keräsi mainintoja myös luotettavana, turvallisena ja tyylikkäänä automerkkinä. Mercedes-Benzillä itse ajavista jopa 73 prosenttia arvosti oman merkkinsä autot kaikkein luotettavimmiksi.

Mercedes-Benz ja ZYNC nostavat autoilun infotainment-teknologian uudelle tasolle

Mercedes-Benz ja Kaliforniassa toimiva ZYNC kehittävät yhdessä uuden sukupolven digitaalisia hyöty- ja mukavuuspalveluja autoille.

Mercedes-Benz ja Kaliforniassa toimiva ZYNC kehittävät yhdessä uuden sukupolven digitaalisia hyöty- ja mukavuuspalveluja autoille. Ensimmäiset uudet sovellukset on määrä ottaa käyttöön jo ennen vuoden loppua EQS- ja S-sarjan autoissa Euroopassa, ja sovellusten käyttö laajenee entisestään vuonna 2023. Kehitystyön perustana ovat Mercedes-Benzin UI/UX-teknologia sekä MBUX Hyperscreen. ZYNC on erikoistunut videostriimaukseen, tiedonhakuun ja -tuottamiseen, interaktiivisiin palveluihin sekä urheilu-, uutis- ja pelisisältöjen tuottamiseen yhdessä käyttäjäsovelluksessa. Uusien palvelujen käyttöönotto Mercedes-Benzeissä edellyttää jatkossa aktiivista Mercedes me -tiliä sekä auton varustukseen kuuluvaa MBUX Viihdepakettia.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi