Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Mercedes-Benz VISION EQXX -konseptimalli – yhdellä latauksella yli 1000 kilometriä

Kohti ääretöntä ja sen yli – tämä oli Mercedes-Benzin insinöörien ja suunnittelijoiden tinkimätön visio vain 18 kuukautta sitten, kun uuden aikakauden sähköauton kehitystyö aloitettiin puhtaalta pöydältä. Lopputulos on tyrmäävän kaunis ja ennen kokemattoman energiatehokas VISION EQXX -konseptimalli. Se saa ensi-iltansa Yhdysvalloissa ja on esillä Las Vegasin CES-messuilla 5.–8. tammikuuta.

Mercedes-Benz VISION EQXX

VISION EQXX venyttää sähköauton suorituskyvyn rajat kokonaan uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin. Tehokkuus on ennen näkemättömällä tasolla, sillä 95 prosenttia akun energiasta kuluu suoraan auton liikuttamiseen. Suuresta kapasiteetistaan huolimatta akku on 50 prosenttia pienempikokoinen ja 30 prosenttia kevyempi kuin esimerkiksi uudessa Mercedes-Benz EQS:ssä.

”VISION EQXX osoittaa todeksi sen, millaisena näemme sähköautojen tulevaisuuden. Koko projekti käynnistyi vasta 1,5 vuotta sitten, mutta se johti nopeasti kaikkien aikojen tehokkaimman Mercedes-Benz-mallin syntymiseen. Energiatehokkuus on vaikuttavalla tasolla – ja kaiken lisäksi auto näyttää tyrmäävän upealta ja futuristiselta kuten pitääkin. Tavoitteenamme onkin tuottaa maailman halutuimmat sähköautomallit”, Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius määrittää.

Uusi konseptimalli on monessa suhteessa nykymaailman edistyksellisin sähköautomalli. Esimerkiksi sen ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain uskomattomat 0.17. Tähän päästään paitsi taakse päin suippenevalla, ajattoman kauniilla korimuotoilulla myös ultra-matalan vierintävastuksen renkailla, niille optimoiduilla magnesium-vanteilla ja kevyestä alumiiniseoksesta valmistetuilla jarrulevyillä. Kevytrakenteiseen koriin on haettu esikuva F1-autoista. Katto on päällystetty ultraohuilla aurinkopaneeleilla, jotka tuovat autolle jopa 25 lisäkilometriä akkulatausten välillä.

”VISION EQXX:n ovat kehittäneet R&D-keskustemme parhaat voimat yhdessä Formula 1- ja Formula E -sarjojen insinööriemme kanssa. He ovat osoittaneet, että moottoriurheilusta peräisin olevat sähköisiin voimanlähteisiin liittyvät innovaatiot vauhdittavat myös henkilöautojen tuotekehitystä. Tässä projektissa olemme haastaneet normaalit kehitysprosessimme ja edenneet rohkeasti normaalin mukavuusalueemme ulkopuolelle”, Mercedes-Benzin tuotekehitysjohtaja Markus Schäfer kertoo.

Ei lainkaan eläinperäisiä materiaaleja – raaka-aineita sienijuuristoista ja kaktuksista

Monia VISION EQXX:n ominaispiirteitä tulee nähtäville Mercedes-Benzin tuotantomalleihin. Yksi niistä on seuraavan sukupolven MMA-perusrakenne (Mercedes-Benz Modular Architecture), joka on kehitetty pieniä ja keskikokoluokan automalleja varten.

Sisä- ja ulkomuotoilultaan konseptimalli edustaa Mercedes-Benzin tuttua Sensual Purity -filosofiaa. Koko kojelaudan levyinen yksiosainen monitoiminäyttö responsiivisella grafiikkatoteutuksella ja intuitiivisilla toiminnoillaan sulauttaa auton ja kuljettajan yhdeksi kokonaisuudeksi. Mercedes-Benzin ohjelmisto-osaaminen luo niin ikään perustan akkutoimintojen entistä tehokkaammalle hallinnalle ja ohjaukselle.

VISION EQXX:n matkustamossa ei ole käytetty lainkaan eläinperäisiä materiaaleja. Ovenkahvat on valmistettu erittäin lujasta, luonnonsilkin kaltaisesta mutta vegaanisesta AMsilk´s Biosteel -kuidusta. Verhoilumateriaaleina hyödynnetään nahkaa muistuttavia, mutta vegaanisia Mylo– ja Deserttex-materiaaleja, joiden raaka-aineet ovat peräisin muun muassa luonnonsienien juuristosta sekä kaktuskasveista. Lattiamatot puolestaan ovat 100-prosenttista uusiutuvaa bambukuitua. Tekstiileissä ja Dinamica-verhoilumateriaalissa on hyödynnetty kierrätysmuovimateriaalia, jonka raaka-ainetta valmistetaan käytetyistä PET-muovipulloista.

VISION EQXX:N TEKNISET TIEDOT

Akun energiasisältö (netto)<100 kWh
Järjestelmän jännite, max.>900 volttia
Energiankulutus<10 kWh/100 km1
Cd-arvo0.172
Max. tehon. 150 kW
Akseliväli280 cm
Omapainon. 1750 kg

1Digitaalisiin simulaatioihin perustuva alustava tulos

2Mitattu Daimlerin aeroakustisessa tuulitunnelissa 140 km/h tuulennopeudella

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi