Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Kuorma-autonrenkaiden pinnoitus pienentää kaluston hiilijalanjälkeä merkittävästi – uuden renkaan päästöt lähes nelinkertaiset

Ero uuden kuorma-autonrenkaan ja pinnoitetun kuorma-autonrenkaan valmistuksessa syntyvissä hiilidioksidipäästöissä on valtava. Suurin ero päästöissä syntyy raaka-aineista, joita tarvitaan pinnoittamiseen huomattavasti vähemmän kuin uuden renkaan tekemiseen. Laadukkaat pinnoitteet tarjoavat samat premium-ominaisuudet kuin uudet renkaat, ja ovat ekologisuuden lisäksi kustannustehokkaita. Pinnoituksen vahvuutena on myös toimitusvarmuus, joka perustuu kotimaiseen tuotantotyöhön.

Uudelleenpinnoitetut kuorma-autonrenkaat ovat suosittuja Pohjoismaissa, sillä ne paitsi säästävät rahaa ja tarjoavat samat ominaisuudet kuin uudet renkaat, ovat myös ympäristöystävällisiä. Vianorin tilaaman ja NordicOffsetin toteuttaman tutkimuksen mukaan uuden kuorma-autonrenkaan valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat lähes nelinkertaiset verrattuna pinnoitetun renkaan valmistamiseen. Tutkimus toteutettiin käyttäen Life Cycle Assessment (LCA) -periaatetta, joka on standardisoitu metodi tuotteen elinkaaren eri vaiheiden aiheuttamien ilmastovaikutusten määrittelemiseksi.

Suurin ero syntyy raaka-ainesäästöistä

“Suurin ero päästöissä syntyy luonnollisesti raaka-aineista, sillä niitä tarvitaan pinnoittamiseen huomattavasti vähemmän kuin uuden renkaan tekemiseen. Myös valmistuksella ja logistiikalla on keskeinen rooli päästöjen syntymisessä. Pinnoitustyö tehdään kotimaassa ja kuljetusmatkat ovat siksi lyhyitä,” autohuolto- ja rengasketju Vianorin tekninen tuotepäällikkö Janne Ruhanen kertoo.

Pinnoitetut kuorma-autonrenkaat ovat hyvä esimerkki vihreästä ajattelusta rengasalalla, sillä laadukkaat pinnoitteet tarjoavat samat premium-ominaisuudet kuin uudet renkaat, mutta myös auttavat pienentämään hiilijalanjälkeä ja ovat kustannustehokkaita. Vianorilla on Pohjoismaissa viisi pinnoittamoa: kaksi Suomessa, kaksi Norjassa ja yksi Ruotsissa. Pinnoittamoihin investoidaan jatkuvasti ja hankitaan uusia laitteistoja, sillä pinnoittamisen tulevaisuuteen uskotaan vahvasti.

Laskuri kaluston hiilijalanjäljen kartoittamiseen  

Vianor kehitti tutkimuksen perusteella laskurin, jolla voi konkreettisesti laskea, kuinka paljon pienempi kaluston hiilidioksidijalanjälki on, jos käytetään uudelleenpinnoitettuja renkaita uusien renkaiden sijasta. ”Haluamme tarjota asiakkaillemme ratkaisuja, jotka tukevat heidän liiketoimintaansa ja ovat myös ympäristöystävällisiä. Asiakkaamme voivat hyödyntää laskuria kartoittaessaan omaa hiilijalanjälkeään,” Ruhanen summaa. Laskuria voi tiedustella eri alueiden yhteyshenkilöiltä.

”Jos esimerkiksi yhden kuorma-auton vetorenkaiksi laittaa pinnoitetut renkaat uusien sijaan, hiilidioksidipäästöt ovat lähes 460 kg pienemmät. Tämä vastaa päästöjä, jotka syntyvät ajettaessa henkilöautolla lähes 2300 kilometrin matka,” Ruhanen konkretisoi.

Laadun lisäksi vahvuutena toimitusvarmuus

Pinnoituksessa renkaan pintakuvio voidaan valita käyttötarpeen mukaan. Pinnoitetut renkaat testataan samoilla menetelmillä kuin uudetkin renkaat, mikä takaa korkean laadun ja erinomaisen kulumiskeston. Pinnoitettuihin renkaisiin on saatavilla sama pinnoitevalikoima kuin uusiinkin renkaisiin, ja tarjolla on sekä premium-luokan tuotteita että edullisempia vaihtoehtoja.

”Vianorin pinnoittamissa renkaissa käytetään Noktop-pinnoitetta. Tämän hetken valikoimasta nostaisin esiin Noktop Hakkapeliitta E2 -talvipinnan, Noktop 75 -perävaunupinnan sekä uutuutena Noktop Hakka Trailer -perävaunupinnan. Pinnoitusmateriaalit ovat tutkitun laadukkaita, mistä kertoo kolmen vuoden takuu. Myös renkaiden saatavuus on hyvällä tasolla. Varastotuotteet saa meiltä heti mukaan ja omien renkaiden pinnoitus onnistuu kahden viikon sisällä”, Ruhanen summaa.

Lue lisää:

Tutkimus kuorma-autonrenkaiden CO2-päästöistä

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi