Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Kokonaispaino 40 tonnia: akkukäyttöinen eActros nyt liikenteessä perävaunun kanssa

Mercedes-Benz Trucks on käynnistänyt uuden vaiheen eActros-kuorma-auton käyttötesteissä yhteistyössä Logistik Schmitt -kuljetusyrityksen kanssa Saksan Nordschwarzwaldin alueella. Yhdistelmä luovutettiin Logistik Schmittille kestävyystestejä varten, mutta eActros on tilattavissa tässä kokoonpanossa jo kaikille asiakkaille.

Vuonna 2019 alkaneen testauksen jälkeen eActros on ajanut yli 70 000 kilometriä yli 7 000 matkalla. Osana tätä prosessia se kuljettaa vaihteistokoteloita ja akselien osia Daimler Truckin tehtaille Rastattissa ja Gaggenauissa kolmivuorotyönä, ajaen jopa 300 kilometriä päivässä.

Steffen Maier, Mercedes-Benz Trucksin asiakastestauksen johtaja: ”Intensiivisen vuorovaikutuksen aloittaminen asiakkaiden kanssa jo varhaisessa vaiheessa on olennainen osa ajoneuvojemme kehittämistä. Tästä syystä tiimimme on tukenut eActrosin käytännön testausvaihetta Logistik Schmittillä vuodesta 2019 lähtien. Viime lokakuussa onnistuneesti käynnistyneen sarjatuotannon jälkeen laajennamme nyt vähitellen eActrosin käyttökohteita. Odotamme innolla intensiivisiä testejä akkusähköisen ajoneuvoyhdistelmän kanssa pohjoisessa Schwarzwaldissa.”

Rainer Schmitt, Logistik Schmittin toimitusjohtaja: ”eActros perävaunuyhdistelmänä sopii ihanteellisesti tarkoituksiimme. Yhdessä perävaunun kanssa sähkökäyttöinen kuorma-auto tarjoaa nyt paitsi suuremman kokonaispainon myös huomattavasti suuremman kuljetustilavuuden. Tämä tarkoittaa, että voimme kuljettaa kaksi kertaa enemmän kuormalavoja samoilla matkoilla.”

Akkukäyttöisen eActrosin perävaunun käyttö

Lainsäädännön mukaan yli 10 tonnia painavien perävaunuja vetävissä raskaan kaluston vetoajoneuvoissa on oltava jatkuva jarrujärjestelmä – eActrosissa tämä jatkuva jarrujärjestelmä on akkusähköajoneuvojen perävaunujarru (High Power Brake Resistor tai lyhyesti HPR). Perävaunun kanssa käytettäväksi suunniteltu Logistik Schmittin eActros 300 (6×2) on varustettu Rockinger keskiakseliperävaunun vetokytkimellä. Mukana oleva perävaunu on keskiakseliperävaunu, jossa on Junge curtainsider -korirakenne. Perävaunun sisäpituus on 7280 mm, ja sen sallittu kokonaispaino on 18 tonnia.

Mercedes-Benz eActros sarjatuotannossa lokakuusta 2021 alkaen

eActrosin akut koostuvat joko kolmesta (eActros 300) tai neljästä akkupaketista (eActros 400), joista jokaisen kapasiteetti on 112 kWh ja käyttökelpoinen kapasiteetti noin 97 kWh. Neljällä akkupaketilla eActros 400:n toimintasäde on jopa 400 kilometriä. Teknologinen keskipiste on voimansiirtoyksikkö – sähköinen jäykkä akseli jossa on kaksi integroitua sähkömoottoria ja kaksinopeuksinen vaihteisto.

Molemmat nestejäähdytteiset moottorit tuottavat 330 kW:n jatkuvan tehon sekä 400 kW:n huipputehon. Lisäksi ennakoivassa ajossa sähköenergiaa voidaan ottaa talteen regeneroinnin avulla – jarrutettaessa saatu energia syötetään takaisin eActrosin akkuihin ja se on jälleen käytettävissä ajamiseen. eActros voidaan ladata jopa 160 kW:n teholla: Kolmen akun lataaminen 20 prosentista 80 prosenttiin kestää vain reilun tunnin tavallisella 400 A:n latausvirran tarjoavalla DC-pikalatausasemalla.

Daimler Trucks luottaa joustavaan ja paikallisesti hiilineutraaliin voimansiirtoon.

Daimler Truck suunnittelee myös konseptien vertailua alueella: Logistik Schmittin käytössä oleva täysin akkusähköinen eActros kohtaa eWayBW-hankkeen ilmajohtoautot – Daimler Truck ei itse suunnittele ilmajohtoautoja, sillä yhtiön strategia keskittyy sekä akku- että vetyajoneuvoihin eli joustaviin ja paikallisesti hiilineutraaleihin voimansiirtotekniikoihin. Näin Daimler Truck voi kattaa kaikki asiakkaidensa käyttötarkoitukset ja tarjota täyttä joustavuutta reittien suhteen.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi