Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Kempower toimittaa pikalatausteknologiaa Ruotsin suurimmalle sähkörekkojen latausasemalle

Kempower toimittaa pikalatausteknologiaa Scanialle ruotsalaisen Falkenklev Logistik -yhtiön uutta Malmössä sijaitsevaa sähkörekkojen latausvarikkoa varten. Toimitus sisältää Kempower C- ja S-sarjan latausratkaisuja ja Kempower ChargEye -taustajärjestelmän ja -pilvipalvelut.

Uusi sähkörekkojen latausasema on osa Falkenklevin suunnitelmaa perustaa latausasema yhtiön 22 ajoneuvolle. Kun täyssähkörekkojen latausasema avataan myöhemmin tänä vuonna, se tulee olemaan Ruotsin suurin rekkojen pikalatausasema. Tulevaisuudessa varikkoa voisi mahdollisesti laajentaa 40 ajoneuvolle. (Kuva: Scania)

Kempower toimittaa pikalatausteknologiaa Scanialle ruotsalaisen Falkenklev Logistik -yhtiön uutta Malmössä sijaitsevaa sähkörekkojen latausvarikkoa varten. Toimitus sisältää Kempower C- ja S-sarjan latausratkaisuja ja Kempower ChargEye -taustajärjestelmän ja -pilvipalvelut.

Sähkörekkojen pikalatausasema on kunnianhimoisen projektin tulos. Hankkeessa on mukana useita kuljetusalan ja uusiutuvan energian edelläkävijäyrityksiä. Scania toimittaa latausasemalle ratkaisun, joka sisältää viisi 4×2 täyssähkörekkaa ja Kempowerin 1,6 megawatin pikalatausratkaisun. Falkenklev on myös tilannut Soltech Energy Solutionsin rakentamaan puolentoista hehtaarin aurinkovoimalan ja kahden megawatin akkujärjestelmän sähkön tuotantoa ja varastointia varten.

Kempowerin pikalatausjärjestelmä pohjautuu Kempower ChargEye -taustajärjestelmään. ChargEye ohjaa tehoa sen mukaan, kuinka monta ajoneuvoa lataa samanaikaisesti. Latausjärjestelmän maksimiteho sähkörekkojen latauskentällä on 250 kW ajoneuvoa kohden. Järjestelmän tehoa voi kasvattaa tulevaisuudessa 320 kW ajoneuvoa kohden. Keskusteluissa on ollut myös pikalatausaseman skaalaaminen soveltuvaksi myös tulevaisuuden täyssähkörekoille, joissa on suuremmat akut ja pidempi toimintamatka.

Uusi sähkörekkojen latausasema on osa Falkenklevin suunnitelmaa perustaa latausasema yhtiön 22 ajoneuvolle. Kun täyssähkörekkojen latausasema avataan myöhemmin tänä vuonna, se tulee olemaan Ruotsin suurin rekkojen pikalatausasema. Tulevaisuudessa varikkoa voisi mahdollisesti laajentaa 40 ajoneuvolle. Täyssähkörekkoja ladataan pääasiassa öisin, ja siksi Falkenklev on sopinut latauspisteiden avaamisesta julkiseen käyttöön päiväsaikaan. Latausasema soveltuu myös kaukoliikenteen sähkörekkojen latausta varten.

“Minulla on ollut muutaman vuoden ajan ajatus latausasemasta ja aurinkovoimalasta. Kun tarve muuttaa toimintaa vastuullisesti kasvoi ja samanaikaisesti dieselin hinta kohosi, oli melko selvää, että meidän toimittava. Olemme sitoutuneet sähköistämään kuljetuskalustomme. Sähkö tuotetaan aurinkoenergialla, mikä tekee siitä 100 % fossiilivapaata. Tämä on meille hieno hetki”, sanoo Falkenklev Logistik-yhtiön toimitusjohtaja Victor Falkenklev.

“Olemme iloisia saadessamme toimittaa sähköisen liikkuvuuden ratkaisumme tähän kunnianhimoiseen projektiin, joka on jälleen yksi todiste raskaan liikenteen sähköistymisen nopeasta kehityksestä,” sanoo Fredrik Allard, Head of E-mobility, Scania.

“Tämä aloite on täydellinen esimerkki siitä, kuinka voimme luoda uusia ekosysteemejä löytääksemme ratkaisuja sähköiselle liikkumiselle, jota tarvitsemme kiireesti liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi”, Allard lisää.

”Näemme raskaat ajoneuvot erittäin tärkeänä osana kuljetusten ja logistiikan sähköistämistä. Olemme erittäin iloisia voidessamme tarjota DC-latausteknologiaa Ruotsin suurimmalle julkiselle sähkörekkojen latausasemalle ja odotamme innolla pikalatausratkaisujen kehittämistä edelleen täyssähköisille rekoille”, sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi