Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Katsastettujen autojen keski-ikä jälleen nousussa

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi vuonna 2021 hieman vuoteen 2020 verrattuna. Autokannan vanhetessa myös katsastuksessa hylättyjen henkilöautojen osuus on hieman kasvanut, koska vanhimmissa autoissa havaitaan vikoja ja niitä myös hylätään moninkertainen määrä uudempiin verrattuna. Henkilöautoja hylätään edelleen eniten etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruvikojen vuoksi.

Katsastetun henkilöauton keski-ikä oli 14,5 vuotta vuonna 2021, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,3.

Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2021 hylättiin 27,2 %, mikä oli noin prosenttiyksikön enemmän kuin edeltävänä vuonna (26,2 %). ”Osa hylkäysten määrän kasvusta selittyy sillä, että vuonna 2018 tulleen lakiuudistuksen takia katsastukset kohdistuvat yhä vanhempiin autoihin. Tämä näkyi viime vuonna varsinkin 3-vuotiaissa henkilöautoissa, joita katsastettiin alle 50 000, kun edeltävänä vuonna niitä katsastettiin yli 100 000”, toteaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tarkastaja Vesa Lampinen.

Henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta julkaistu

Traficomin mallikohtaiset katsastustilastot julkaistaan vuosittain 3–15 -vuotiaista henkilöautoista.

Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3 – 15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista 3-vuotiaista autoista hylättiin 3,1 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 2,9 %. Myös 46-vuotiaita autoja hylättiin hieman edeltävää vuotta enemmän. Alle 10 vuotta vanhojen henkilöautojen osalta hylättyjen katsastusten määrään nousuun vaikuttaa mm. katsastusaikavälin harventuminen. ”Uudempien autojen katsastustulokset eivät kuitenkaan juuri vaikuta kaikista katsastuksista laskettuun hylkäysprosentiin, koska vanhemmissa autoissa havaitaan vikoja ja niitä myös hylätään katsastuksessa moninkertainen määrä uudempiin verrattuna. Kaikista hylätyistä katsastuksista yli 70% kohdistuu 14 vuotta ja sitä vanhempien ajoneuvojen katsastuksiin”, tarkentaa Lampinen.

Yleisin hylkäyssyy henkilöautoilla on etuakseliston viat. Myös jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä. Valaisimiin ja sähkölaitteisiin, kuten rekisterikilven valoon tai lähivaloon, liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia.

Katsastustilastojen mallikohtaiset tiedot tilastotietokannassa

Katsastuksen vikatilastot malleittain ja käyttöönottovuosittain lyötyvät tilastotietokannasta, jos mallia on katsastettu tilastovuonna 100 kertaa tai enemmän. ”Katsastustilastoissa ovat mukana myös mallikohtaiset ajokilometrit, mikä mahdollistaa mallin hylkäysten osuuden ja vikojen lukumäärien suhteuttamisen mallilla keskimäärin ajettuihin kilometreihin”, kertoo erityisasiantuntija Ari Väisänen. Uudemmista malleista ensimmäistä kertaa tilastoista löytyvät mm. Seat Arona, Skoda Karoq, Volkswagen T-ROC ja Volvo XC40.

Katsastusten määrät vähentyneet – katsastukset kohdistuvat vanhempiin autoihin

Vuonna 2018 otettiin käyttöön uudet katsastusaikavälit ja katsastuksen uudet arvosteluperusteet. Tämä näkyi vuoden 2021 katsastusten lukumäärissä, joka oli alhaisempi aiempiin vuosiin verrattuna. Yhteensä katsastuksia tehtiin noin 2 000 000, mikä oli 2,7% vähemmän kuin vuonna 2020.

Korjauskehotuksiin johtaneiden vikojen määrä katsastusta kohti kasvoi noin 6 % ja hylkäykseen johtaneiden vikojen määrä noin 5 %. Ajokieltoon johtaneiden vikojen määrä taas väheni 2 %. Yhteensä ajokieltoon johtavia vikoja löydettiin noin 20 000 eli noin prosentissa katsastuksia. Yleensä näitä vikoja löytyi varsinkin käyttöjarrusta ja renkaiden kunnosta.

Havaittujen vikojen lukumäärä 1 000 katsastusta kohti

Vian vakavuus201920202021
Korjauskehotus679648688
Hylkäys501482503
Ajokielto101010
Yhteensä119011401201

* Vikojen lukumäärissä voi yhdellä ajoneuvolla olla monta vikaa.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi