Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin

74 tonninen Scania täyssähkökuorma-auton vetämä yhdistelmä toimitetaan Boliden-yhtiölle keväällä 2022. Täyssähkökuorma-auton hankinta on osa suurempaa yrityksen tavoitetta laskea CO2-päästöt 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.


Scanian täyssähkökuorma-autosta tulee tuttu näky Pohjois-Ruotsissa. Kokonaispainoltaan 74 tonnia painavalla vetoauton ja perävaunun yhdistelmällä ajetaan 30 kilometrin edestakaista matkaa yleisillä teillä kaivoksen läheisyydessä. Kuljetustoiminnoista vastaa Renfors Åkeri Ab.

”Taas kerran, me näytämme, että on mahdollista liikennöidä sähköisillä ratkaisuilla raskaalla kalustolla. Kehitys on nopeaa! On elintärkeää, että infrastruktuuri mahdollistaa asiakkaita ottamaan seuraavan askeleen eteenpäin. On myös todella arvokasta työskennellä tällaisen konseptin parissa raskaan kaluston sähköistymisen osalta, kun kumppanina on tällaisia yrityksiä kuten Boliden, joka haluaa edistää kehitystä ympäristöä unohtamatta”. Sanoo Fredrik Allard, Scanian eMobility kehityksen johtaja.

“Kokeilemalla sähköisiä ratkaisuja raskaaseen kalustoon näin varhaisessa vaiheessa edistämme matkaa kohti kestävän kehityksen kuljetuksia ja ratkaisu on samalla linjalla agendamme kanssa. Scanian täyssähköinen kuorma-auto vähentää päästöjämme toimintamme tärkeimmistä osa-alueista ja vahvistaa entisestään meidän korkeaa ilmastosuorituskykyämme”, toteaa Jonas Ranggård, hankkeen johtaja Bolidenilla.

Tämä täyssähkökuorma-auto on osa innovatiivista kehitystyötä Scanian ja Bolidenin välillä. Yhteistyö avaa uusia mahdollisuuksia sähköistää Bolidenin kuljetuksia tulevaisuudessakin enemmänkin.

Sähköistetyn kuorma-auton tekniset ratkaisut perustuvat nykyiseen sarjatuotantoon, mutta niihin on lisätty vahvempia komponentteja, joiden avulla sähköistetty ajoneuvo voi toimia vaativissakin operaatioissa. Tehokas akkukapasiteetti ja vielä pidempi toimintasäde ovat osa Scanian sarjatuotannon ratkaisuja seuraavan kahden vuoden sisällä. Tämän auton toimitus on suunniteltu vuoden 2022 toiselle kvartaalille.

Tämä projekti on osa REEL-projektia (Regional Electrified Logistics). Aloitetta johtaa CLOSER ja ohjelmaa tukee Ruotsissa Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI). Ohjelman tavoitteena on tasoittaa tietä tavaraliikenteen sähköistymiseen Ruotsin markkinoilla.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi