Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Kaakkois-Aasian ensimmäinen helikopterilento uusiutuvalla lentopolttoaineella lennettiin Seletarin lentoasemalta Singaporesta

Bellin uuden sukupolven viisipaikkainen Bell 505 -helikopteri lähti tänään Seletarin lentoasemalta Singaporesta esittelylennolle, jolla käytettiin Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotetta. Kyseessä oli Kaakkois-Aasian kaikkien aikojen ensimmäinen helikopterilento uusiutuvalla lentopolttoaineella.

Tämä merkittävä etappi saavutettiin tiiviissä yhteistyössä Bellin, Safran Helicopter Enginesin ja Nesteen välillä Jet Aviationin ja Shell Aviationin paikallisten toimintojen avustaessa uusiutuvaa lentopolttoainetta sisältävän sekoituksen tankkaamisessa Seletarin lentoasemalla. Liikelennot ovat olennainen osa ilmailualaa, ja esittelylento on osoitus kyseisen sektorin sitoutumisesta ilmailualan kunnianhimoisiin päästövähennystavoitteisiin ja uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönottoon, jolla on keskeinen rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa. 

Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* fossiilisen polttoaineen käyttöön verrattuna. Uusiutuvaa lentopolttoainetta voidaan käyttää sekoitettuna tavanomaiseen lentopolttoaineeseen niin, että uusiutuvan polttoaineen osuus on jopa 50 %. Safranin helikopterimoottorit on jo sertifioitu toimimaan tällaisella polttoainesekoituksella.

”Bell on toiminut Kaakkois-Aasiassa yli 40 vuoden ajan. Olemme ylpeitä siitä, että ensimmäinen uusiutuvaa lentopolttoainetta käyttänyt helikopterilento lennettiin täällä Bell 505 -helikopterillamme”, sanoo Bellin Aasian ja Tyynenmeren alueen toimitusjohtaja Jacinto Monge. ”Tämänpäiväinen lento on osoitus sitoumuksestamme ottaa uusiutuva lentopolttoaine käyttöön asiakkaille esittelyyn tarkoitetussa kalustossamme maailmanlaajuisesti. Tämä tukee Textronin Achieve 2025 Sustainable Footprint -tavoitetta vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 20 %.”       

”Uskomme vahvasti uusiutuvaan lentopolttoaineeseen, sillä sen avulla hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää merkittävästi. Kaikki Arrius 2R -helikopterimoottorimme on jo sertifioitu käyttämään polttoaineseosta, josta jopa 50 % on uusiutuvaa lentopolttoainetta. Olemme täysin valmiita auttamaan kaikkia Bell 505 -käyttäjiä maailmanlaajuisesti siirtymään tavanomaisista fossiilisista polttoaineista uusiutuvaan lentopolttoaineeseen. Olemme ylpeitä siitä, että tuotteidemme avulla voimme olla aktiivisesti mukana päästövähennyshankkeiden kehittämisessä Aasian ja Tyynenmeren alueella”, sanoo Valerie Patuel, Managing Director, Safran Helicopter Engines Asia ja CEO & Country General Delegate, Safran Singapore.

”Ilmailualan kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet voidaan saavuttaa vain uusiutuvan lentopolttoaineen laajamittaisella käyttöönotolla sekä ilmailualan sidosryhmien välisellä yhteistyöllä. Tämänpäiväisellä lennolla osoitimme, että uusiutuvaa lentopolttoainetta voidaan käyttää turvallisesti ja helposti myös helikopteritoiminnassa. Lisäksi olen ylpeä siitä, että tämä merkkipaalu saavutettiin Singaporessa. Singaporen jalostamomme laajennusprojektin ja Rotterdamin jalostamollamme käynnissä olevan muutostyön valmistuttua saavutamme jopa 1,5 miljoonan tonnin vuosittaisen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetin vuoden 2023 loppuun mennessä. Tällä kapasiteetilla voimme tukea ilmailualaa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella että maailmanlaajuisesti”, sanoo Sami Jauhiainen, Vice President APAC, Renewable Aviation, Neste.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine on yhtä suorituskykyinen kuin tavanomainen lentopolttoaine, mutta sen elinkaaren aikainen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine valmistetaan 100-prosenttisesti vastuullisesti tuotetuista uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine on tämän päivän ratkaisu, joka on kaupallisesti saatavilla ja käytössä maailmanlaajuisesti.

*) Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA).

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi