Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

IVECO Daily – Ensimmäinen vetykäyttöinen hyötyajoneuvo

Iveco Group ja Hyundai Motor Company julkistivat IAA Transportation 2022 -messuilla Hannoverissa ensimmäisen IVECO eDAILY -polttokennosähköauton.

IVECO eDaily on ensimmäinen vetykäyttöinen hyötyajoneuvo

Sekä Iveco Groupilla että Hyundailla on kunnianhimoiset kestävän kehityksen tavoitteet, kuten niiden yksittäiset sitoumukset osoittavat, ja ne hyödyntävät yhteistyötään nopeuttaakseen siirtymistä kohti hiilineutraaliutta. Sen jälkeen, kun osapuolet allekirjoittivat yhteisymmärryspöytäkirjan maaliskuussa 2022, ne ovat muodostaneet useita yhteisiä eri teknologiavirtojen työryhmiä tutkiakseen tapoja, joilla ne voivat täydentää toisiaan sähköajoneuvojen ja vaihtoehtoisten käyttövoimien kehitystyössä.

Aiemmin heinäkuussa nämä kaksi yritystä ilmoittivat yhdessä vetykäyttöisistä IVECO BUS -ajoneuvoista. Ne on varustettu Hyundain polttokennojärjestelmällä, jonka odotetaan tuovan merkittäviä etuja suorituskyvyn ja päästöjen suhteen. Tänään he julkistavat eDAILY-polttokennosähköauton (FCEV), joka edustaa IVECOn myydyimmän ja pisimpään valmistetun suuren pakettiauton tulevaisuuden potentiaalia. Mallisto sisältää tällä hetkellä perinteisiä ja metaania/biometaania käyttäviä versioita sekä uusia akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja (BEV).

350 kilometrin toimintamatka

Toimiva eDAILY FCEV -prototyyppi on varustettu Hyundain 90 kW:n vetypolttokennojärjestelmällä ja 140 kW:n sähkömoottorilla. Kuusi säiliötä tarjoaa yhteensä 12 kilon vedyn varastointikapasiteetin. Kokonaispainoltaan 7,2 tonnin prototyyppi on testattu Euroopassa, ja sille on vahvistettu 350 kilometrin toimintamatka, maksimaalinen 3 tonnin hyötykuorma ja 15 minuutin tankkausaika. Vaikka eDAILY BEV, joka myös lanseerattiin tänään IAA-messuilla, sopii parhaiten lyhyille matkoille, eDAILY FCEV on ihanteellinen vaihtoehto tehtäviin, jotka edellyttävät pitkää toimintamatkaa ja suurta hyötykuormaa.

Olennainen osa eDAILY-polttokennosähköautoa on Iveco Groupin voimansiirtobrändin FPT Industrialin akusto, kun taas Hyundain valmistama polttokennojärjestelmä on uusin askel yrityksen yli 20-vuotisella vetyyn pohjautuvalla liikkuvuusmatkalla. Hyundain edistyksellinen polttokennoteknologia on jo käytössä monissa sovelluksissa ja erityisesti hyötyajoneuvosektorilla. Järjestelmää on käytetty Sveitsissä yli 4,5 miljoonaa kilometriä raskailla kuorma-autoilla, mikä on osoittanut sen tehokkaan suorituskyvyn ja luotettavuuden. Iskulause ”Engineered by Iveco Group, powered by Hyundai” kuvastaa tätä molempia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä, ja on myös vastaavien tulevien aloitteiden liikkeellepaneva voima.

– Äskettäin ilmoitettiin IVECO BUSin käyttävän tulevissa vetykäyttöisissä linja-autoissaan meidän polttokennojamme. Vetykäyttöinen eDAILY onkin jälleen konkreettinen esimerkki siitä, miten voimme yhteistyötä tekemällä nopeuttaa hiilineutraaliuteen siirtymistä.  Näiden kahden yrityksen välinen kumppanuus on osoittautunut erittäin onnistuneeksi, ja odotettavissa on hienoja tuloksia tulevina vuosina, kommentoi Hyundai Motor Companyn hyötyajoneuvojen kehitystekniikan yksikön johtaja Martin Zeilinger.

– Sinä päivänä, kun ilmoitamme akkusähköisen eDAILY-projektimme toteutumisesta, olemme innoissamme voidessamme esitellä maailmalle ensimmäisen vetykäyttöisen eDAILYn. Tämän prototyypin pohjalta pyrimme tuomaan markkinoille pienen sarjan polttokennopakettiautoja kokeiluun valikoiduille asiakkaille ensi vuoden loppuun mennessä. Tämä jännittävä merkkipaalu kestävyysmatkallamme on tulos Iveco Groupin ja Hyundai Motor Companyn menestyksekkäästä yhteistyöstä ja osoittaa, miten voimme yhdistämällä vahvuutemme saavuttaa nopeasti näkyviä tuloksia, kertoo IVECO Finland OY:n Country Sales Manager Tuomas Virén.

Iveco Group ja Hyundai tutkivat myös muita yhteistyövaihtoehtoja, aina tuotteiden yhteismyynnistä tietyillä alueilla yhteisiin kehityshankkeisiin ajoneuvojen automaation ja liitettävyyden parissa. Lisäksi Hyundai harkitsee myös hankintamahdollisuuksia FPT Industrialilta liittyen hyötyajoneuvojen seuraavan sukupolven perinteisiin voimansiirtoihin. Tällainen kehitys osoittaa yritysten sitoutumisen kaikkien arvokkaiden mahdollisuuksien hyödyntämiseen, ja molemmat osapuolet luottavat käynnissä olevien hankkeiden tuottavan tuloksia lähitulevaisuudessa.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi