Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Intialainen satamaoperaattori tilaa Konecranesilta kolme kuudennen sukupolven siirrettävää Gottwald-satamanosturia

Bothra Shipping Services Pvt Ltd eli Bothra Shipping on tilannut Konecranesilta kolme täyssähköistä kuudennen sukupolven siirrettävää Gottwald-satamanosturia. Nosturit tulevat satamaoperaattorin irtotavaraterminaaleihin Kakinadan satamassa, joka sijaitsee Intian itärannikolla. Tilaus kirjattiin vuoden 2022 syyskuussa, ja ekotehokkaat nosturit toimitetaan vuoden 2023 jälkipuoliskolla.

Bothra-konserniin kuuluvat yritykset ovat intialaisia kansainvälisten logistiikkapalveluiden tarjoajia. Konsernin tytäryhtiö Bothra Shipping on merkittävä intialainen satamaoperaattori, joka tarjoaa kattavia mukautettuja ratkaisuja monille erilaisille rahtityypeille. Bothra-yrityskonserni omistaa Kakinadan syvämerisatamassa hiilen käsittelyyn tarkoitetun mekanisoidun 8MMTPA-terminaalin ja lannoitteiden käsittelyyn tarkoitetun 6MMTPA-terminaalin sekä vastaa niiden toiminnasta. Uusilla kuudennen sukupolven nostureilla on tarkoitus lisätä irtotavaran käsittelymääriä terminaaleissa sekä samalla vähentää paikallisia hiilidioksidipäästöjä ja tehostaa toimintaa.

”Halusimme etsiä uusia tapoja kehittää terminaaliamme, ja Konecranesin kuudennen sukupolven siirrettävillä Gottwald-satamanostureilla oli paras mahdollinen yhdistelmä etsimiämme ominaisuuksia. Ne ovat huipputehokkaita, niillä on pienemmät meluhaitat, eivätkä ne tuota lainkaan paikallisia päästöjä. Tämä on nyt ensimmäinen kerta, kun hankimme Konecranes-laitteistoa. Odotamme innolla, että pääsemme näkemään, miten se lisää tuottavuuttamme ja yleistä ekotehokkuuttamme”, kertoo Bothra-konsernin omistaja Ajit Bothra.

Kolme uutta nosturia ovat Konecranesin kuudennen sukupolven siirrettäviä Gottwald ESP.7B ‑satamanostureita, joilla on 51 metrin toimintasäde ja 125 tonnin kapasiteetti. Kakinadan merisataman terminaalien yhteydessä olevissa hyvin varustetuissa laituripaikoissa on suurjännitteiset sähköpisteet, joihin nosturit voidaan yhdistää. Nosturit käyttävät ulkoista virtalähdettä ilman omaa dieselgeneraattoriyksikköä. Tällaisen käyttölaitejärjestelmän avulla voidaan parantaa tehokkuutta, pienentää käyttökustannuksia sekä vähentää samalla meluhaittoja ja pakokaasuja. Nostureissa on neliköysinen nostojärjestelmä, jolla on 63 tonnin tarttumiskuormituskäyrä ja jonka ansiosta niillä voidaan käsitellä suuria irtotavaramääriä. Bothra Shipping saa Intian Konecranesilta teknistä tukea paikan päällä, kun nosturit otetaan käyttöön terminaalissa.

”On hienoa, että Bothra Shipping on valinnut Konecranesin kuudennen sukupolven siirrettäviä Gottwald-satamanostureita uusiksi irtotavaran käsittelylaitteikseen. Uusi teknologia auttaa terminaalia parantamaan sekä suorituskykyään että ekotehokkuuttaan”, kertoo Konecranesin satamaratkaisujen myyntijohtaja Shyam Pathak.

Tilaus on osa Ecolifting™-valikoimaa, joka on suunniteltu pienentämään asiakkaidemme hiilijalanjälkeä. Tehostamme resurssien käyttöä muun muassa optimoimalla dieselkäyttölaitteiden ympäristötehokkuutta sekä edistämällä hybridisaatiota ja täysin sähköisen kaluston käyttöä.

Vahva asiakaslähtöisyys sekä sitoutuminen liiketoiminnan kasvuun ja jatkuvaan kehittämiseen tekevät Konecranesista nostolaitealan johtajan. Tätä tukevat investoinnit digitalisaatioon ja teknologiaan sekä työmme materiaalivirtojen tehostamiseksi ratkaisuilla, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä ja edistävät kiertotaloutta ja turvallisuutta.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi