Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Helsinki-Vantaan lentoasema täytti 70 vuotta

Tänään 5. heinäkuuta tulee kuluneeksi tasan 70 vuotta siitä, kun Helsinki-Vantaan lentoasemalle laskeutui ensimmäinen lentokoneellinen matkustajia. Lentokone kuljetti mukanaan urheilijoita ja kisavieraita Helsingin vuoden 1952 kesäolympialaisiin.

Helsingin lentoasemaa 1950-luvun puolivälissä, matkustajaterminaali. Taustalla lennonvarmistusrakennus. Kuva: Valokuvaamo Salminen Maunula / Suomen Ilmailumuseo.

− Helsinki-Vantaasta on 70 vuodessa kehittynyt merkittävä eurooppalainen lentoasema, joka tunnetaan sujuvuudestaan ja korkeasta palvelutasostaan. Tarjolla on nyt noin 130 suoraa ja nopeaa lentoyhteyttä eri puolille maailmaa, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta sanoo.

Heinäkuussa 1952 pääministeri Urho Kekkonen avasi Helsingin uuden lentoaseman olympialiikenteen käyttöön puoleksitoista kuukaudeksi. Lentoaseman rakennustöitä jatkettiin olympialaisten jälkeen. Lentoliikenne Helsingin lentoasemalla käynnistyi virallisesti 26. lokakuuta 1952.

Matkustajia ja tullitarkastaja Iivari Saarinen Helsingin lentoaseman tullissa keväällä 1954. Kuva: Relander / Suomen Ilmailumuseo.

Käytössä oli aluksi vain yksi kiitotie. Ensimmäinen asemarakennus oli puuparakki, jota jatkettiin vuosien saatossa ja sitä kutsuttiinkin muotonsa vuoksi makaavaksi pilvenpiirtäjäksi. Vuonna 1969 valmistui uusi terminaali, joka oli mitoitettu miljoonalle matkustajalle.

Lentokoneiden tarkkailu porttialueelta käsin on ollut suosittu ajanviete vuosikymmenien mittaan. Finnairin McDonnell-Douglas DC-8-62 ja yleisöä 1970-luvun taitteessa. Suomen Ilmailumuseo.

Tänään Helsinki-Vantaan terminaali käsittää yhteensä yli 200 000 neliömetriä ja sen kapasiteetti on 30 miljoonaa matkustajaa. Lentoasemalla on kolme kiitotietä. Koko lentoasema-alue on kooltaan 1 800 hehtaaria, mikä vastaa pinta-alaltaan Helsingin kantakaupunkia.

Ensi vuonna Finavia saa päätökseen 10-vuotisen investointiohjelmansa, joka on laajin Helsinki-Vantaan lentoasemalla koskaan toteutettu hanke. Sen tavoitteena on kehittää ja uudistaa sekä matkustajien että lentoyhtiöiden palveluita.

Helsingin lentoasemalla alettiin tehdä pistokokeen kaltaisia turvatarkastuksia vuonna 1973. Metallinilmaisinportti käytössä. Kuva: Ilmailuhallitus / Suomen Ilmailumuseo.

Infrastruktuurin ja palveluiden kehittämisen yhteydessä Finavia on voinut panostaa lentoaseman ympäristövaikutusten vähentämiseen. Lukuisilla konkreettisella keinolla päästöjä on saatu painettua alemmaksi.

− Helsinki-Vantaa saavutti yhtenä ensimmäisistä lentoasemista maailmassa hiilineutraaliuden viisi vuotta sitten, mutta se ei vielä riitä. Ilmastotyömme jatkuu. Seuraavaksi tavoittelemme nettonollapäästöjä, Lettijeff kertoo.

Helsinki-Vantaan 70-vuotisjuhlavuoden aikana Finavia nostaa esiin lentokentän historiaa ja kehitystä verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissa. Vuosi huipentuu 7. joulukuuta vietettävään kansainväliseen ilmailupäivään, jolloin Finavia nostaa liput salkoon kaikilla lentoasemillaan.

Toimitus kokeili myös, miltä osa kuvista näyttää tekoälyn ”silmin” väritettynä. Lopputuloksen näet alta. Alkuperäiset kuvat – 1. Relander / Suomen Ilmailumuseo 2. Suomen Ilmailumuseo

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi