Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Ford testaa liikuntarajoitteisten kuljettajien avuksi suunniteltua robottilatausasemaa

Suurimmalle osalle ihmisistä auton tankkaaminen tai sähköauton lataaminen on yksinkertainen tehtävä, mutta esimerkiksi liikuntarajoitteisille tai ikääntyneille kuljettajille se voi aiheuttaa suuriakin vaikeuksia.

Ford on halunnut etsiä tähän ratkaisuja ja kehittänyt robottilatausaseman prototyypin, jota käytetään älypuhelimen kautta auton sisältä. 1 Teknologian avulla kuljettavat voisivat olla latauksen ajan autossa tai jättää auton lataukseen robotin hoitaessa kaiken työn.

Liikuntarajoitteiset kuljettajat ovat jo tunnistaneet latauksen helppouden tärkeimmäksi sähköauton ostopäätökseen vaikuttavaksi tekijäksi. 2 Ford testaa robottilatausasemaa osana tutkimusprojektia, jonka avulla kehitetään hands-free-latausratkaisuja sähköautoille ja täysin automaattista latausta autonomisille autoille.

Alkutestausten jälkeen robottilatausasemaa testataan tosielämän tilanteissa. Kun latausasema aktivoidaan, sen kansi liukuu auki ja robottikäsi työntyy latausluukkua kohti pienen kameran avulla. Latauksen jälkeen käsi vetäytyy automaattisesti takaisin paikoilleen. Testijakson aikana kuljettajat voivat seurata lataustasoa FordPass-sovelluksesta. 3

Tutkimusprojekti avaa uusia mahdollisuuksia

Tulevaisuudessa latausasema voitaisiin asentaa invapaikoille, pysäköintialueille tai yksityiskoteihin. Robottilatausaseman on valmistanut mittatilaustyönä Dortmundin yliopisto Saksassa. Lisäsovelluksiin voisivat kuulua nopeat ja tehokkaat latauslaitteet yritysten kaluston lataamiseen. Teknologia voisi toimia myös tukena tehokkaampaan lataukseen latausajan lyhentämiseksi.

Tulevaisuudessa prosessi voisi toimia myös täysin automaattisesti, jolloin kuljettajan tarvitsisi osallistua lataukseen hyvin vähän tai ei ollenkaan. Kuljettaja vain yksinkertaisesti lähettäisi auton latausasemalle infrastruktuurin varmistaessa, että se pääsee latausasemalle ja takaisin täysin autonomisesti.

Matkalla täyssähköiseen tulevaisuuteen

Tutkimusprojekti täydentää Fordin sitoutumista sähköistymiseen. Latausverkkotoimittaja IONITYn kanssa toteutettavassa jatkoprojektissa pyritään parantamaan robottilatausasemaa entisestään.

Ford tutkii lisäksi robottilatausratkaisuja yhdistettynä automatisoituun pysäköintipalveluun, joka esiteltiin Münchenin autonäyttelyssä Saksassa viime vuonna.

Fordin Blue Oval Charging Network -latausverkosto kasvaa nopeasti, ja tarjoaa asiakkaille pääsyn yli 300 000 latausasemalle Euroopassa. Kuljettajien on mahdollista löytää latausasemat ja maksaa latauksesta Ford Charge Assist -järjestelmän avulla. Järjestelmä on käytettävissä kosketusnäytöllä toimivassa Fordin SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmässä. 4

Hyötyajoneuvoasiakkaille Ford Pro Charging tarjoaa räätälöityjä latausratkaisuja, jotka sisältävät latauslaitteet ja ohjelmistot, jotka auttavat latausaikataulujen suunnittelussa ja vähentävät aikaa vievää paperityötä.

Ford liittyi äskettäin 27 yrityksen kanssa vetoomukseen varmistaakseen, että kaikki uudet henkilö- ja pakettiautot Euroopassa ovat päästöttömiä vuodesta 2035 lähtien, ja vaati tavoitteita sähköajoneuvojen latausinfrastruktuurin kasvattamiseksi Euroopassa sähköajoneuvokannan kasvuvauhdin tahdissa.

Yhtiö uskoo, että hallitusten, Euroopan unionin toimielinten, koko autoteollisuuden, energiantoimittajien, paikallisviranomaisten ja kuluttajien yhtenäistä lähestymistapaa tarvitaan kattavan, helposti saavutettavan ja tehokkaan latausinfrastruktuurin kehittämisessä nopeammin – niin kotona, työpaikalla kuin julkisilla paikoilla. 5

“Ford on sitoutunut varmistamaan liikkumisen vapauden, ja tällä hetkellä auton tankkaaminen tai lataaminen voi olla iso ongelma osalle kuljettajista. Robottilatausasema voisi toisaalta lisätä mukavuutta joillekin kuljettajille, mutta olla täysin oleellinen toisille,” sanoo Birger Fricke, Research Engineer, Research and Innovation Center, Ford of Europe.

“Lopetin autoni tankkaamisen itse vuosia sitten, kun siitä tuli minulle erittäin rasittavaa. Niinpä aviomieheni tekee sen puolestani. Robottilatausasema tarjoaisi minulle paljon enemmän itsenäisyyttä,” toteaa Ford of Europen viestinnässä työskentelevä Angela Aben, joka käyttää sähkökäyttöistä pyörätuolia pystyäkseen liikkumaan paremmin ja toimimaan itsenäisemmin.  

1 Tämä ominaisuus on kehitetty ainoastaan testikäyttöön, eikä ole tällä hetkellä ostettavissa. 

2 Äskettäin Isossa-Britanniassa tehty tutkimus osoitti, että 61 prosenttia liikuntarjoitteisista kuljettajista harkitsisi sähköauton ostamista vain, jos lataus olisi helpompaa. https://www.ridc.org.uk/transport/inaccessible-charging-barrier-electric-disabled-and-older-drivers

3 FordPass-sovellus toimii tietyissä älypuhelinalustoissa ja on ladattavissa sovelluskaupasta. Sovellus on ilmainen, mutta viesti- ja datamaksua voi syntyä. Sovelluksen avulla on käytettävissa useita liitettävyyspalveluita, kuten ajoneuvon tilan tarkistaminen, polttoaineen määrä ja jäljellä oleva toimintamatka. Lisäksi auton ovet voi avata ja lukita etänä.

4 Ford Charge Assist on täällä hetkellä saatavana vain täyssähköiseen E-Transitiin. Älä aja autoa, jos huomiointikykysi häiriintyy tai käytät kädessä pidettäviä laitteita. Käytä ääniohjattuja järjestelmiä, kun se on mahdollista. Jotkin toiminnot voivat lukkiutua auton vaihteen ollessa päällä. Kaikki toiminnot eivät toimi kaikissa puhelimissa.

Ford arvioi, että keskimääräisen viikottaisen latausasemien asennustahdin tulisi olla kymmenkertainen nykyiseen verrattuna (EU27 ja Iso-Britannia), jotta asiakkaat voisivat luottaa siihen, että latausverkosto on tarpeeksi tiheä ja luotettava vastaamaan heidän liikkumisen tarpeitaan.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi