Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Ford Pro mukana testaamassa hiilidioksidipäästöjä vähentäviä, kestäviä kaupunkikuljetuksia

Lontoon kaupunki, DHL ja Ford Pro testaavat kestäviä kuljetuksia pilottikokeilussa Lontoon historiallisella Billingsgate Market -kalatorilla. Kokeilun tavoitteena on tutkia tapoja vähentää liikennettä ja parantaa ilmanlaatua kaupunkien keskustoissa sekä parantaa asiakaskokemusta.

Tämän vuoden maaliskuussa aloitettu kokeilu jatkuu elokuulle, ja siihen osallistuu 40 Billingsgaten kauppiasta. Monet kauppiaista käyttävät kaupunkikuljetuksissa omia pakettiautojaan, vaikka ne ovat käytössä vain osan päivästä. 

Kokeilun on rahoittanut City of London Corporation, joka omistaa ja hallinnoi Billingsgate Market -kalatoria. Kuljetuksista vastaa DHL käyttäen Ford Pron tarjoamia pakettiautoja, ohjelmistoja ja palveluita.

18 viikkoa kestävän yhteistyön aikana on havaittu merkittäviä sekä liiketoimintaa että ympäristöä hyödyttäviä mahdollisuuksia. Hiilidioksidipäästöjen arvioidaan vähentyneen 37 prosenttia verrattuna normaaliin liiketoimintaan ja Lontoon ruuhkaisilla kaduilla on tehty 949 matkaa vähemmän. Ajettuja kilometrejä on kertynyt yhteensä 23 961 kilometriä normaalia vähemmän. Kuljetusten tehostaminen on myös vähentänyt kokeiluun osallistuneiden kauppiaiden kustannuksia ja parantanut liiketoiminnan tuottavuutta.

Ford Pro auttaa yrityksiä parantamaan tuottavuuttaan

“Pilottijakso on osoittanut selvästi, kuinka Ford Pron ohjelmistopohjaiset, kestävät ratkaisut ovat hyödyksi asiakkaillemme – tässä tapauksessa ne auttavat historiallista kalatoria yhdistämään kuljetukset paremman tehokkuuden saavuttamiseksi ja ruuhkien vähentämiseksi”, sanoo Hans Schep, General Manager, Ford Pro, Europe.

“Ford Pro auttaa yrityksiä toimintojensa tuottavuuden parantamisessa ja toimii samalla kestävämmällä tavalla, kun autamme yrityksiä siirtymisessä sähköiseen tulevaisuuteen.”

Seitsemässä kylmälaitteistoilla varustetussa Ford Pro -pakettiautossa, mukaan lukien täyssähköinen Ford E‑Transit, on sensorit, jotka tuottavat reaaliaikaista dataa Ford Pro Telematics- ja FORDLiive -järjestelmiin. Tämän ansiosta ajoneuvojen tehokkaan käytön, tilan ja kunnon valvominen on helpompaa.

Liitetyistä ajoneuvoista saadun datan avulla kaluston käyttöä voidaan valvoa ja hallinnoida Ford Fleet Management -järjestelmän kautta. Järjestelmästä näkee esimerkiksi öljyn jäljellä olevan käyttöajan, AdBlue-tasot ja rengaspaineet, jotta suunnittelemattomia käyttökatkoja on mahdollista vähentää. Kalustoa hallinnoivat henkilöt saavat myös hälytyksiä puhjenneista renkaista tai tuulilasin vaurioista, ja voivat niiden perusteella aikatauluttaa huollot ja korjaukset niin, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa liiketoiminnalle. Ford Fleet Management -järjestelmä toimii tietyissä Euroopan maissa.

Pilottijakson tuloksista hyötyä myös muille kaupungeille

“Historialliset tukkutorit ovat palvelleet lontoolaisia satoja vuosia, mutta ilmastonmuutoksen vuoksi emme voi enää jatkaa toimintaa ennallaan. Tämä pilottijakso on todistanut, että erilaisten kuljetustapojen käyttö ei pelkästään vähennä päästöjä ja liikennettä, vaan voi lisäksi tarjota parempaa palvelua sekä torikauppiaille että heidän asiakkailleen”, toteaa Chris Hayward, Policy Chairman, City of London Corporation.

”Suunnitelmamme on sijoittaa torit yhteen paikkaan, ja siirtää Billignsgaten, Smithfieldin ja New Spitalfiedin torit samaan paikkaan Dagenhamin telakka-alueelle. Tämä tarjoaa vielä enemmän mahdollisuuksia pienipäästöisten kuljetusten innovaatioille ja vähentää merkittävästi ajomatkoja torilta ja torille.”

“Olemme ilahtuneita tämän kokeilun tuloksista. Ne tukevat omaa lähestymistapaamme, jossa emme paranna ilmanlaatua pelkästään kestävien vaihtoehtoisten polttoaineiden ja voimansiirtoratkaisujen avulla vaan myös pienennämme toiminnoissamme syntyvää energian- ja polttoaineenkulutusta”, toteaa puolestaan Tutu Akinkoye, GoGreen Lead for DHL Supply Chain UK and Ireland.

“Parasta on se, että tämä ratkaisu on toistettavissa myös muissa kaupungeissa, joissa on samanlaisia haasteita, niin Britanniassa kuin maailmanlaajuisesti.”

Kauppiaat tyytyväisiä – tehokkuus ja asiakaskokemus parantuneet

Youssef Archi on Ish Seafoodin johtaja. Hän on tehnyt kauppaa Billingsgatessa vuodesta 2015 lähtien ja toimittaa tavaraa kalakauppiaille Lontoossa ja sen ympäristössä. Yrityksellä on ollut käytössään kaksi pakettiautoja tavarantoimituksiin.

“Toimituspalvelu paranee koko ajan, joten emme enää käytä omia pakettiautoja. Aikaisemmin tarvitsimme uuden pakettiauton aina saadessamme uuden asiakkaan. Nyt voimme rauhassa keskittyä hankkimaan lisää asiakkaita.”

Mark Button toimii toimitusjohtajana Barney’s Billingsgate Ltd:ssä, joka on toiminut Billingsgatessa 60 vuotta. Yrityksen pääasiakkaat ovat ravintolat ja kaupat, kalakauppiaat sekä yksityisasiakkaat Lontoon kaupungissa ja sen ympäristössä.

Pilottikokeilu on auttanut yritystä uusien asiakkaiden hankkimisessa.

“Yleensä otamme uusia asiakkaita vain, jos yritys sijaitsee olemassa olevien kuljetusreittien varrella. Nyt voin lähettää paketit kuljetuspalvelun kautta ja ne ovat perillä vielä saman päivän aikana. Se on edullisempaa sekä täältä tuotteita noutaville asiakkaille että meille. Ja ympäristölle on varmasti parempi, että käytämme pienempää määrää pakettiautoja.”

Jeff Steadman työskentelee johtajana Chamberlain &Thelwell Ltd:ssä. Yritys on toimittanut tuotteita hotelleille ja ravintoloille Lontoon alueella vuodesta 1981 lähtien. Steadmanilla on oma pakettiautokalusto, jolla hän toimittaa toisinaan tavaraa jopa kaksi tai kolme kertaa päivässä samalle asiakkaalle.

“Useat isot kaupungit ovat ilmoittaneet muuttuvansa vihreämmiksi vuoteen 2030 mennessä, ja tässä sähköllä on iso rooli. Asiakkaat arvostavat, kun siirrymme käyttämään täyssähköautoja. Meidän jokaisen tulee vähentää hiilijalanjälkeämme.”

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi