Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Esittelyssä uusi, kevytrakenteinen Porsche 911 Carrera T

Porsche laajentaa 911-malliperhettään uudella, kevytrakenteisella 911 Carrera T ‑urheiluautolla. Mallinimen T-kirjain (”Touring”) on Porschella perinteisesti liitetty autoihin, jotka tarjoavat poikkeuksellisen urheilullisen varustelun ja ajonautintoa puhtaimmassa muodossaan. 911 Carrera T:ssä on vakiona seitsenvaihteinen käsivaihteisto, ja 8-vaihteinen PDK on saatavissa lisävarusteena.

Porsche 911 Carrera T:n mallinimen T-kirjain (”Touring”) periytyy vuoden 1968 alkuperäisestä 911 T ‑mallista, jonka tuotanto jatkui vuoteen 1973 saakka.

Ajokorkeutta kymmenellä millimetrillä madaltava PASM-urheilujousitus ja ohjaamon pelkistetty eristys tekevät kaksipaikkaisesta uutuusmallista nautinnollisella tavalla puhdasverisen urheiluauton. Sen tuntee – ja kuulee – varsinkin dynaamisessa ajossa mutkittelevilla pikkuteillä, kun kuusisylinterisen bokserimoottorin äänimaailma välittyy entistäkin vaikuttavammin auton sisään.

PASM-urheilujousitus ja Sport Chrono -paketti vakiona

Porschen mallivalikoimassa uusi 911 Carrera T asemoituu 911 Carreran ja 911 Carrera S:n väliin. Perustason 911:stä lainattu 385 hv:n (283 kW) ja 450 Nm:n kaksoisturbomoottori kiidättää auton 0–100 km/h 4,5 sekunnissa ja 291 km/h:n huippunopeuteen. Vakiovarustelu on pitkälti sama kuin manuaalivaihteisessa Carrera S ‑mallissa, mutta siihen on lisätty mekaanisella taka-akselin tasauspyörästön lukolla varustettu Porsche Torque Vectoring (PTV) ‑järjestelmä. 911 Carrera T on Porschen ainoa automalli, jossa Sport Chrono ‑paketti ja PASM-urheilujousitus kuuluvat vakiovarusteluun 385 hv:n moottorin yhteydessä – 911 Carrera S tarjoaa tämän yhdistelmän vain lisävarusteena. Erikoistilauksesta uutuusmalliin on saatavissa myös takapyöräohjaus, joka tavallisesti sisältyy varusteluun vasta Carrera S:stä ylöspäin.

T-mallin erityisvarusteisiin kuuluvat Titanium Grey ‑sävyiset vanteet, jotka ovat 20-tuumaiset edessä ja 21-tuumaiset takana. Rengaskoot ovat vastaavasti 245/35 ja 305/30. Lisäksi 911 Carrera T:n vakiovarustelu pitää sisällään GT-urheiluohjauspyörän, sporttipakosarjan ja neljään suuntaan sähköisesti säädettävät Sports Seats Plus ‑istuimet. Manuaalivaihteinen 911 Carrera T on 1 470 kg:n painollaan kevyin perustason moottorilla varustettu 911-sarjatuotantomalli. Se painaa 35 kiloa vähemmän kuin 8-vaihteisella PDK:lla varustettu 911 Carrera, johon käsivaihteistoa ei ole enää saatavilla. Uutuusmallin painoa on kevennetty jättämällä takaistuimet pois ja karsimalla eristyksiä. Lisäksi auton lasit ja akku ovat erikoiskevyet.

Touring-konseptin suosio ylittää mallisarjojen rajat

Porsche 911 Carrera T:n mallinimen T-kirjain (”Touring”) periytyy vuoden 1968 alkuperäisestä 911 T ‑mallista, jonka tuotanto jatkui vuoteen 1973 saakka. Vuonna 2017 Porsche herätti tämän puristisen 911-variantin uudelleen henkiin 991-mallisarjan 911 Carrera T ‑versiona. Riisuttu, mutta äärimmäisen urheilullinen T-konsepti on sittemmin viety menestyksekkäästi myös muihin mallisarjoihin 718 Cayman T:n, 718 Boxster T:n ja Macan T:n muodossa.

Ainutlaatuisia yksityiskohtia sisällä ja ulkona

Ulkomuodoltaan Porsche 911 Carrera T erottuu muista mallisarjan autoista useiden tummanharmaiden yksityiskohtien ansiosta: Agate Grey ‑kontrastisävyä on käytetty muun muassa ulkopeilien kehyksissä, ovien ja perän uusissa logoissa sekä takakannen säleikön koristelistoissa. Myös tuulilasin yläosassa on harmaa sävytys. Sporttipakosarjan putket ovat puolestaan kiiltävän mustat. Näiden yksityiskohtien ansiosta uuden 911 Carrera T:n ulkomuoto on entistäkin dynaamisempi.

Auton sisällä urheilullisuutta korostavat neljään suuntaan säädettävät Sports Seats Plus ‑istuimet, jotka kuuluvat vakiovarusteluun. Mattamustat koristepaneelit ja kiiltävän mustat koristeupotukset antavat sisätiloille tyylikkään loppusilauksen. Vieläkin näyttävämpää ilmettä kaipaavat asiakkaat voivat valita lisävarusteena saatavan Carrera T ‑sisustuspaketin, johon kuuluvat Slate Grey- tai Lizard Green ‑kontrastisävyiset turvavyöt, koristetikkaukset, pääntukien 911-logot ja istuinten keskiosien koristeraidat. Myös lattiamattoihin on mahdollista saada lisävarusteena logot ja tikkaukset samalla värillä.

Pieni, mutta sitäkin eksklusiivisempi lisävaruste- ja värivalikoima

Uuden 911 Carrera T:n lisävarusteisiin kuuluvat mukautuvat (18 suuntaan sähköisesti säädettävät) Sports Seats Plus -istuimet sekä niitäkin urheilullisemmat, poikkeuksellisen kevyet täyskuppi-istuimet, joissa on keskellä Race-Tex-mikrokuituverhoilu. Carrera T -sisustuspaketti on valinnaisesti saatavissa laajennetulla nahkaverhoilulla, joka kattaa myös ovien kyynärnojat, keskikonsolin, kojelaudan yläosan ja ovipaneelit.

Uuden 911 Carrera T:n värivalikoimaan kuuluu neljä perusväriä (musta, valkoinen, Guards Red ja Racing Yellow) sekä neljä metalliväriä (Deep Black, Gentian Blue, Ice Grey ja GT Silver). Erikoisväreistä saatavilla ovat Chalk, Ruby Star Neo, Carmine Red, Shark Blue ja Python Green. Uutuusmallin ostajat voivat halutessaan hyödyntää myös Porschen Paint to Sample ‑ohjelmaa, jonka kautta valikoima laajenee yli 110 värisävyyn.

Porsche 911 Carrera T:n tilauskirjat on jo avattu. Porsche 911 T -mallin hinnat alkavat Suomessa 199 054,00 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun.

WLTP: yhdistetty polttoaineenkulutus: 10,3–10,9 l/100 km; yhdistetyt CO2-päästöt: 233–247 g/km. 

Polttoaineenkulutus- ja CO2-päästöarvot on mitattu lakisääteisillä mittausmenetelmillä. Kaikki Porschen uudet autot tyyppihyväksytään WLTP-menetelmän mukaisesti.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi