Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Ensimmäisenä maailmassa: Volvo toimittaa asiakkaille sähkökuorma-autoja fossiilivapaalla teräksellä

Maailman ensimmäisenä kuorma-autovalmistajana Volvo on alkanut käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan. Ensimmäiset sähkökuorma-autot fossiilivapaalla teräksellä toimitetaan nyt asiakkaille.

Maailman ensimmäinen: Ensimmäiset sähkökuorma-autot fossiilivapaalla teräksellä toimitetaan nyt asiakkaille.

Volvo Trucks aloitti syyskuussa raskaiden sähkökäyttöisten, 44 tonnin* kuorma-autojen sarjatuotannon ensimmäisenä maailmanlaajuisena kuorma-autovalmistajana. Osa sähkökuorma-autoista on myös maailman ensimmäisiä fossiilivapaalla teräksellä valmistettuja kuorma-autoja.

”Matkamme päästöttömyyteen sisältää sekä fossiilivapaat ajoneuvot toiminnassa että kuorma-autojen materiaalin korvaamisen kokonaan fossiilivapailla ja kierrätetyillä vaihtoehdoilla”, sanoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Senior Vice President of Product Management.

Fossiilivapaata terästä valmistaa ruotsalainen teräsvalmistaja SSAB ja se on valmistettu täysin uudella tekniikalla käyttäen fossiilivapaata sähköä ja vetyä. Tuloksena on merkittävästi pienempi ilmastovaikutus ja tärkeä askel kohti nollapäästöistä arvoketjua. Fossiilivapaata terästä käytetään osassa Amazonin ja DFDS:n sekä kuljetusyhtiö Simon Loosin kautta Unileverille toimittavissa sähkökuorma-autoissa. 

”Amazonilla olemme matkalla koko toimintamme hiilidioksidipäästöttömyyteen vuoteen 2040 mennessä. Tarvitsemme Volvon kaltaisia ​​kumppaneita, jotta tämä siirtymä toteutuisi”, sanoo Andreas Marschner, Amazonin Vice President Transportation Services Europe.

”DFDS on sitoutunut vihreään siirtymään ja toimittamaan vihreämpiä kuljetus- ja logistiikkaratkaisuja. Jokainen askel logistiikan vihreässä siirtymävaiheessa vie meidät lähemmäksi hiilivapaata yhteiskuntaa, ja siksi olemme iloisia kuullessamme, että osa uusista pian toimitettavista sähkökuorma-autoistamme on myös valmistettu fossiilivapaasta teräksestä”, sanoo DFDS:n Niklas Andersson, EVP, Logistics Division.

Ensimmäistä vedyllä valmistettua terästä käytetään kuorma-auton runkorakenteessa, johon kaikki muut pääkomponentit asennetaan. Fossiilivapaan teräksen saatavuuden lisääntyessä se otetaan käyttöön myös kuorma-auton muihin osiin.

Fossiilivapaata terästä käytetään osassa Amazonin ja DFDS:n sekä kuljetusyhtiö Simon Loosin kautta Unileverille toimittavissa sähkökuorma-autoissa. 

90 % Volvon kuorma-autosta voidaan kierrättää

Nykyään noin 30 % uuden Volvo-kuorma-auton materiaaleista on peräisin kierrätysmateriaaleista. Lisäksi jopa 90 % kuorma-autosta voidaan kierrättää sen käyttöiän lopussa. Fossiilivapaa teräs täydentää merkittävästi Volvon kuorma-autoissa käytettyä perinteistä ja kierrätettyä terästä.

Volvo Trucks on sitoutunut Pariisin sopimukseen ilmastonmuutoksesta ja saavuttamaan arvoketjussa kasvihuonekaasupäästöttömyyden viimeistään vuoteen 2040 mennessä.

*Yhdistelmän kokonaispaino (Gross Combination Weight, GCW)

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi