Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Dachser ottaa käyttöön ensimmäiset vetykuorma-autonsa

Logistiikkatoimija edistyy kuorma-autojen päästöttömien käyttötekniikoiden käytännön testien parissa. Vuonna 2023 yhtiö aikoo ottaa käyttöön kaksi vetypolttokennoilla toimivaa (FCEV) kuorma-autoa Saksassa.

Dachser ottaa 27 tonnin Hyundai Xcient -kuorma-auton liikenteeseen Saksan Magdeburgissa ensi vuonna. Päästötöntä kuorma-autoa käytetään alueelliseen jakeluun sekä säännöllisiin aikataulun mukaisiin yöpalveluihin Berliinissä. Toinen vetypolttokennorekka, 19 tonnin Enginius Bluepower, aloittaa Dachserin toimitukset Hampurin keskustaan vuoden 2023 puolivälissä.

Dachserin on määrä aloittaa liikennöinti Hyundai Xcient -vetypolttokennorekalla Magdeburgissa vuoden 2023 alkupuolella. Ajoneuvon suurin sallittu kokonaispaino on 27 tonnia ja tilavuus 18 kuormalavaa. Toimintamatka on jopa 400 kilometriä, joten sitä voidaan käyttää kahdessa vuorossa. Kuorma-autoa ajavat ammattikuljettajat, jotka suorittavat Dachserin koulutuksen tänä vuonna. Vaikka FCEV-kuorma-autoa testataan päivisin alueellisessa jakelussa Magdeburgin alueella, öisin sillä ajetaan järjestelmäliikenteessä Berlin-Schönefeldin Dachserin toimipisteellä. Yötoimintaa varten päästötön ajoneuvo varustetaan vaihtokorisella teliperävaunulla. Kuorma-auton vetytankkauslaitteet ovat käytettävissä Magdeburgin ja Berliinin Dachser-toimipisteiden läheisyydessä ajoneuvon toimitukseen mennessä.

Dachserin sopimuskumppani tässä hankkeessa on H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG Magdeburgissa. Myyntiyhtiö on osa H2 Green Power & Logistics GmbH:ta, joka esitteli vetykäyttöisten hyötyajoneuvojen logistiikkaa Hyundai Xcient FCEV -kuorma-auton kanssa roadshow-kiertueellaan yhdessätoista saksalaisessa kaupungissa vuoden 2021 lopulla.

Päästöttömästi Hampurissa

Vuoden 2023 puolivälissä Dachser saa käyttöönsä Bluepower 1938 FCEV -kuorma-auton Bremenissä sijaitsevalta Enginiusilta, joka on Faun Groupin tytäryhtiö. Autoa käytetään toimituksiin Hampurin keskustassa. Kuorma-auto täydentää Dachser Emission-Free Delivery -konseptia, jossa ei ole paikallisia päästöjä ja joka on määrä käynnistää Hampurissa jo syksyllä 2022. Bluepower 1938:n suurin sallittu kokonaispaino on 19 tonnia, ja se voi kuljettaa kiinteällä umpiperävaunullaan jopa 18 lavallista tavaraa. Ajoneuvon arvioitu toimintasäde on 250 kilometriä plus reservi, joten se soveltuu ihanteellisesti keskustan toimituksiin ja tarjoaa myös erittäin suuren energian talteenottopotentiaalin.

”Osana Kemptenin ammattikorkeakoulun kanssa tehtyä tutkimusta olemme jo todenneet, että Dachserin eurooppalainen kappaletavaraverkosto tarjoaa huomattavia mahdollisuuksia vetykuorma-autoille”, selittää Stefan Hohm, Dachserin Chief Development Officer (CDO) ja johtokunnan jäsen. ”Odotamme kovasti, että pääsemme ottamaan ensimmäiset vetykuorma-autot käyttöön Dachser-verkostossa, jotta pääsemme keräämään arvokasta käytännön kokemusta niiden avulla.”

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi