Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Auton akku pettää tähän vuodenaikaan kaikista todennäköisemmin

Talvi on jo kynnyksellä, joten akkujen hallintaratkaisuihin erikoistunut CTEK antaa parhaat vinkkinsä akkujen hyvinvoinnista huolehtimiseen. Näillä neuvoilla talviajoon voi lähteä huoletta.

Auto vaatii kylmällä säällä akulta tavallista enemmän, vaikka auton oma vaihtovirtalaturi saattaakin ladata sen vain noin 60–80 prosenttisesti täyteen. Auto myös kuluttaa pakkasella reilusti enemmän energiaa kuin yleensä, joten myös polttoainetta palaa runsaammin. Erityisesti talviajossa on vaarana akun syväpurkautumisen myötä matkan keskeytyminen akun pettämisen vuoksi.

Tästä syystä Pasi Ahola CTEKiltä toteaa, että akun säännöllinen ylläpitolataaminen luotettavalla ja helppokäyttöisellä akkulaturilla talvikuukausina säästää sekä rahaa, luontoa, että ylimääräisiltä harmeilta.

”Akun kunto heikkenee erityisesti kesän helteillä, mutta ongelmat tulevat yleensä esiin vasta sään viiletessä, kun auton käynnistämiseen tarvitaan enemmän virtaa. Vain säännöllinen lataaminen pitää akun jatkuvasti parhaassa mahdollisessa kunnossa, mikä pienentää akkuvaurion ja tien päälle jäämisen riskiä. Samalla säästyy rahaa, koska akun käyttöikä voi ylläpitolatauksella pidentyä jopa kolminkertaiseksi. Säännöllinen lataaminen on fiksu ja helppo tapa tehdä talviautoilusta huoletonta”, Ahola sanoo.

CTEKin CT5 TIME TO GO -akkulaturi sopii täydellisesti talvilataukseen, koska siinä on sisäänrakennettuna automaattinen latausjännitteen lämpötilakompensointi. Se on myös helppokäyttöinen – liitä se akkuun, kytke pistorasiaan ja valitse joko ”normaali” 12V- tai AGM-lataustila ja jätä laite hoitamaan loput. Laturissa on informatiivinen näyttö, joka kertoo kuinka kauan kestää, kunnes akku on täyteen ladattu. Se kertoo myös, milloin akussa on riittävästi virtaa auton turvalliseen käynnistämiseen.

Mutta mitä, jos huomaatkin olevasi auton kanssa jumissa pakkasessa kaukana virtalähteistä, ja akku on tyhjänä?

Eipä hätää. CTEK on kehittänyt laitteen nimeltä CS FREE. Se on nelitoiminen akkulaturi, jossa on tavallisen laturin lisäksi ylläpitolaturi, mukautuva apukäynnistin ja huippuluokan kannettava virtapankki. Sen pitäminen mukana matkassa on talviautoilijan mielenrauhan tae.

CS FREEn vallankumouksellinen Adaptive Boost -teknologia lataa tyhjentynyttä auton akkua nopeasti, yksilöllisesti ja turvallisesti ilman verkkovirtaa. Matkaan pääset jälleen noin 15 minuutissa. Adaptive boost on täysin turvallinen auton herkälle elektroniikalle, poiketen muiden apukäynnistimien tavasta siirtää suuri määrä energiaa nopeasti ja kohdeakkua analysoimatta. CS FREEssä on myös USB-A- ja USB-C -liitännät puhelimen, tietokoneen ja muiden laitteiden lataamiseen, ja kotona sitä voi käyttää ajoneuvojen älykkäänä laturina ja -ylläpitolaturina.

Lisätietoja CTEKin verkkosivuilta: www.ctek.com.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi