Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Uudelle Nissan Qashqaille huippupisteet Euro NCAP 2021 – arvioinnissa

Täysin uusi Nissan Qashqai sai täydet 5 tähteä riippumattomalta European New Car Assessment Programmilta (Euro NCAP). Suoritus on merkittävä, sillä auto arvioitiin uuden ja tiukemman 2020-2022 testiprotokollan mukaisesti.

Erinomainen suoja lapsi- ja aikuismatkustajille

Sekä lapsi- että aikuismatkustajien suoja uudessa Qashqaissa sai 91 %:n tuloksen asettaen auton yhdeksi parhaista luokassaan. Suoritus kuvastaa CMF-C-perusrakenteen edistynyttä turvallisuutta. Perusrakenne on valmistettu kriittisiltä osin suurlujuusteräksestä jäykkyyden parantamiseksi. Tämä mahdollistaa tehokkaasti törmäyksen voiman vaimennuksen ja minimoimisen ennen kuin se saavuttaa matkustamon. Uusi Qashqai on myös ensimmäinen Nissan Euroopassa, joka on varustettu keskiturvatyynyllä. Keskiturvatyyny estää kuljettajan ja etumatkustajan päiden törmäyksen sivutörmäyksessä. Tämä varuste auttoi Qashqaita saamaan täydet 16 pistettä sivutörmäystestissä.

Lapsimatkustajan suojasta auto saavutti lähes täydet pisteet suorituksella 23,8 mahdollisesta 24 pisteestä. Lasten turvaistuimen asennuksesta Qashqai sai täydet 12 pistettä.

Erittäin hyvä tulos myös muiden tienkäyttäjien suojasta

Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuudessa Uusi Qashqai saavutti 70 %:n tuloksen. Autossa on useita turvaominaisuuksia, kuten älykäs hätäjarrutusjärjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa ja jarruttaa ennen mahdollista törmäystä toiseen ajoneuvoon, jalankulkijaan tai pyöräilijään. Kyseinen ominaisuus on vakiona kaikissa uuden Qashqain varustetasoissa, ei vain korkeimmissa versioissa.

Turva-avustimet

Euro NCAP korostaa onnettomuuksien ennaltaehkäisyn tärkeyttä, ja antaa pisteitä kuljettajaa avustavista teknologioista, jotka auttavat ehkäisemään törmäyksiä

Uusi Qashqai sai erityisen korkean 95 %:n tuloksen turva-avustimista Nissan Intelligent Mobility -ominaisuuksien ansiosta, joita autossa on kattavasti varustetasosta riippumatta.

Ensimmäisenä Nissan-mallina Euroopassa uudessa Qashqaissa on myös tuulilasinäyttö. Sen avulla kuljettaja voi seurata nopeutta, navigointiohjeita sekä vallitsevaa nopeusrajoitusta irrottamatta katsettaan tieltä.

Myös älykkäät mukautuvat ajovalot ovat esimerkki Qashqain turvallisuutta parantavista uusista teknologioista. Järjestelmä mukauttaa valokeilan muotoa ehkäisten vastaantulijoiden häikäistymistä ja ohjaten valoa sinne, missä sitä tarvitaan.

Mallissa on lisäksi kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, joka varoittaa havaitessaan ajoneuvon kuolleessa kulmassa, ja ohjaa auton tarvittaessa takaisin omalle kaistalleen. Takana risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä estää törmäykset peruutettaessa pysäköintipaikalta.

Uusi Qashqai on rakennettu Allianssin CMF-C-perusrakenteelle, jossa on käytetty edistyneitä materiaaleja ja uusia tuotantotekniikoita. Nämä ovat johtaneet jäykempään rakenteeseen auton pysyessä silti kevyenä.

David Moss, Nissan Technical Center Europen Senior Vice President, RegionalResearch & Development -osastolta, sanoo: ”Uuden Qashqain kehittämisessä otimme lähestymistavaksemme pohtia, kuinka teknologia voi tukea kuljettajaa paremmin paljon kuljettajan huomiota vaativissa tilanteissa. Avustaminen tapahtuu vaiheittain, jolloin ensimmäinen askel on tiedottaminen, sitten varoitus ja lopuksi reagointi, jos kuljettaja ei ryhdy korjaaviin toimenpiteisiin.

Moss lisää: ”Kehittyneiden materiaalien, mukaan lukien suurlujuusteräksen, käytöstä ajoneuvon korin rakenteissa ja Nissan Intelligent Mobility –teknologioiden ansioista voimme tarjota hienostunutta ja ketterää ajoa entistä turvallisemmin. Olemme todella ylpeitä tästä erinomaisesta tuloksesta.”

Euro NCAP on testannut autoja riippumattomasti vuodesta 1997 lähtien ja arvioinut useimmat myyntiin tulevat uudet mallit jatkuvasti kehittyvien kriteeriensä mukaisesti. Autojen simuloiduissa törmäyksissä testatun kestävyyden lisäksi organisaatio testaa ja pisteyttää onnettomuuksien ehkäisyteknologiaa.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi