Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Suomen Lähilogistiikka Oy vastaa Kela-korvattavista taksimatkoista: Kela-kyyti on Lähikyyti 1.1.2022 alkaen

Suomen Lähilogistiikka Oy on 100-prosenttisesti kotimainen, yhteiskunnan korvaamiin taksimatkoihin ja palveluihin keskittynyt yritys. Lähilogistiikan omistaa vuonna 1965 perustettu Lähitaksi Oy, joka on yksi suurimmista taksiyrityksistä Suomessa. Lähikyyti on Kela-korvattavien taksimatkojen palvelu- ja markkinointinimi.

Kuva: Lähitaksi

Lähikyytien ennakkotilauksia vuodelle 2022 otetaan vastaan maanantaista 20.12. alkaen arkisin kello 8–16 maksuttomissa tilausnumeroissa Uudellamaalla, Lapissa, Kymenlaaksossa, Kanta-Hämeessä sekä Päijät-Hämeessä 30.12.2021 asti.

Tilausnumerot alkavat palvella asiakkaita 24/7 vuoden jokaisena päivänä 31.12.2021 klo 8 alkaen – viidessä eri maakunnassa ja yhteensä 74 kunnassa aina Hangosta Nuorgamiin. Varsinainen Lähikyytien liikennöinti alkaa 1. tammikuuta 2022.

Lähikyyti on osa terveydenhuollon ja kuntoutuksen palveluketjua

Kelan sairausvakuutuksesta korvattavat taksimatkat ovat tärkeä osa suomalaisen terveydenhuollon palveluketjua: hoitopaikoissa asioivien ihmisten hoitokerrat alkavat ja päättyvät taksikyydeillä – lukuisia kertoja vuodessa. Esimerkiksi vuonna 2020 Kela korvasi valtakunnallisesti noin 2,7 milj. taksimatkaa 367 610 henkilölle.

Lähikyydeistä vastaavat maakunnissa tutut, turvalliset ja paikalliset taksiyrittäjät sekä kuljettajat. Heille on ominaista alueellisten erityispiirteiden sekä hoitoyksiköiden eri toimipisteiden vahva tuntemus. Pitkät asiakassuhteet, kuljettajan ammattitaito sekä luotettavuus ovat Lähikyytien taksiasiakkaille merkittävässä roolissa. Lähikyydeillä myös mahdollistetaan kuljetuspalveluiden säilymistä haja-asutusalueilla.

Lähikyytejä ajavat vain koulutetut ammattilaiset

Jokaiselta Lähikyyti-kuljettajalta vaaditaan peruskoulutuksen lisäksi 2022–2023 aikana suoritettava erityisryhmäkoulutus, joka painottuu ikäihmisten, vammaisten, invalidien ja esimerkiksi eri tavoin fyysisesti toimintaesteisten asiakkaiden taksipalveluun. Lisäksi Lähitaksi Oy on vaatinut yhdessä Invalidiliiton kanssa erityisryhmäkoulutuksia pakollisiksi kaikille taksialan toimijoille.

Lähikyydin piiriin kuuluu tuhansia Kelan vaatimukset ja Lähilogistiikan omat kriteerit täyttävää yrittäjää sekä kuljettajaa. Myös Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Lapin välityskeskuksissa palvelee yhteensä noin 80 Lähikyytien asiakasneuvojaa sekä -palvelijaa liikenteenohjaajineen.

Kahden palveluntarjoajan malli kilpailuttaa tason luontaisesti

Maakunnissa tulee ensi vuonna toimimaan kaksi palveluntuottajaa, joiden väliltä asiakkaat ja terveydenhuollon henkilöstö pystyvät valitsemaan – ja siten kilpailuttamaan Kela-taksipalveluiden tason luontaisella tavalla.

– Olemme panostaneet toiminnan käynnistämiseen täydet resurssimme, tietotaitomme sekä kokemuksemme, mutta alkuun tarvitaan aina sekä kärsivällisyyttä että välitöntä palautetta. Kela-taksimatkojen tilaaminen, välittäminen sekä laadunvalvonta tulevat nyt palvelemaan entistä kokonaisvaltaisemmin niin sairaanhoitopiirejä kuin Kela-taksin asiakkaita, kiteyttää Lähikyydin hankejohtaja Ilkka Kivisilta.

Lähikyydin maksuttomat tilausnumerot 20.12.2021 alkaen

  • Uusimaa puh. 0800 05150, betjäning på svenska n. 0800 05151
  • Päijät-Häme puh. 0800 05160
  • Kanta-Häme puh. 0800 05157
  • Lappi puh. 0800 05154
  • Kymenlaakso puh. 0800 05163

Tilausnumerot palvelevat asiakkaita 20.12.-30.12.2021 arkisin klo 8-16 koskien 1.1.2022 alkavia tilauksia.

Tilausnumerot palvelevat asiakkaita 24/7 vuoden jokaisena päivänä 31.12.2021 klo 8 alkaen. Varsinainen Lähikyytien, ts. Kela-kyytien liikennöinti alkaa 1.1.2022.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi