Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Suomalaisten Black Friday ostokset keskimäärin 178 € – Katso suosituimmat tuotteet

Vuoden vilkkaimpiin kulutuspiikkeihin lukeutuva Black Friday on jälleen ovella, minkä johdosta Samsung Electronics Nordic on selvittänyt kyselytutkimuksella suomalaisten ostoaikeita kyseisenä päivänä. Vastauksista selviää, että suosituimpia tuotekategorioita ovat järjestyksessään kodinkoneet, älypuhelimet ja kuulokkeet.

Keskiverto suomalaisvastaaja suunnittelee käyttävänsä tänä Black Fridayna ostoksiin noin 180 euroa.

Televisioista ja muusta kodinelektroniikasta tunnettu Samsung Electronics Nordic on kysynyt 1036 suomalaiselta heidän ostoaikeistaan Black Fridayna. Lähes puolet (45 %) kaikista vastaajista odottaa tarjouspäivää aikeenaan ostaa jokin tietty tuote, ja naiset (48 %) ovat tehneet hankinnalle ennakkosuunnitelmia useammin kuin miehet (42 %).

Ikäryhmistä kiinnostuneimpia Black Friday -ostoksista ovat korkeintaan 30-vuotiaat aikuiset, joista kaksi kolmesta (67 %) aikoo hyödyntää tuotteiden tavanomaista edullisempaa hintatasoa. Tutkimustulosten valossa vaikuttaa siltä, että iän lisäksi myös elämäntilanne sanelee ostohalukkuutta Black Fridayna: peräti 76 prosenttia vanhempainvapaalla olevista ja 71 prosenttia opiskelijoiksi itsensä ilmoittavista vastaajista on jo katsonut valmiiksi tuotteen, johon investoida.

”Ostosten teosta Black Fridayna on kehittynyt suosittu ajanviettotapa, jota moni odottaa innoissaan. Kyselytutkimuksen mukaan vain noin neljäsosa kuluttajista on päättänyt, etteivät he osta Black Fridayna yhtään mitään. Ostopiikin vaikutukset usein näkyvät jälleenmyyjiemme myyntitilastoissa, ja uskon, että tänäkin vuonna Black Friday näkyy niissä todella vahvasti. Teknologiatuotteista varsinkin älypuhelimet, älykellot ja kuulokkeet yleensä löytävät tiensä pukinkonttiin, eivätkä välttämättä tule heti ostajan käyttöön”, sanoo Samsung Suomen maajohtaja Mika Engblom.


Televisiot kiinnostavat etenkin miehiä

Suomalaisvastaajien keskuudessa eniten kysyntää Black Fridayna on kodinkoneille, sillä 11 prosenttia kaikista vastaajista kertoo hankkivansa sellaisen. Toiseksi suosituin hankinta on älypuhelin (10 %), sen jälkeen kuulokkeet (9 %), imuri (8 %) sekä älykello ja televisio (kumpikin 6 %). Television hankinta on mielessä eritoten miehillä (9 %) sekä 31–45-vuotiaiden keskuudessa (12 %).

Aiotko ostaa jotain seuraavista Black Fridayn aikana?

1. Kodinkone 11%

2. Älypuhelin 10%

3. Kuulokkeet 9%

4. Imuri 8%

5. Älykello 6%

5. Televisio 6%

Noin kuusi kymmenestä suunnittelee käyttävänsä rahaa

Kyselyyn vastaajista lähes kuusi kymmenestä aikoo käyttää Black Fridayn aikana edes jonkin verran rahaa. Hieman yli neljännes pitäytyy kuluttamasta laisinkaan, ja loput vastaajista empivät kantaansa. Kaikkien vastaajien keskiarvo Black Friday -ostosten suuruudelle on 178 euroa, mutta alaryhmistä löytyy niitä, jotka ovat valmiit avaamaan kukkaronnyörejään paljon leveämmällekin.

Ikäryhmistä esimerkiksi 31–45-vuotiaat aikovat investoida keskimäärin yli 240 euroa. Vieläkin paremmaksi panee yksityisyrittäjien ryhmä, johon kuuluva aikoo keskiarvoisesti ostaa Black Fridayna tuotteita noin 300 eurolla.

Kuluttajien Black Fridayn aikaiseen kulutukseen liittyviä näkemyksiä, toiveita ja odotuksia kartoittavan kyselytutkimuksen toteutti marraskuussa 2021 Samsung Electronics Nordicin toimeksiannosta Norstat, johtava eurooppaalainen riippumaton markkinatutkimuksen tiedonkerääjä. Kohderyhmänä olivat suomalaiset aikuiset. Tutkimuksen lopulliseen suomalaiskohderyhmään kuului 1 036 vastaajaa. Painotettuna otos on valtakunnallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi