Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Nissan juhlii Sunderlandin tehtaan 35 -vuotista toimintaa rakentamalla täyssähköisen, LEAF-voimalinjalla varustetun Bluebirdin

Sunderlandin tehtaan 35-vuotista toimintaa juhliva Nissan on teettänyt erikoisversion Nissan Bluebird -mallista. Bluebird oli ensimmäinen automalli, jota tehtaalla valmistettiin vuodesta 1986 alkaen.

”Newbird”-nimisen uniikin projektiauton voimanlähteenä on täyssähköisen Nissan LEAFin sähkömoottori ja akusto. LEAF on sähköautojen edelläkävijä ja ensimmäinen massamarkkinoille suunnattu täyssähköauto, joka oli käynnistämässä maailmanlaajuista liikkumisen sähköistymistä.

”Newbird” yhdistää 35 vuoden kokemuksen sekä perinteet Sunderlandissa, kun Nissan kiihdyttää kohti sähköistettyä tulevaisuutta Ambition 2030 -strategian hengessä, joka on yhtiön pitkän aikavälin suunnitelma tulevaisuuden liikkumisesta.

Alan Johnson, Manufacturing Vice President Nissan Sunderland, sanoo; ”Newbird edustaa tehtaamme onnistumisia – menneisyydessä, nykyhetkessä ja tulevaisuudessa – juhliessamme 35 vuotta kestänyttä autotuotantoa Sunderlandissa.

”Meillä on paljon kokemusta loistavien autojen rakentamisesta aina alkuperäisestä Bluebird- mallista lähtien, ja tiimimme johtaa nyt tietä suunnatessamme kohti sähköistettyä ja hiilineutraalia tulevaisuutta.”

Nissan ”Newbird”: Yksityiskohdat

Nissan Bluebirdiä muokattiin merkittävästi LEAFin sähköisen voimalinjan integroimiseksi autoon. Alkuperäinen bensiinipolttomoottori ja vaihteisto poistettiin, ja LEAF-moottori, invertteri ja 40 kWh:n akku asennettiin. Akkumoduulit jaettiin moottoritilaan ja tavaratilaan painon tasaisen jakautumisen varmistamiseksi.

Ohjaustehostimeen ja jarru- sekä lämmitysjärjestelmiin tehtiin päivityksiä ja muutoksia, jotta ne saatiin toimimaan sähköllä. Erikoisvalmistettu jousitus asennettiin tukemaan akkupakkausten tuomaa lisäpainoa.

Merkiksi auton sähköpäivityksille alkuperäinen konepellin Nissan merkki sai LED-taustavalon (ajoneuvon ollessa paikoillaan).

Autoa ladataan alkuperäisen polttoaineluukun kautta, jossa on nyt latauspistoke. Autoa voidaan ladata 6,6 kW:n virralla, ja alkuperäinen mittaristo on yhdistetty LEAFin järjestelmään, jotta mm. polttoainemittari saadaan nyt näyttämään akun varauksen tilaa.

Vaikka ajoneuvoa ei ole tyyppihyväksytty, sen toimintamatka yhdellä latauksella on noin 209 kilometriä (riippuen olosuhteista ja ajotyylistä) ja kiihtyvyys 0-100 km/h on alle 15 sekuntia.

Lontoossa sijaitseva Nissan Design Europe loi ajoneuvolle uuden graafisen ilmeen, joka on saanut inspiraationsa 1980-luvun kuluttajateknologiasta yhdistettynä 2000-luvun estetiikkaan.

Muutoksen toteuttajana toimi Kinghorn Electric Vehicles, perheyritys Durhamissa, Koillis- Englannissa. Yritys sijaitsee 25 kilometrin päässä Sunderlandin Nissan -tehtaalta. Kinghorn EV on erikoistunut klassikkoautojen muuntamiseen täyssähköisiksi, uudelleenkäyttäen Nissan LEAFin moottoreita, inverttereitä ja akkuja.

George Kinghorn sanoi; ”Koska sijaintimme on niin lähellä Sunderlandin tehdasta, Bluebird-konversion parissa työskentely oli erityisen hieno projekti. Kun Nissan avasi Sunderlandin tehtaan vuonna 1986, Englannin koillisosa koki suuren ja positiivisen taloudellisen sysäyksen. Bluebird oli ensimmäinen tehtaalla valmistettava auto, joten se edustaa alkua edistykselle ja maailmanlaajuiselle teolliselle menestystarinalle.”

George jatkoi; ”Sähköajoneuvot eivät ole vain tulevaisuutta, ne ovat tätä hetkeä! Vanhojen ajoneuvojen muuntaminen sähköisiksi antaa mahdollisuuden käyttää näitä ikonisia vintage- malleja päivittäin. Ne ovat yhtä nautinnollisia ajaa, mutta luotettavampia ja mikä tärkeintä, ne eivät tuota haitallisia päästöjä ajettaessa. Tämän projektin avulla uskomme luoneemme auton, joka vangitsee Nissan Bluebirdin sielun Nissan LEAFin sydämellä.”

Nissan Sunderland: Silloin, nyt ja huomenna

Sunderlandin tehdas avattiin virallisesti syyskuussa 1986 ja on ollut toiminnassa siitä lähtien. Kokonaistuotanto vuodesta 1986 nykypäivään on yli 10,5 miljoonaa autoa. Tehtaan henkilöstömäärä on kasvanut alkuperäisestä 430:stä 6 000:een. Nissan LEAFin parissa työskentelee yhä 19 henkilöä, jotka aloittivat jo vuonna 1986.

Ensimmäinen auto Sunderlandin tuotantolinjalta vuonna 1986, Bluebird Job 1, on paikallisen museon näyttelyn keskipiste, muistuttaen ensimmäisen ajoneuvon merkitystä.

Bluebirdin tuotanto oli yhteensä 187 178 yksikköä vuosina 1986-1990. Kun tuotanto saatiin kunnolla vauhtiin, jokaisen Bluebirdin rakentamiseen kului yli 22 tuntia. Nyt, 35 vuotta myöhemmin, valmistusteknologioiden parannus on lyhentänyt esimerkiksi Nissan LEAFin tuotantoajan 10 tuntiin, ja LEAFia on valmistettu Sunderlandissa jo yli 200 000 kappaletta.

Ambition 2030 -tavoitteen mukaisesti Nissanin päämäärä on olla aidosti vastuullinen yritys, joka on luomassa puhtaampaa ja turvallisempaa maailmaa. Visio tukee Nissanin tavoitetta olla hiilineutraali tuotteidensa koko elinkaaren ajan vuoteen 2050 mennessä.

Nissan julkisti samalla CHILL-OUT -konseptin, uuden sukupolven sähköisen crossoverin, jonka tuotanto tulee tapahtumaan Sunderlandissa.

2030-luvun alkuun mennessä jokainen täysin uusi Nissan-ajoneuvo tärkeimmillä markkinoilla sähköistetään, tämän lisäksi Nissan tulee esittelemään sähköistyksen ja valmistustekniikan innovaatioita.

Nissan on ylpeä uusiutuvan energian tuottaja, se aloitti uusiutuvien energialähteiden hyödyntämisen Sunderlandissa vuonna 2005, kun yritys otti käyttöön ensimmäiset tuulivoimalat. Nämä 10 tuulimyllyä tuottavat 6,6 MW tehoa yhdessä vuonna 2016 asennetun 4,75 MW:n aurinkovoimalan kanssa.

Merkittävä laajennus uusiutuvan energian tuotantoon Sunderlandissa vahvistettiin joulukuussa, jolloin Nissan sai rakennusluvan uudelle 20 MW:n lisäaurinkopuistolle. Kehitystyöt aloitetaan välittömästi, ja asennuksen laitoksen olemassa olevien tuuli- ja aurinkopuistojen rinnalle odotetaan valmistuvan toukokuuhun 2022 mennessä.

Uusi 20 MW:n lisäys kaksinkertaistaa Nissanin Sunderlandin tehtaalla tuotetun uusiutuvan sähkön määrän 20 prosenttiin laitoksen tarpeesta. Tämä mahdollistaa jokaisen Euroopassa myydyn täyssähköisen Nissan LEAFin valmistamisen puhtaasti uusiutuvalla energialla.

Kyseessä on ensimmäinen kymmenestä uudesta aurinkopuistosta, jotka liittyvät heinäkuussa julkistettuun Nissan EV36Zero -investointikokonaisuuteen.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi