Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Nissan esittelee Ambition 2030 –vision tulevaisuuden liikkumisesta

Pitkän aikavälin strategiassa autoilun sähköistyminen tulee olemaan keskeisessä roolissa. Yritys tuo uusia jännittäviä ajoneuvoja ja teknologioita vahvistamaan asiakasuskollisuutta ja yhteiskuntaa.

Nissan Chill-Out -konsepti

– Sähköistymisen nopeuttamiseen investoidaan 15 miljardia euroa seuraavien 5 vuoden aikana

– Nissan lanseeraa 23 uutta ja jännittävää sähköistettyä mallia, mukaan lukien 15 täyssähköautoa. Tavoitteena on 50 % sähköistysaste koko mallistosta vuoteen 2030 mennessä.

– Nissanin solid-state (ASSB)-akun käyttöönotto tilikaudella 2028

Nissan Motor Co., Ltd. esittelee Nissan Ambition 2030:n, yrityksen uuden pitkän aikavälin vision tulevaisuuden liikkumisesta. Vastauksena ympäristön, yhteiskunnan ja asiakkaiden tarpeisiin, Nissan pyrkii olemaan aidosti kestävä yritys kulkiessaan kohti puhtaampaa ja turvallisempaa maailmaa. Uuden vision avulla Nissan tarjoaa tulevaisuudessa entistäkin jännittävämpää ja integroitunempaa liikkumista asiakkailleen. Nissan osallistuu aktiivisesti osaltaan rakentamaan älykkäämmän liikkumisen ekosysteemiä.

Seuraavan kymmenen vuoden aikana Nissan toimittaa sähköistettyjä ajoneuvoja ja teknologisia innovaatioita laajentaessaan toimintaansa maailmanlaajuisesti. Visio tukee Nissanin tavoitetta olla täysin hiilineutraali tuotteidensa koko elinkaaren ajan tilikauteen 2050 mennessä.

Nissanin toimitusjohtaha Makoto Uchida sanoi: ”Yritysten rooli yhteiskunnallisiin tarpeisiin vastaamisessa korostuu entisestään. Nissan Ambition 2030:lla viemme eteenpäin sähköistyksen uutta aikakautta, kehitämme hiilijalanjälkeä pienentäviä teknologioita ja etsimme uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Haluamme muuttaa Nissanin toiminnan täysin kestäväksi, sillä sitä tarvitsevat niin asiakkaat kuin yhteiskunta.”

Sähköistetyn liikkumisen lisääminen monipuolisilla vaihtoehdoilla

Sähköautojen edelläkävijänä Nissan on tuonut sähköautot kaikkien ulottuville ja investoinut latausinfrastruktuurin rakentamiseen ja energianhallintaan. Asettamalla sähköistyksen uuden pitkän aikavälin strategian keskiöön, yritys pyrkii lisäämään ajoneuvovalikoimansa sähköistettyjä vaihtoehtoja sekä teknologisten innovaatioiden määrää investoimalla 15 miljardia euroa seuraavan 5 vuoden ajan.

Täyttääkseen asiakkaiden tulevaisuudenkin tarpeet, Nissan tulee esittelemään 23 uutta sähköistettua mallia, mukaan lukien 15 uutta sähköautoa tilikauteen 2030 mennessä. Tavoitteena on yli 50 %:n sähköistetty valikoima maailmanlaajuisesti kaikissa Nissan- ja INFINITI-merkeissä.

Esittelemällä 20 uutta EV- ja e-POWER-mallia seuraavien 5 vuoden aikana, Nissan aikoo lisätä sähköistettettyä myyntiä tärkeimmillä markkina-alueilla tilivuoteen 2026 mennessä alla olevan arvion mukaisesti:

  • Eurooppa, yli 75 % myynnistä
  • Japani, yli 55 % myynnistä
  • Kiina, yli 40 % myynnistä
  • Yhdysvallat, yli 40 % sähköistettyjen ajoneuvojen myynnistä tilivuoteen 2030 mennessä


”Olemme ylpeitä tekemistämme innovaatioista sekä roolistamme sähköautojen vallankumouksen toteuttajana. Uuden tavoitteemme myötä jatkamme sähköautoilun edelläkävijänä ja tulemme omalta osaltamme nopeuttamaan luonnollista siirtymistä täyssähköautoihin. Tulemme esittelemään asiakkaiden kysyntää vastaavia houkuttelevia autoja, jotka tarjoavat erinomaisen ajokokemuksen ja edesauttavat siirtymistä puhtaampaan maailmaan ” sanoo Nissanin COO Ashwani Gupta.

Liikkumisen esteettömyys ja innovaatiot

Nissanin tavoitteena on tarjota mahdollisuus turvalliseen liikkumiseen yhä useammille. Tätä edistääkseen Nissan jatkaa litiumioniakkuteknologiansa kehittämistä ja ottaa käyttöön koboltittoman teknologian alentaakseen kustannuksia 65 % tilivuoteen 2028 mennessä.

Nissan aikoo tuoda markkinoille sähköautoja sen patentoiduilla solid-state-akuilla (ASSB) tilivuoteen 2028 mennessä ja tulee rakentamaan pilottitehtaan Yokohamaan jo tilivuonna 2024. Mullistavan ASSB-akuston myötä Nissan pystyy laajentamaan sähköautojen tarjontaa eri segmenteissä ja tarjoamaan dynaamisempaa suorituskykyä. Lyhentämällä latausaikaa kolmasosaan, uudet akustot tekevät sähköautoista tehokkaampia ja edullisempia. Lisäksi Nissan odottaa uuden teknologian alentavan akustojen hintaa 75 dollariin kilowattitunnilta tilivuoteen 2028 mennessä. Pyrkimys on laskea hintaa edelleen 65 dollariin kilowattitunnilta, jotta sähkö- ja bensiiniautojen hintaeroa saadaan minimoitua.

Nissan pyrkii luomaan maailmanlaajuisen akkujen toimitusjärjestelmän vastatakseen kasvavaan sähköajoneuvojen kysyntään ja tukemaan jo käytössä olevien sähköautojen kasvavaa määrää. Yhteistyössä kumppaneidensa kanssa Nissan aikoo lisätä maailmanlaajuista akkutuotantokapasiteettiaan 53 GWh:iin tilivuoteen 2026 mennessä ja 130 GWh:iin tilivuoteen 2030 mennessä.

Nissan Ambition 2030 myötä yritys aikoo lisätä autojen turvaominaisuuksia tarjoamalla edistyneet kuljettajan avustusjärjestelmät ja älykkäät teknologiat yhä useammalle asiakkaalleen. Nämä toimet tukevat Nissanin jatkuvaa pyrkimystä luoda uusia kumppanuuksia ja liikkumisen palveluita.

Nissan aikoo laajentaa ProPILOT-teknologiaa yli 2.5 miljoonaan Nissan- ja INFINITI-ajoneuvoon tilikauteen 2026 mennessä. Yhtiö aikoo myös kehittää autonomisen ajamisen teknologioita ja pyrkii sisällyttämään seuraavan sukupolven Lidar-järjestelmät lähes kaikkiin uusiin malleihin tilivuoteen 2030 mennessä.

Maailmanlaajuinen liikkumisen ekosysteemi

Teknologisten uudistusten lisäksi Nissan tulee lokalisoimaan valmistuksen ja hankinnan tehdäkseen sähköautoista kilpailukykyisempiä. Nissan laajentaa Isossa-Britanniassa lanseerattua ainutlaatuista EV Hub -konseptiaan, EV36Zeroa, kaikille tärkeimmille markkinoilleen, kuten Japani, Kiina ja Yhdysvallat. EV36Zero on täysin integroitu valmistus- ja palveluekosysteemi, joka yhdistää liikkumisen ja energianhallinnan tavoitteenaan hiilineutraalius.

Ajoneuvojen akkujen ympäristöystävällisen tuotannon varmistaminen on myös jatkossa Nissanin prioriteetti. Tämä on jatkumoa yhtiön 10 vuoden mittaiselle kokemukselle ajoakkujen uudelleenkäytön ja kierrätyksen parissa yhteistyössä 4R Energyn kanssa. Yhtiö aikoo lisätä akkujen kunnostustehtaita Japanin ulkopuolelle uusilla toimipaikoilla Euroopassa tilikauden 2022 aikana ja Yhdysvalloissa tilikaudella 2025. Nissanin kunnostusinfrastruktuuri tukee kierrätystä energianhallinnassa, ja yritys pyrkii lanseeraamaan V2G ja V2H- akkujärjestelmänsä 2020-luvun puolivälissä. Lisäksi yhtiö investoi 156 miljoonaa euroa latausinfrastruktuuriin vuoteen 2026 mennessä.

Samalla kun Nissan lisää innovaatiotahtiaan liikkumisen alalla, se aikoo palkata maailmanlaajuisesti yli 3000 työntekijää tutkimuksen ja kehityksen pariin ja jatkaa samalla nykyisten työntekijöidensä ammattitaidon jatkuvaa kehittämistä. Yhtiö rakentaa myös Allianssin välistä yhteistyötä mahdollistaakseen kustannussäästöt ja jakaakseen asiantuntemuksen muun muassa hiilineutraalien teknologioiden, sähköistymisen, ohjelmistokehityksen ja liikkumisen palveluiden aloilla.

Nissan NEXT -muutossuunnitelman lisäksi yritys jatkaa liiketoimintansa kehittämistä pitkällä aikavälillä, ja pitämällä konsernin liikevoittomarginaalin yli 5 %:ssa.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi