Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Mercedes-Benz EQA-sähköauton hinnat alkaa 49 970 eurosta

Helmikuussa ensiesitellyn Mercedes-EQA:n hinnasto alkaa 49 970 eurosta. Hinta oikeuttaa sähköauton 2000 euron hankintatukeen. Aloitusmalli on Mercedes-EQA 250, jonka teho on 140 kW (190 hv) ja vääntö 375 Nm. WLTP-normin mukainen keskikulutus on 17,9 kWh/100 km ja toimintamatka jopa 424 kilometriä.

Auto on varustettu 11 kW:n sisäisellä laturilla koti- ja keskinopeaan lataukseen (AC eli vaihtovirta). Pikalatauksen maksimiteho on 100 kW (DC eli tasavirta). Pikalatauksella auton akusto saadaan varattua 30 minuutissa tyhjästä 80% varaustasoon. Auton vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa LED High Performance ajovalot kaukovaloavustimella, sähköinen Easy-Pack-takaluukku, peruutuskamera sekä navigaattori, joka laskee optimaalisen reitin ja vähentää energian kulutusta navigoinnin tietoja hyödyntäen.

Mallisto tulee laajenemaan nelivetoisilla versioilla myöhemmin kuluvan vuoden aikana.

Mercedes-Benz saavutti 50 miljoonan auton rajapyykin, seuraava haaste EQ-sähköautoista

Mercedes-Benzin päätehtaalla Sindelfingenissä saavutettiin merkittävä rajapyykki helmikuun puolivälissä, kun tehtaalta valmistui 50. miljoonas Mercedes-Benz-merkkinen henkilöauto. Juhla-auto oli Mercedes-Maybach S-sarjan malli, joka teknisessä edistyksellisyydessään edustaa hyvin koko tähtimerkin kansainvälistä tuotantoverkostoa: joustavia ja ekologisesti kestäviä tuotantomenetelmiä, tehokasta valmistusprosessia ja digitaalista suunnittelua. Mercedes-Benzin tehtaat on verkotettu yhteiseen digitaaliseen MO360-ekosysteemiin, joka lisää synergiaa, alentaa kustannuksia ja lisää koko verkoston tuottavuutta ja tehokkuutta.

Seuraava askel tuotannon tehostamisessa on valmistautuminen uuteen sähköautomallistoon. Vuoteen 2022 mennessä tuotantoprosessiin integroidaan kuusi uutta EQ-sähköautomallia, muun muassa EQA, EQB, EQE sekä EQS. Autojen tarvitsemat akut valmistetaan paikallisesti tehtaissa kolmella mantereella. Lisäksi kaikki Mercedes-Benzin omat tehtaat toimivat CO2-neutraalisti vuodesta 2022 lähtien.

Nopeusmittari oli ensimmäisissä henkilöautoissa valinnaisvaruste, erikoisnäyttely muistuttaa

Ensimmäiset liikenteeseen tulleet automobiilit liikkuivat noin 16 kilometrin tuntivauhdilla – kaksi kertaa niin nopeasti kuin jalankulkijat – mutta nopeusmittarit puuttuivat kokonaan, osoittaa Stuttgartin Mercedes-Benz-museon erikoisnäyttely. 33 Extras -näyttelysarja esittelee uusimpana nopeusmittarin historiaa ja sen kehityksen eri vaiheita. Ensimmäiset nopeusmittarit myytiin autoihin valinnaisvarusteena, sillä vielä vuonna 1909 Saksan keisarikunnan suurkaupungeissa autojen ajonopeus oli rajoitettu vain 15 kilometriin tunnissa.

Nopeusmittaria ei myöskään ollut välttämättä sijoitettu suoraan kuljettajan näkökenttään ennen kuin 1950-luvulta alkaen, eikä sen muoto ja nopeuden näyttötapa ollut vakiintunut. Esimerkiksi vuosina 1954–1959 valmistetussa Mercedes-Benz W 180/W 128 -mallisarjan autoissa eli ”ponttooni-Mercedesissä” käytettiin vaakasuoraa eli horisontaalista nopeusnäyttöä. Vuosina 1959–1965 käytössä puolestaan oli vertikaalinen eli pystysuora nopeusmittari (W 111/W 112). Digitaalisiksi nopeusnäytöt ovat muuttuneet 1990-luvulta alkaen.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi