Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Ensimmäinen lasti purettiin Rauman sataman uudella viljanpurkuasemalla

Alkuvuoden aikana Rauman satama-alueelle valmistunut viljanpurkuasema vastaanotti ensimmäisen viljalastinsa syyskuussa. Junaraiteita pitkin Venäjältä tullut lasti purettiin ja varastoitiin Europortsin ja Suomen Viljavan tiiviissä yhteistyössä.

Euroports Bulk Terminal Oy:n yksikön päällikkö Kari Jalonen ja Suomen Viljava Oy:n varastoesimies Klaus Savolainen

Pikisaaren rannassa sijaitseva viljanpurkuasema on päässyt tositoimiin. Euroports Bulk Terminal Oy:n yksikön päällikkö Kari Jalonen ja Suomen Viljava Oy:n varastoesimies Klaus Savolainen ovat käyneet läpi ensimmäisen purkuoperoinnin onnistumiset ja kehityskohteet.

– Kokonaisuus meni juuri niin kuin olimme alkujaan suunnitelleetkin. Toki löysimme joitain kehityskohteita, joihin myös reagoimme. Molemmille tahoille on tärkeää saada Rauman viljaliikenne lisääntymään. Purkuaseman toiminnassa Suomen Viljavan vaunut ovat etusijalla, mutta meillä on mahdollisuus käyttää sitä myös muuhun toimintaan, Jalonen kertoo.Ensimmäinen lastikokonaisuus saapui junaraideliikenteenä Venäjältä Raumalle yhteensä 236 vaunussa. Viljanpurkuasemalle se otettiin 20 vaunun erissä, eli kymmenen vaunua aseman molemmille purkuraiteille.

– Tässä kuormassa saapui yhteensä 15 700 tonnia vehnää, joka sijoitettiin viiteen isoon siiloon. Vaunut tulevat rajan yli 40 vaunun letkoissa ja niitä pätkitään Suomen puolella pienempiin kokonaisuuksiin, eli samalla vedolla tulee viljan lisäksi paljon muutakin. Me saamme tiedon, milloin vaunut ovat rajalla ja saapuvatko ne Rauman, Loviisan vai Naantalin toimipisteeseemme, Savolainen taustoittaa.

Ensimmäiset vaunut saapuivat purettavaksi Raumalle maanantaina 27.9. Kokonaislastin purku vei noin kaksi viikkoa. Suomen Viljavalla oli jo ennestään kokemusta vaununpurkutoiminnasta, sillä Loviisassa sijaitsee vastaavanlainen purkuasema, jossa vaunu puretaan monttuun ja sieltä tuotteet siirretään tasovarastoon.

– Tiesimme ennestään, miten homma toimii, mutta koska kyseessä on uusi purkuasema, tuli meidän katsoa tarkkaan esimerkiksi toiminnallisuudet ja käyttö sekä kuljetus, eli se, että osataan ottaa oikea määrä tuotetta yhdellä kertaa. Kaikki sujui lopulta erittäin hyvin, Savolainen sanoo.

Kokemuksen kautta kehitystä

Suomen Viljava ei omista viljatuotteita, vaan se varastoi tuotteet ja toimittaa ne eteenpäin asiakkaan ilmoittamiin kohteisiin joko Suomessa tai maailmalla. Tässä yhteistyössä Suomen Viljava pitää linjan käynnissä, vaa’an valmiudessa ja alihankkijan dumpperit kippaavat tuotteet monttuun. Europortsin roolina on vaunujen aukaisu ja sulkeminen sekä vaunun siirtolaitteiston käyttö ja tiivis yhteydenpito VR:n suuntaan.

– Meidät yllätti ehkä eniten viljan purkamisen aiheuttama pölyn määrä. Tavara on sen verran kuivaa ja neljän ison nosto-oven purkuasema on satamaolosuhteissa aikamoinen tuulitunneli, joten pölyä riitti. Reagoimme tähän esimerkiksi hengistyssuojaimien käytöllä, Jalonen kertoo.

– Itse logistiikan osalta meillä oli selvät suunnitelmat, miten tavara ajetaan siiloille niin, että olemme mahdollisimman vähän muun operointityön tiellä. Suunniteltu logistiikka toimi, Savolainen lisää.

Kokemus tuo mukanaan aina myös kehitystä. Ensimmäisen purkuoperoinnin myötä löydettiin muutamia kehityskohteita, joihin reagoidaan jo ennen seuraavien lastien saapumista.

– Yhtenä asiana tulemme kehittämään turvallisuutta entisestään, eli lisäämme asemalle muun muassa vilkkuvaloja, jotka viestivät siitä, että vaunu lähtee liikkeelle. Tulemme lisäämään myös yleistä valaistusta, jotta näkyvyys on entistäkin parempi, Jalonen kertoo.

Suomen Viljavalla on Raumalla 64 eri kokoisessa siilossa varastointikapasiteettia kauralle yhteensä 125 000 tonnin edestä. Hehtopainoltaan hieman korkeampaa vehnää mahtuu jonkin verran enemmän. Tavoitteena on saada tulevaisuudessa lisää transiitto-liikennettä itärajan yli Rauman satamaan.

– Venäjä on iso maa ja siellä on valtavasti massaa, mutta asiakas aina päättää kulkevatko tuotteet Suomen ja Rauman kautta. Vilja on kausituote ja viljamarkkinat määrittelevät monia toiminnan osa-alueita, Savolainen muistuttaa.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi