Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

25 vuotta ja 1,4 miljoonaa toimitettua autoa – nyt vuorossa täyssähköinen eActros

Kun kuljetusyritykset valitsevat omaan käyttöönsä parhaiten sopivia ajoneuvoja, kriteerit ovat selvät: polttoainetaloudellisuus, ajomukavuus ja -turvallisuus – eikä vain kuljettajan, vaan koko muun liikenteen näkökulmasta. Mercedes-Benz esitteli jo 25 vuotta yrityksille ratkaisun, joka täyttää nämä vaatimukset kerralla: Actros-kuorma-auton, joka on tarkoitettu erityisesti pitkän matkan ajoihin ja kuljetuksiin.

Ensimmäinen sarjatuotanto eActros

Mallin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1996 eli tasan sata vuotta sen jälkeen, kun Gottlieb Daimler oli julkistanut ensimmäisen kuorma-automallinsa. Nykyisin Actros on oman segmenttinsä terävin keihäänkärki.

”Maailmanlaajuisesti Actrosia on myyty 1,4 miljoonaa kappaletta. Mikä voisi paremmin todistaa asiakkaidemme tyytyväisyydestä”, Mercedes-Benz Trucksin myynti- ja markkinointijohtaja Andreas von Wallfeld toteaa.

Actrosin menestystä korostaa se, että jokainen mallisukupolvi on vuorollaan voittanut International Truck of the Year -tittelin. Palkinnon myöntävät eurooppalaiset kuljetusalaa seuraavat erikoistoimittajat. Palkinnon saa vuosittain kuorma-automalli, joka parhaiten edistää kuljetusalan innovaatioita tehokkuuden, päästöjenhallinnan, turvallisuuden, ajettavuuden ja ajomukavuuden suhteen.

Menestyksellisiä innovaatioita viidessä sukupolvessa

Jokainen Actros-sukupolvi on vuorollaan määritellyt uusiksi raskailta kuorma-autoilta vaadittavan kokonaistason, turvavarusteet ja suorituskyvyn. Vuonna 1996 esitellyn Actros 1:n innovaatioita olivat elektronisesti ohjattu EBS-jarrujärjestelmä, täysin automatisoitu vaihteensiirto, CAN-väylä sekä Megaspace-ohjaamo. Actros 2 lisäsi listaan mukautuvan vakionopeussäätimen, aktiivisen jarruavustimen, kaista-avustimen, Powershift-vaihteiston sekä uuden tavaransäilytyskonseptin.

Actros 3:ssa debytoivat valo- ja sadetunnistimet, edelleen kehitetty aktiivinen ABA-hätäjarrujärjestelmä sekä päivitetty Powershift-vaihteisto. Actros 4 puolestaan määritteli kokonaan uudelleen Euro VI -moottorien päästötasot ja suorituskyvyn. Päästöjen edelleen alentamisessa avusti myös uusi GPS-perusteinen ennakoiva PPC-vakionopeussäädin, Powershift-vaihteiston uusi versio, sivuvalvonta-avustin sekä ABA 4-hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella.

Actros 5 esiteltiin vuonna 2018, ja mukana oli neljä ajomukavuutta ja turvallisuutta parantavaa uutta avustinjärjestelmää. Aktiivinen kaista-avustin ADA (Active Drive Assist) oli ensimmäinen sarjavalmisteinen Level 2- tason automaattisen ajamisen mahdollistava kuljettajan tukijärjestelmä. ADA säilyttää automaattisesti etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon, kiihdyttää ja jarruttaa autoa ja kykenee ohjausliikkeisiin, mikäli tieprofiili ja -merkinnät sen mahdollistavat. Vastaavasti vakiovarusteinen ABA 5 (Active Brake Assist)  -hätäjarruavustin kykenee täysjarrutukseen ja auton hätäpysäyttämiseen havaitessaan edessä liikkuvan ihmisen. Autossa on vakiovarusteena taustapeilit korvaava Mirror Cam -kamera- ja näyttöjärjestelmä sekä kahteen värilliseen monitoiminäyttöön tukeutuva Multimedia Cockpit -ohjaamo.

Kesäkuusta 2021 lähtien Actrosiin on saanut valinnaisvarusteena toisen sukupolven ADA 2 –järjestelmän. Autonomiseen ohjausjärjestelmään on nyt lisätty hätäpysäytysavustin. Se puuttuu ajamiseen, mikäli kuljettaja ei enää itse ole kykenevä ohjaamaan tai ei reagoi varoitusääniin ja -merkkeihin. Toinen uusi lisävaruste on aktiivinen sivuvalvonta-avustin, joka lisää huomattavasti kaupunkiliikenteen turvallisuutta. Se ei vain varoita oikealla puolella liikkuvista jalankulkijoista ja pyöräilijöistä, vaan pysäyttää kääntyvän ajoneuvon tarvittaessa automaattisesti ellei kuljettaja reagoi. Erityisesti kevyen liikenteen turvaksi kehitetty sivuvalvonta-avustin toimii 20 km/h nopeuteen saakka.

Uusi eActros: Määrätietoisesti kohti puhtaita kuljetusketjuja

Lokakuussa käynnistynyt eActros-sähkökuorma-auton valmistus on uusi merkkipaalu Actrosin menestyksekkäässä historiassa. Auton akkujärjestelmä koostuu joko kolmesta tai neljästä yhteen liitetystä akustomoduulista, joista jokaisen kapasiteetti on noin 105 kWh.  Akuston suurin yhteiskapasiteetti 420 kWh mahdollistaa jopa 400 kilometrin toimintamatkan latauksella. eActros voidaan ladata jopa 160 kW:n teholla. Mikäli lataamiseen käytetään normaalia 400 A:n DC-tasavirta-asemaa noin 20 asteen lämpötilassa, auton kolme akustomoduulia latautuvat 20:stä 80 prosentin varaustasoon hieman yli tunnissa.

Jotta eActros olisi mahdollisimman turvallinen myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille, auto on varustettu ulkoisella, auton liikkuessa toimivalla AVAS-varoitusäänellä (Acoustic Vehicle Alerting System). Vakiovarusteisiin kuuluvat myös käännöksissä katvealueille jäävistä varoittava sivuvalvonta-avustin sekä viidennen sukupolven aktiivinen jarruavustin jalankulkijatunnistuksella. Järjestelmä pienentää peräkolari- ja törmäysriskiä paitsi kaupunkialueilla, myös maanteillä ja moottoriteillä.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi