Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

DB Schenker aloitti HCT-kokeilun

Erikoispitkillä ajoneuvoyhdistelmillä selvitetään runkokuljetusten tehostamista ja pienennetään ympäristökuormitusta.

DB Schenker on aloittanut HCT- eli High Capacity Transport -yhdistelmien käyttökokeilun. Ensimmäinen kahdesta HCTyhdistelmästä on aloittanut liikenteen toukokuussa Vantaa – Turku -välillä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt luvat myös reiteille Vantaalta Kruunupyyhyn, Kajaaniin ja Joensuuhun sekä Turusta Kuopioon. Kokeiluluvat ovat voimassa vuoden 2021 loppuun saakka.

”Selvitämme HCT-yhdistelmien käyttökokeilussa toimipisteverkostomme soveltuvuutta HCT-kalustolle, runkokuljetusten tehostamista sekä kotimaan tasolla että tuonti- ja vientikuljetusten yhteydessä. Tällä hetkellä ajamme vuorokaudessa yli 700 runkoliikennevuoroa kotimaan tuotannossa. Näiden lisäksi tulevat puoliperävaunuilla operoitavat tuonti- ja vientikuljetukset”, sanoo DB Schenkerin maakuljetuksista vastaava johtaja Petteri Nurmi. ”HCT-kokeilulla selvitämme, millaisiin kuljetuksiin normaalia suurempaa kalustoa kannattaa käyttää ja millaisia hyötyjä ja haittoja erilaisten yhdistelmien käytöstä syntyy.”

HCT-yhdistelmän suuren kuljetuskapasiteetin ansiosta lähetyskohtainen ympäristörasitus on normaalia pienempi. Energiankulutusta pienentävät myös uudet tekniset ratkaisut, mikä tukee olennaisesti DB Schenkerin ympäristöstrategiaa alan ympäristöystävällisimpänä yrityksenä. Aiemmin DB Schenker on ottanut HCT-yhdistelmät käyttöön Ruotsissa Göteborgin ja Malmön välillä.

HCT-yhdistelmän rakenne

HCT-yhdistelmät ovat tavanomaisia perävaunuyhdistelmiä pidempiä ja raskaampia. Nyt käyttöön otettavat yhdistelmät ovat 32,5 metriä pitkiä ja niiden enimmäismassa on 92 tonnia. Tavanomainen täysperävaunuyhdistelmä on enintään 25,25 metriä pitkä ja kokonaismassaltaan 76 tonnia. Suuremman pituuden ja massan ansiosta neljä HCTyhdistelmää vastaa viittä tavanomaista yhdistelmäajoneuvoa.

DB Schenkerin kokeiluun tuleva HCTyhdistelmä koostuu kolmeakselisesta vetoautosta ja kahdesta kolmeakselisesta puoliperävaunusta, jotka on yhdistetty kaksiakselisella apuvaunulla eli ns. dollyllä. Dollyn ja jälkimmäisen puoliperävaunun voi korvata myös varsinaisella perävaunulla.

HCT-yhdistelmän vetoautona käytettävä Mercedes-Benz Actros 2663 LS 6×4 on tavallista tehokkaampi ja välitraileri on valmistettu räätälöidysti kääntyvyyden varmistamiseksi. Kuormatilat ovat kylkiaukeavia, toisessa yhdistelmässä FNA-luokituksella, mikä mahdollistaa lämpötilasäädellyt kuljetukset. Vetoauton osalta tutkitaan erityisesti uuden hypoiditelivedon käytöstä saatavia kokemuksia.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi